Har lest mange emner på denne siden, men nå er det min tur til å stille noen dumme spørsmål
Holder på hjemme og skal åpne opp gangen litt, og da skal 1,5 vegg bort.
Kommer til å bli 2 st limtre da begge er bærende, så langt har jeg regnet ut selv.
Huset er 1 1/2 plan, ovenfor den "halve veggen som skal bort finnes bad på OV, badekar m.m.
Har sjekket litt på ulike beregningsprogram hvilke dimensjoner man skal ha på de overliggende samt på søylene, men kommer frem til ulike ting på ulike sider.
Søylene hadde jeg tenkt 90*90 da det passer godt i veggen, og det føles som at de vil holde. De overliggende kanskje 90*225.
Deretter kommer den kortere bjelken til å møte opp med den lengre og skal ligge på samme søyle, hvordan gjør man der, kan man lage hakk i dem slik at de får plass, eller er det bjelkesko eller kraftige egendesignede vinkeljern som gjelder.
Har også tenkt på 2 søyler men det blir ikke noe bra da det kommer bli en utstikkende del utenfor veggen da, vil gjerne få inn alle søyler i veggen så de forsvinner. Se vedlagte bilde på hvordan det ser ut. Kjøkkenet er rett fram og det er der den korteste bjelken skal være, på venstresiden er gangen og der er den lengre bjelken tenkt å være.
Pilarene kommer til å ende opp på kjellerveggene som er støpt og som de eksisterende pilarene står på i dag.
Det som skal bort er veggen til venstre på bildet ca. 2,6 m og rett frem ca. 2 m.
Der det er avskallet i dag.
Det syke er jo at de eksisterende pilarene og også det overliggende er bare 80*80.
Jo, men lasten har vel vært fordelt på et flertall reglar? Nå skal den bæres av en eneste.
Risikoen er at man får et knekktilfelle der pelaren brytes på midten inn mot hvelvet eller det store rommet til venstre. I den andre retningen blir den i praksis låst av veggplatene.
Får ta en fundering på dette. Et annet spørsmål, som pelare nevnes det konstruksjonsvirke noen ganger, Det er vel vanlige reglar som man sammenfoger eller?
Jeg ville ha valgt to søyler som limes og skrus sammen. Dimensjonen blir da ca 190x95, hver bjelke får sitt eget opplegg og knekkingsrisikoen forsvinner.
Den eneste ulempen er at hvelvingen på 2000 mm reduseres til ca 1900 mm.
Har lest mange emner på denne siden men nå har turen kommet til meg til å stille noen dumme spørsmål
Holder på hjemme og skal åpne opp gangen litt og da skal 1,5 vegg bort.
Blir 2 stk limtre da begge er bærende, så langt har jeg regnet ut selv.
Huset er 1 1/2 plan, over den "halve veggen som skal bort så finnes bad på OV, badekar m.m.
Har sjekket litt på ulike beregningsprogrammer hvilke dimensjoner man skal ha på de overliggende samt på søylene, men kommer fram til ulike ting på ulike sider.
Søylene hadde jeg tenkt 90*90 da det passer godt i veggen og det føles som at de kommer til å rekke til. De overliggende kanskje 90*225.
Deretter kommer den kortere bjelken til å møte opp den lengre og skal ligge på samme søyle, hvordan gjør man der, kan man jekke ut dem så at de får plass eller er det bjelkesko alt. kraftige egentilvirkede vinkeljern som gjelder.
[bilde]
Det blir to opplagsreaksjoner, så det bør helst være to søyler i rad som skrus sammen med konstruksjonsskrue, med hensyn til knekningsrisikoen. Man bør også ta hensyn til hvordan lasten tas opp i nederkant av søylene, ellers kan deformasjoner oppstå i den øvre bjelkelaget. Dessuten er opplagslengde 45 mm ikke tilstrekkelig. Altså er to søyler i rad en god løsning.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.