Jeg vet at dette spørsmålet har kommet opp tidligere, men jeg lurer på om jeg kan skru opp platene med få skruer i betong- og lettbetongvegger? Til saken hører at jeg vil slippe å dampe av tapetene siden det er gangen som skal fikses, og av naturlige årsaker brukes den flittig som gjennomfartsvei. I vår leilighet løsner gjerne pussen/sparklet delvis når tapetene dampes av, noe som ikke gir et så godt underlag.

Altså, smøre på PL600, trykke platene på plass mot tapetene og få på noen skruer som holder platene, de skal jo ikke belastes så det burde funke, eller er jeg bare lat?

Vete tusan om jeg hadde valgt PL600 der, den bruker jeg mest til lister.
Jeg hadde nok kjørt med PL400 isteden.

/Kent

Personlig forstår jeg ikke hvorfor man skal dra inn renoveringsgips i et steinhus. Synes man har et utmerket underlag for å male eller tapetsere. Renoveringsgips er heller ikke spesielt billige. Har man problemer med at pussen løsner kan man rulle på en billig veggmaling for å binde overflaten før man sparkler.

Problemet er at tapetene delvis sitter som fjell, mens andre deler løsner enkelt og tar iblant originalpussen med seg. Resultatet blir en ubrukelig overflate, frem med dampmaskinen og ned med resten, men da kommer neste problem; Noe/noen har klønet det til når huset ble bygget for sånn omtrent 50 år siden, innertakene (puss+maling) slipper når man damper av tapeter pga den lille væta som synes å trenge inn under pussen, og vips så sprekker taket. Og da står jeg der og må skrape ned resten, helsparkle hele taket osv, dette har allerede skjedd i to rom. Derfor vil jeg slippe dampmaskinen og sette opp gips i stedet for å stenge inne den gamle dritten.

Derfor lurer jeg på om det holder med en håndfull skruer pluss lim for å holde platen på plass? For det burde ikke trenges 30 skruer per plate, eller?

Gipse er jo smidig til man må begynne å sparkle... coveruptapet ?

Å sparkle er ikke noe problem, men det å dampfjerne all gammel tapet. Easy Cover eller lignende er ingen god idé siden det ikke finnes et godt underlag å lime mot, da må jeg uansett dampfjerne alt først, og da sparkler jeg heller.

For å svare på ditt opprinnelige spørsmål - PL400 sitter som fjell! Så på med monteringslim, ikke vær gjerrig, fest plata med...10 stk på en 90 plate?
Da sitter den uten tvil fast.

Forstår problemet med taket. Har selv opplevd dette i en HSB leilighet. Jeg malte taket, men det begynte å sprekke og falle ned, så jeg måtte skrape ned elendigheten. Ifølge fargehandleren skyldtes det at taket var sandgrunnet. Har søkt på nettet om dette men ikke funnet noen informasjon. I leiligheten som jeg jobber med nå har jeg slipt bort tapetene med 40 korn slipepapir og eksentersliper der jeg ikke med en japansparkel klarte å få løs dem. Gikk faktisk ganske bra selv om det støvet en del. Leiligheten står helt tom så det gjør ikke så mye om det støver. På med munnbind bare. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.