Hei
Skal bygge en liten rampe til sønnen, hadde helst ønsket å bygge den i forskalingsfiner så den tåler fukt. Litt usikker dog hvor tungt det er og bøye den. En liten rampe får jo smalere radius enn en stor. Noen som tenker på noe annet mtrl.
Skal bygge en liten rampe til sønnen, hadde helst ønsket å bygge den i forskalingsfiner så den tåler fukt. Litt usikker dog hvor tungt det er og bøye den. En liten rampe får jo smalere radius enn en stor. Noen som tenker på noe annet mtrl.
Har du verdens lykkeligste barn?
Formplyfa er virkelig tungt å bøye, og først og fremst risikerer man å knekke et par plater. Det er dessuten for glatt å skate på, synes jeg.
Skal rampen stå utendørs, synes jeg det finnes 3 alternativer.
alt 1: Vira/Wire/hengervogns/sklisikringplyfa. Din trelasthandel vet hva det er selv om alle bruker ulike navn. Det er en vannbestandig plate med et sklisikringsmønster på den ene siden.
Jeg vil si at 90 prosent av alle norske skateboardramper som står utendørs er kledd i dette.
Normalt sett legger man først en 9 mm vanlig plyfa i bunnen og deretter et lag 9 mm wira på toppen.
alt 2: to lag 9 mm byggplywood hvor man maler det øverste laget. Man ser dette av og til. Det blir billigere, men krever litt mer vedlikehold.
Ved mitt siste bygge klarte ikke wiraplatene bøyningen riktig, så den øverste filmen slapp på enkelte deler. Nå må vi bytte ut hele overflaten. Har aldri opplevd det før, dog. Nå vurderer vi å bytte til vanlig firerplyfa og male.
alt 3: hightech-løsningen. Gatorskins. Et nytt materiale spesielt utviklet for skateboard!
Har aldri skatet det i Norge, men i utlandet. Nå med norsk distributør http://gatorskins.se/
Ingen anelse hva det koster.
Fuktproblematikken kan man løse ved å legge et lag takpapp mellom over- og underplaten.
Spør gjerne her om du har noen flere spørsmål. Jeg elsker å bygge skateobjekter!
Formplyfa er virkelig tungt å bøye, og først og fremst risikerer man å knekke et par plater. Det er dessuten for glatt å skate på, synes jeg.
Skal rampen stå utendørs, synes jeg det finnes 3 alternativer.
alt 1: Vira/Wire/hengervogns/sklisikringplyfa. Din trelasthandel vet hva det er selv om alle bruker ulike navn. Det er en vannbestandig plate med et sklisikringsmønster på den ene siden.
Jeg vil si at 90 prosent av alle norske skateboardramper som står utendørs er kledd i dette.
Normalt sett legger man først en 9 mm vanlig plyfa i bunnen og deretter et lag 9 mm wira på toppen.
alt 2: to lag 9 mm byggplywood hvor man maler det øverste laget. Man ser dette av og til. Det blir billigere, men krever litt mer vedlikehold.
Ved mitt siste bygge klarte ikke wiraplatene bøyningen riktig, så den øverste filmen slapp på enkelte deler. Nå må vi bytte ut hele overflaten. Har aldri opplevd det før, dog. Nå vurderer vi å bytte til vanlig firerplyfa og male.
alt 3: hightech-løsningen. Gatorskins. Et nytt materiale spesielt utviklet for skateboard!
Har aldri skatet det i Norge, men i utlandet. Nå med norsk distributør http://gatorskins.se/
Ingen anelse hva det koster.
Fuktproblematikken kan man løse ved å legge et lag takpapp mellom over- og underplaten.
Spør gjerne her om du har noen flere spørsmål. Jeg elsker å bygge skateobjekter!
Det høres spennende ut.
Har du selv testet å bygge i det materialet?
Står akkurat i startgropene for å bytte åkyta i en ramp.
min erfaring med vanlig mdf er at det er ganske vanskelig å bøye.
Og hvordan står garantien når man begynner å bøye og bruke materialet på denne måten?
Har du selv testet å bygge i det materialet?
Står akkurat i startgropene for å bytte åkyta i en ramp.
min erfaring med vanlig mdf er at det er ganske vanskelig å bøye.
Og hvordan står garantien når man begynner å bøye og bruke materialet på denne måten?
Hei!S Styret skrev:
Nei, har dessverre ikke testet det ennå. Tror ikke det er noe problem å bøye en 6 mm plate mot en radius på ca. 2,5 m, som det jo ofte er i en rimelig stor rampe, men har som sagt ikke prøvd dette.
Garantien burde det vel ikke være problem med fordi den er malt (materialet males nesten alltid når det brukes). Garantien gjelder bare funksjonen, ikke utseendet. Du kan jo lese mer på deres nettside: https://mdfosb.com/en/medite/products/medite-tricoya-extreme
Hur "stor" var böjen? funderar också på mini-ramp men vill ju ha något hållbart. Vira känns ju lättillgängligt och hyfsat prisvärt för "prestandan" man får. Gatorskinns är ju intressant, men dyrt för en hemma-ramp. Verkar vara ett riktigt bra material för ramper dock!S Styret skrev:Har du världens lyckligaste barn?
Formplyfa är riktigt tungt att böja och framförallt riskerar man att knäcka ett par skivor. Det är dessutom för halt att åka i tycker jag.
Ska rampen stå utomhus tycker jag att det finns 3 alternativ.
alt 1: Vira/Wire/släpvagns/halkskyddsplyfa. Din brädgård vet vad det är även om alla använder olika namn. Det är en vattentålig skiva med ett halkskyddsmönster på ena sidan.
Jag skulle säja att 90 procent av alla svenska skateboardramper som står utomhus är klädda i detta.
Normalt sett lägger man först en 9 mm vanlig plyfa i botten och sen ett lager 9 mm wira ovanpå.
alt 2: två lager 9 mm byggplywood där man målar övre lagret. Man ser det här ibland. Det blir billigare men kräver lite mer underhåll.
Vid mitt senaste bygge klarade inte wiraskivorna av böjen riktigt så den översta filmen släppte på vissa delar. Nu måste vi byta ut hela ytan. Har aldrig vart med om det förr dock. Nu funderar vi på att byta till vanlig fyruplyfa och måla.
alt 3: hightech-lösningen. Gatorskins. Ett nytt material speciellt utvecklat för skateboard!
Har aldrig åkt det i Sverige men utomlands. Nu med svensk distributör [lenke]
Ingen aning vad det kostar.
fuktproblematiken kan man lösa med att lägga ett lager takpapp mellan över och underskivan.
fråga gärna på här om du har några fler frågor. Jag älskar att bygga skateobjekt!
Klikk her for å svare