Skal renovere et veldig lite gjestetoalett og har en idé om å sette laminatgulv på veggene. Har lest litt i eksisterende tråder, men har ikke riktig funnet svar. Leser her og der at det anbefales å sette opp lekter for å montere laminatene på. Er meningen da å spikre i disse? Og hvis man skyter i spiker i den minimale sponten det er i et klikkgulv, går det da virkelig an å få på plass neste bord? Jeg forestiller meg at det stopper mot spikeren. Gjestetoalettet er dessuten så lite at det strider imot å redusere plassen selv med noen få centimeter unødvendig. Går det ikke an å lime bitene direkte på de eksisterende veggplatene?

Det blir jo ganske annerledes enn hvordan laminatgulvet er ment å fungere. Hva tenkte du å bruke for lim og hvordan tenkte du å holde trykk på limet mens det tørker? Løser du den biten vil det nok sitte fast.

Jeg hadde limt.

Konstruksjonslim pleier jo å holde det som skal limes på plass selv før det har tørket.

Jeg vet jo at det ikke er uvanlig å sette laminatgulv på vegg så åpenbart finnes det en fungerende metode. Jeg er bare ikke helt klar over den.

H
Q Queen15 skrev:
Konstruksjonslim pleier jo å holde det som skal limes på plass selv før det har tørket.

Jeg vet jo at det ikke er uvanlig å sette laminatgulv på vegg, så åpenbart finnes det en fungerende metode. Jeg er bare ikke helt sikker på den.
Problemet er vel mer å få et jevnt og bra trykk på plankene når du har limt.

Düsseldorff
Q Queen15 skrev:
Skal renovere et veldig lite gjestetoalett og har en idé om å sette laminatgulv på veggene. Har lest litt i eksisterende tråder men har ikke helt funnet svar. Leser her og der at det anbefales å sette opp lekter for å montere laminaten på. Er meningen da å spikre i disse? Og hvis man skyter i spiker i den minimale sporet det er i et klikkgulv, går det da virkelig an å få på plass neste planke? Jeg forestiller meg at det stopper mot spikeren. Gjestetoalettet er dessuten så lite at det gjør vondt å redusere plassen selv med noen centimeter unødvendig. Går det ikke an å lime bitene direkte på de eksisterende veggplatene?
Ja du kan skråspikre med pistol gjennom fjæren. Samme prinsipp som når man setter perlestaff.

• Liker
Queen15
  • Laddar…
P
Q Queen15 skrev:

Jeg vet jo at det ikke er uvanlig å sette laminatgulv på vegg så tydeligvis finnes det en fungerende metode. Jeg er bare ikke helt klar over den.
Parkett har jeg skrudd opp hos kunde, om du bare limer så lim ikke opp for mange rader på en gang for det skaper for mye vekt nedover…

• Liker
Queen15
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Problemet er vel mer å få et jevnt og bra trykk på plankene når du har limt.
Ja, jeg har tenkt på den risikoen, men får vel sjekke med et langt vater om den virker rett. Et gulv er dog ikke alltid helt plant har jeg erfart når jeg la klikkgulv. En krum vegg kunne selvsagt gjøre det vanskelig.

H
Q Queen15 skrev:
Ja jeg har tenkt på den risikoen, men får vel sjekke med et langt vater om den virker rett. Et gulv er dog ikke alltid helt flatt har jeg erfart når jeg har lagt klikkgulv. En krum vegg kunne selvsagt gjøre det mer komplisert.
Det er nok med 1 mm så blir det ujevnt, se på beskrivelsen på klikkgulvet hva det krever for jevnhet på gulvet/veggen. Google om det finnes noe annet passende som du kan skru eller lime opp på veggen. Personlig ville jeg ikke satt laminatgulv eller parkettgulv på veggen. F.eks. https://woodonwall.se

Sist redigert:
Rejäl skrev:
Parkett har jeg skrudd opp hos kunde, om du bare limer så lim ikke opp for mange rader på en gang for det skaper for mye tyngde nedover…
Skal tenke på det!

P
Q Queen15 skrev:
Skal tenke på det!
Det er ikke følsomt om noen mm som enkelte hevder...

H
Rejäl skrev:
Det er ikke følsomt om noen mm som enkelte hevder..
Kommer an på hvordan ujevnhetene er, hvordan og hvor ujevnhetene sitter 😉😉 Det er derfor man skal lese legginstruksjonene.

P
H HEM2121 skrev:
Kommer an på hvordan ujevnhetene er, hvordan og hvor ujevnhetene sitter 😉😉 Det er derfor man skal lese leggeanvisningene.
Det er på vegg! Da kan man justere med en streng med limm😉

H
Rejäl skrev:
Det er på vegg! Då kan man justere med en streng med limm😉
Du har rett, det merkes jo ikke på samme måte som på et gulv, man kan jo fikse hele veggen også før sånn at den blir jevn.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Q Queen15 skrev:
Skal renovere et veldig lite gjestetoalett og har en idé om å sette laminatgulv på veggene. Har lest litt i eksisterende tråder, men har ikke funnet svar. Leser her og der at det anbefales å sette opp lekter for å montere laminaten på. Er meningen da å spikre i disse? Og hvis man skyter i spiker i den minimale noten i et klikkgulv, går det da virkelig an å få på neste planke? Jeg forestiller meg at det stopper mot spikeren. Gjestetoalettet er dessuten så lite at det føles vanskelig å redusere plassen enda noen centimeter unødvendig. Går det ikke an å lime bitene direkte på de eksisterende veggplatene?
Takk for all engasjement fra dere alle!! Det gikk kjempebra å lime direkte på veggen uten å rette opp veggen først.
Ujevnheter ble løst med hjelp av ekstra mye lim på de stedene som ellers ikke rørte veggen så å si. Måtte "brette ut" noen plater og fylle på med ekstra lim når man så at det ble et mellomrom. Det gikk med mange tuber konstruksjonslim PL400. Men resultatet ble kjempebra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.