Jeg holder på å bytte ut mine vinduer i eiendommen og jeg har en liten disputt med min snekker.
Jeg er av den oppfatning at vinduer skal settes rett i lodd og vater uansett forutsetninger i vegg mens han vil sette dem etter hvordan veggen luter. Han mener at det ikke blir pent i smygen ellers.
Visst er det viktig å sette det rett med tanke på funksjon, spenninger etc.
Finnes det noen unntak angående dette? Jeg er litt undrende.
Hva gjelder?
Jeg er av den oppfatning at vinduer skal settes rett i lodd og vater uansett forutsetninger i vegg mens han vil sette dem etter hvordan veggen luter. Han mener at det ikke blir pent i smygen ellers.
Visst er det viktig å sette det rett med tanke på funksjon, spenninger etc.
Finnes det noen unntak angående dette? Jeg er litt undrende.
Hva gjelder?
hei.
når det gjelder en dør så skal man sette den slik du sier.
et fast vindu kan man sette etter veggen om ikke veggen heller veldig mye?
antar at d
veggen ikke heller så veldig mye og da setter man det etter veggen.
summa summarum, man utgår alltid uansett for å sette alt rett.
hva din snekker vil her er litt å gjøre det lettere for seg i neste steg.
men heller ikke veggen altfor mye så kan man sette vinduene etter veggen.
mvh
snekker estwing
når det gjelder en dør så skal man sette den slik du sier.
et fast vindu kan man sette etter veggen om ikke veggen heller veldig mye?
antar at d
veggen ikke heller så veldig mye og da setter man det etter veggen.
summa summarum, man utgår alltid uansett for å sette alt rett.
hva din snekker vil her er litt å gjøre det lettere for seg i neste steg.
men heller ikke veggen altfor mye så kan man sette vinduene etter veggen.
mvh
snekker estwing
Les tex velux installasjonsanvisninger så står en del eksempler på hva man skal tenke på. Du finner dem på deres hjemmeside enkelt. For å gjøre en kort oppsummering så setter man av og til vinduer skrått for å mer følge eksisterende linjer på tak, fasade og andre detaljer. Å sette horisontalt uten å tenke på linjespill kan få effekten at det ser "rart" ut.
// Mats
// Mats
Jeg ville nok si at det avhenger litt av hva slags vindu det er. Hvis man f.eks. vil lufte og ikke kan "sperre" vinduet på noen måte, vil jo ruten enten åpnes eller lukkes av sin egen vekt. Og det trengs sannsynligvis ikke mye helling. Selv klarte jeg å sette inn en keddy kassett med ekstremt lite utadhelling, så når jeg skulle tenne opp, gikk lukene opp likevel. Ikke morsomt å justere opp 130 kg 
det var litt av det jeg skrev.Setix skrev:Jeg ville nok sagt at det kommer litt an på hva slags vindu det er. Om man for eksempel vil lufte og ikke kan "låse" vinduet på noen måte, vil jo ruten enten åpne seg eller lukkes av sin egen vekt. Og det trengs sannsynligvis ikke mye helling. Jeg klarte selv å sette inn en keddy kasset med ekstremt lite utoverhell, så når jeg skulle tenne, gikk lukene likevel opp. Ikke morsomt å justere opp 130 kg![]()
det må ikke helle for mye.
det er slikt man ser når man monterer.
et sidehengt vindu er viktigere enn et H-vindu!
mvh
snekker estwing
Klikk her for å svare