Diskuteres flittig, jeg vet, men det hjelper ikke for jeg har ikke funnet noen svar på hvordan 😅

Jeg ville trengt litt hjelp til å forstå hvordan man skal snekre sammen en bærebjelke.

Jeg har en liten tilbygg på gang, ca 3x3m hvor det skal til et brutt isolert platetak med ca 20 graders helling med takstoler langs hver vegg. I tilbygget skal det dels til en dobbeltdør på ca 160cm bredde, men også store ”heldekkende” vinduspartier på ca 180x180cm. Veggen har jeg tenkt å bygge av 45x195 i første omgang.

Hadde fra starten ikke tenkt så mye på bærebjelke, men nå er jeg i smørja og har regnet ut etter dimensjonsprogram at for eksempel 45x170 som bjelke (rød) og limtre 90x90 (grønn) som sidebjelke.

Antar at det finnes tusen forskjellige måter å bygge disse på, noen som kan si om mine tegninger er et av disse tusen alternativene? 😅 eller har jeg tenkt helt galt?

Forslag til annen konstruksjon? Billigere? Smidigere? Mer effektivt? Føles spontant som så korte avstander at de hadde vært nok med en stående søyle i hvert ytterhjørne med hammerband med bæreline fra fasade og så bare regla rundt omkring for å få ønsket veggtykkelse og festepunkter for plate- og fasadematerialer. Men hvordan pleier man å gjøre?

Hvordan gjør man i overkant av vinduene forresten? Jeg har blitt tvunget til å ha den stående 170-regelen (hammerbandet? Bærebjelken? Den grønne..) på det nivået for å få vinduer og tak til å gå jevnt med resten av huset, men da har jeg ingen støtte i bakkant av karm. Setter man inn en liggende 145-regel i høyden med stående 170 eller kløyver man en 170 til nøyaktig 150mm passform?

• 3D-modell av en rektangulær konstruksjon med røde bjelker på toppen og grønne vertikale støttebjelker, del av en tilbyggsplan.
  • Byggtegning av tilbygg med rammeverk, røde horisontale bjelker og grønne vertikale stolper, viser konstruksjonen av veggene.
  • 3D-modell av en ramverkskonstruksjon for en liten tilbygg, med røde toppbjelker og grønne støttebjelker.
  • Illustrasjon av en veggkonstruksjon med røde balker øverst og en grønn sidebjelke, brukt i tilbygg med takkonstruksjon og vindusparti.
  • 3D-modell av en veggkonstruksjon for tilbygg, viser vertikale og horisontale bjelker. Grønn og rød markering indikerer strukturelle elementer.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.