Jeg vil begynne med å si at jeg er en total nybegynner på hus og snekring. Jeg har revet ut mitt gamle kjøkken og selvfølgelig kommer det frem en og annen uønsket overraskelse. Kjøkkenet er like gammelt som huset, bygget i 1942, så ganske nøyaktig 80 år gammelt.
Bakom kjøkkenbenken er det som ser ut som en fuktskade der det er litt mugg. Gjetter at det har rent bak kjøkkenbenken gjennom årene. Det kjennes ikke fuktig ved berøring, men det er en svak men tydelig "fuktlukt". Trelasten føles noenlunde frisk.
Planen er å sette plater på denne veggen og så vil den nye kjøkkenvasken være omtrent på samme sted. Skal jeg rive bort og bytte ut, det blir jo ikke noe enormt ekstraarbeid. Eller bare rengjøre/pusse bort? Hva sier ekspertene?
Bakom kjøkkenbenken er det som ser ut som en fuktskade der det er litt mugg. Gjetter at det har rent bak kjøkkenbenken gjennom årene. Det kjennes ikke fuktig ved berøring, men det er en svak men tydelig "fuktlukt". Trelasten føles noenlunde frisk.
Planen er å sette plater på denne veggen og så vil den nye kjøkkenvasken være omtrent på samme sted. Skal jeg rive bort og bytte ut, det blir jo ikke noe enormt ekstraarbeid. Eller bare rengjøre/pusse bort? Hva sier ekspertene?
Slip og pensle på noe passende bare.
Synes ikke at treverket ser spesielt ille ut.
Pass bare på at fuktigheten ikke kommer tilbake, så er det greit.
Synes ikke at treverket ser spesielt ille ut.
Pass bare på at fuktigheten ikke kommer tilbake, så er det greit.
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 648 innlegg
Jeg synes det der trådaktige ser ut som soppmycel. Riv bort plankene når du først er i gang og se hvordan det ser ut på baksiden!
Sjekk hva fuktigheten ligger på, er den høy så er det risiko for at noe bakover tilfører fuktigheten. Er den lav er det mest sannsynlig en fuktskade fra tidligere. Er det så ville jeg slipe det bort og behandle med f.eks. Jape for å være på den sikre siden. Å rive bort vil kreve en hel del jobb da det ser ut som kraftige planker (noe som er vanlig fra den tiden huset ble bygd). Sjekk også fuktigheten i plankene på gulvet.
Takk. Det er ingen mulig fuktkilde bak veggen, og taket la jeg om for omtrent et år siden, da var det ingen fukt på loftet. Er nesten helt overbevist om at det kommer fra oppvaskbenken, som hadde veldig merkelig helling og definitivt ikke var tett mot veggen bak.C claym skrev:Sjekk hva fuktighetsnivået ligger på, er det høyt så er det en risiko for at noe bak tilfører fukten. Er det lavt er det mest sannsynlig en fuktskade fra tidligere. Er det så ville jeg slipt det bort og behandlet med f.eks. Jape for å være på den sikre siden. Å rive bort vil kreve en hel del jobb da det ser ut som kraftige planker (noe som er vanlig fra den tiden huset ble bygget)
Sjekk også fuktighetsnivået i plankene på gulvet
Beste svar
Da hadde jeg, som jeg skrev, slipt bort det og penslet på med f.eks. jape. Alternativt droppet det helt. For at mugg skal vokse kreves: fuktighet, riktig temperatur og organisk materiale. Fjerner man en av disse vokser det ikke (du har jo ingen tilførsel av fuktighet, så den faktoren er borte).
Jeg hadde nesten identisk situasjon som deg: en fuktskade bak en plate jeg rev. Akkurat der skaden var hadde en benk stått. Litt mugg, men planken var knusktørre, jeg penslet litt og er fornøyd med det …
Jeg hadde nesten identisk situasjon som deg: en fuktskade bak en plate jeg rev. Akkurat der skaden var hadde en benk stått. Litt mugg, men planken var knusktørre, jeg penslet litt og er fornøyd med det …
Klikk her for å svare