24.192 lest ·
7 svar
24k lest
7 svar
Montere skap på veggen, list under eller ikke?
Hei,
Jeg har akkurat montert noen små Ikea Bestå veggskap på en betongvegg med lister under som de hviler på, så har jeg festet ganske kraftige skruer gjennom festepunktene i overkanten, i henhold til bruksanvisningen.
Har jeg skapt en vektstang, ved å ha listene under skapene, som nå vil fokusere kraften utover på de øvre skruene i stedet for å la all vekt falle nedover, når jeg for eksempel fyller skapet med tunge ting eller setter en TV på skapet?
Bør jeg fjerne listen og la de 'kraftige' skruene ta all vekt?
(Skapet er 120cm x 38 x 40cm med 3 skruer i øvre kant)
Takk på forhånd,
Petter.
Jeg har akkurat montert noen små Ikea Bestå veggskap på en betongvegg med lister under som de hviler på, så har jeg festet ganske kraftige skruer gjennom festepunktene i overkanten, i henhold til bruksanvisningen.
Har jeg skapt en vektstang, ved å ha listene under skapene, som nå vil fokusere kraften utover på de øvre skruene i stedet for å la all vekt falle nedover, når jeg for eksempel fyller skapet med tunge ting eller setter en TV på skapet?
Bør jeg fjerne listen og la de 'kraftige' skruene ta all vekt?
(Skapet er 120cm x 38 x 40cm med 3 skruer i øvre kant)
Takk på forhånd,
Petter.
Men er min bekymring berettiget, at jeg nå tvinger kraften til å dra de øvre skruene utover, når jeg plasserer noe virkelig tungt der, i stedet for at kraften rettes nedover? Skruer tåler mye mer belastning 90° fra deres retning jo.
Er bare bekymret for at de øvre skruene løsner med vekten av en tv. Eller i virkeligheten, kommer det ikke til å skje?
[takk for svaret sponken]
Er bare bekymret for at de øvre skruene løsner med vekten av en tv. Eller i virkeligheten, kommer det ikke til å skje?
[takk for svaret sponken]
ok, forstår tanken, men skruene tåler nok mer enn du kanskje aner. Skapet kommer til å gå i stykker først...
Vi har tre skap med tre luker hver, så høyden er vel 180cm tror jeg. I disse skapene finnes alt fra plater, bøker, ca 50 liter whiskey mm. Skapene i seg selv veier jo dessuten bly... Veggen i vårt tilfelle er en massiv trevegg (huset er 100 år) så det er trukket inn i veggen med innvendige vinkler og deretter en skrue i hvert innvendig hjørne, altså fire skruer per skap. De "skruene" jeg har brukt er ca 15 cm lange og kanskje 6 mm tykke. Hodet er en mutter på 8 mm. Tror nok det heter noe annet enn skruer men du forstår prinsippet.
Skapene kommer ikke til å falle ned av for høy belastning, skapet kommer til å gå i stykker før...
Vi har tre skap med tre luker hver, så høyden er vel 180cm tror jeg. I disse skapene finnes alt fra plater, bøker, ca 50 liter whiskey mm. Skapene i seg selv veier jo dessuten bly... Veggen i vårt tilfelle er en massiv trevegg (huset er 100 år) så det er trukket inn i veggen med innvendige vinkler og deretter en skrue i hvert innvendig hjørne, altså fire skruer per skap. De "skruene" jeg har brukt er ca 15 cm lange og kanskje 6 mm tykke. Hodet er en mutter på 8 mm. Tror nok det heter noe annet enn skruer men du forstår prinsippet.
Skapene kommer ikke til å falle ned av for høy belastning, skapet kommer til å gå i stykker før...
Min vegg er betong og jeg bruker plastplugger (8mm skruer, så de tåler ganske mye likevel), men med plugger biter ikke skruene på samme måte som om det var en trevegg. Så jeg forstår at i ditt tilfelle at den sitter som fjellet.
Å vite at du har 50L whiskey hjelper ikke egoet mitt heller
Jeg har 50CL igjen av en halvbra blend... får håpe at julenissen kommer i år.
Å vite at du har 50L whiskey hjelper ikke egoet mitt heller
Betong er jo et bra materiale for store belastninger.
Hvis det roer deg kan du se her hva slags last omtrent det kan tåle:
http://www.essve.com/templates/EframePage.aspx?id=3554
Nå er dette en litt halvfancy plugg, har du den enkleste standardpluggen tåler den selvfølgelig ikke like mye, men min gjetning er i hvert fall halve kraften.
1,0 kN = 100 kg, men det visste du sikkert allerede ...
Hvis det roer deg kan du se her hva slags last omtrent det kan tåle:
http://www.essve.com/templates/EframePage.aspx?id=3554
Nå er dette en litt halvfancy plugg, har du den enkleste standardpluggen tåler den selvfølgelig ikke like mye, men min gjetning er i hvert fall halve kraften.
1,0 kN = 100 kg, men det visste du sikkert allerede ...
har ikke vært med om å montere en støtteprofil under skapene og mener dermed at dette ikke trengs. det er som du sier at de skruene som sitter i overkant på skapene skal ta opp den vekten som blir. skapet presses da inn mot veggen og skruenes oppgave blir å holde vekten i nedadgående retning. prøv å skru opp en liknende skrue med noen type håndtak på en vegg og belast den med din egen kroppsvekt så får du se hva de tåler om du er usikker.
Medlem
· Helsingborg
· 239 innlegg
Riktig bra spørsmål. Godt tenkt der... I hodet mitt blir det nok som du sier. Men hvis du belaster skruene og støttelisten like mye er det ingen fare. Men hvis skapet "hviler" på listen, bør skruene der oppe få mer kraft utover... Heng litt i overskapet og kjenn etter hvordan det virker....
Klikk her for å svare