Skal renovere et veldig lite gjestetoalett og har en idé om å sette laminatgulv på veggene. Har lest litt i eksisterende tråder, men har ikke riktig funnet svar. Leser her og der at det anbefales å sette opp lekter for å montere laminatene på. Er meningen da å spikre i disse? Og hvis man skyter i spiker i den minimale sponten det er i et klikkgulv, går det da virkelig an å få på plass neste bord? Jeg forestiller meg at det stopper mot spikeren. Gjestetoalettet er dessuten så lite at det strider imot å redusere plassen selv med noen få centimeter unødvendig. Går det ikke an å lime bitene direkte på de eksisterende veggplatene?
Det blir jo ganske annerledes enn hvordan laminatgulvet er ment å fungere. Hva tenkte du å bruke for lim og hvordan tenkte du å holde trykk på limet mens det tørker? Løser du den biten vil det nok sitte fast.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.623 innlegg
Problemet er vel mer å få et jevnt og bra trykk på plankene når du har limt.Q Queen15 skrev:
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 3 127 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 3.127 innlegg
Ja du kan skråspikre med pistol gjennom fjæren. Samme prinsipp som når man setter perlestaff.Q Queen15 skrev:Skal renovere et veldig lite gjestetoalett og har en idé om å sette laminatgulv på veggene. Har lest litt i eksisterende tråder men har ikke helt funnet svar. Leser her og der at det anbefales å sette opp lekter for å montere laminaten på. Er meningen da å spikre i disse? Og hvis man skyter i spiker i den minimale sporet det er i et klikkgulv, går det da virkelig an å få på plass neste planke? Jeg forestiller meg at det stopper mot spikeren. Gjestetoalettet er dessuten så lite at det gjør vondt å redusere plassen selv med noen centimeter unødvendig. Går det ikke an å lime bitene direkte på de eksisterende veggplatene?
Parkett har jeg skrudd opp hos kunde, om du bare limer så lim ikke opp for mange rader på en gang for det skaper for mye vekt nedover…Q Queen15 skrev:
Ja, jeg har tenkt på den risikoen, men får vel sjekke med et langt vater om den virker rett. Et gulv er dog ikke alltid helt plant har jeg erfart når jeg la klikkgulv. En krum vegg kunne selvsagt gjøre det vanskelig.H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.623 innlegg
Det er nok med 1 mm så blir det ujevnt, se på beskrivelsen på klikkgulvet hva det krever for jevnhet på gulvet/veggen. Google om det finnes noe annet passende som du kan skru eller lime opp på veggen. Personlig ville jeg ikke satt laminatgulv eller parkettgulv på veggen. F.eks. https://woodonwall.seQ Queen15 skrev:
Sist redigert:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.623 innlegg
Takk for all engasjement fra dere alle!! Det gikk kjempebra å lime direkte på veggen uten å rette opp veggen først.Q Queen15 skrev:Skal renovere et veldig lite gjestetoalett og har en idé om å sette laminatgulv på veggene. Har lest litt i eksisterende tråder, men har ikke funnet svar. Leser her og der at det anbefales å sette opp lekter for å montere laminaten på. Er meningen da å spikre i disse? Og hvis man skyter i spiker i den minimale noten i et klikkgulv, går det da virkelig an å få på neste planke? Jeg forestiller meg at det stopper mot spikeren. Gjestetoalettet er dessuten så lite at det føles vanskelig å redusere plassen enda noen centimeter unødvendig. Går det ikke an å lime bitene direkte på de eksisterende veggplatene?
Ujevnheter ble løst med hjelp av ekstra mye lim på de stedene som ellers ikke rørte veggen så å si. Måtte "brette ut" noen plater og fylle på med ekstra lim når man så at det ble et mellomrom. Det gikk med mange tuber konstruksjonslim PL400. Men resultatet ble kjempebra.
Klikk her for å svare