Hei alle kunnskapsrike.. Jeg prøver å google meg frem for å se hvordan platene monteres.. Det finnes noen som legger først et papplag, så platene og ruller deretter ut takpappen... Men i noen monteringsanvisninger er den direkte på bærelekten.. Noen har 2 bare for å skjule lekten? Så har vi den litt nyere med fuglebåndene..
 
Det er litt forskjellige skoler om dette. Jeg synes man setter den på nederste bærelekten dels for utseendet og så vann ikke blåser mellom fotbrettet og rennen.
 
L
Setter du takfotbeslaget på siste lekten så vil den bli litt lengre, ingen papp over den samt blir 2 bretter. Den ene skal først gå ned mot taket og deretter litt ut, ca. 30 mm over takrennen (for å hindre at vannet går rundt og renner ned bak rennen, den overflatespenningen som finnes gjør at vannet kan gå rundt nederkant på beslaget).

Settes beslaget direkte under pappen, gjør det at det er tett i takfoten (normalt montering), men settes på samme vis ut mot rennen.
 
  • Liker
hul
  • Laddar…
Er enig ovenfor, sett den under pappen. Det er der den best oppfyller sin tiltenkte funksjon. Blekk på bærelektene er av estetiske grunner og kan for all del gjøre stor estetisk forskjell avhengig av takvinkel etc., men se da den som et komplement til fotplaten.
 
  • Liker
1
  • Laddar…
Hva er den tenkte funksjonen ?
 
H
sett fotplaten under pappen men monter en papprims den ligger på så ikke råsponten blir ødelagt
 
R RoBo skrev:
Vad är den tänkta funktionen ?
-Lede alt vann fra taket ned i takrennen.
-Unngå at vann spruter eller blåser over bakkanten av takrennen.
-Unngå at vann kapillærsuges inn under pappavslutningen.
-Beskytte den nederste rupanelens ubehandlede kant.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.