I sommer/høst la jeg nytt tak i kaldgarasjen (trepanel), og forleden oppdaget jeg til min forskrekkelse at det har kommet mugg (grønn og svart) innvendig. Jeg har i stor grad totalrenovert det etter å ha hatt problemer med fuktskader og mugg i det tidligere isolerte garasjen. Tverrbjelkene som ikke så ut til å være angrepet, lot jeg være igjen og penslet på dem med et middel som skulle forhindre eventuell oppkomst av mugg (et sikkerhetstiltak, så å si).

Knusende. Hva skal jeg gjøre? Takknemlig for tips!

/Rillonet

PS. Garasjen er fra 1960-tallet.

Jeg ville se over ventilasjon og måle luftfuktigheten. Er det en kaldgarasje eller oppvarmet garasje med kaldloft?

Om det er en kaldgarasje, kanskje en luftsolfanger ville løse problemet med høy luftfuktighet som sannsynligvis er problemet om det er nytt tak og ingen lekkasjer finnes.

Virker ikke å være uvanlig at nysaget virke mugner. Sannsynligvis har det ikke vært tilstrekkelig tørt. Antar at det er tekningen du snakker om, og at det er tekket på andre siden, dvs. fukttett, så fuktigheten i bordene bare kan ventileres ut innover.

Kan du se om muggen ser ut til å følge plankene?

Hvis det er på grunn av fuktig nytt virke, bør det ha tørket ut tilstrekkelig fram mot sommeren/høsten. Da kan du behandle det igjen med middel hvis du synes det er nødvendig.

Ellers kan det jo skyldes for dårlig ventilasjon. Dvs. alt regnet og snøen som følger med bilen inn skaper et fuktig miljø med mugg som resultat. Min kalde garasje er tydeligvis tilstrekkelig ventilert fordi jeg ikke har problemer med mugg, til tross for en kald og våt bil som kommer inn hver kveld i vinterhalvåret.

Takk for deres svar. Ja, det er jo ikke utenkelig at plankene har blitt litt fuktige når de har ligget og at det så kan oppstå problemer med tett tak. Trist er det uansett.
Nå har jeg penslet på Mögel fri-middel og håper inderlig at det hjelper. Tenkte å stryke på en gang til - noen som har tips på bra middel?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.