44.350 lest ·
23 svar
44k lest
23 svar
Montere gips på tretex, problemer samt tips
Planen er å isolere utenfra. Ikke helt ferdigtenkt men typ:
1. bort med ytterpanel/papp.
2. regle ut 90mm.
3. legge på isolasjon.
4. på med papp/ytterpanel.
Men først skal jeg bli ferdig med disse småjobbene og få nye ferske ROT-penger
, klarer ikke en sånn jobb selv tror jeg.
1. bort med ytterpanel/papp.
2. regle ut 90mm.
3. legge på isolasjon.
4. på med papp/ytterpanel.
Men først skal jeg bli ferdig med disse småjobbene og få nye ferske ROT-penger
sats på en vestkystplate. mye bedre.
http://guiden.rockwool.se/produkter/byggisolering/vaestkustskiva
http://www.isover.se/tilläggsisoler...ch+golv/isolera+yttervägg+utifrån+-+ett+lager
http://guiden.rockwool.se/produkter/byggisolering/vaestkustskiva
http://www.isover.se/tilläggsisoler...ch+golv/isolera+yttervägg+utifrån+-+ett+lager
Ja, nettopp. Hvordan gjør man det rundt dører og vinduer, man vil jo ikke ha en tykkere vegg enn før.Nimajneb skrev:Tja, hvis man skal begi seg ut på en større renovering så er jeg enig med deg når det kommer til yttervegger, men hvis det handler om innvendige vegger og man bare vil ha en god overflate å overflatebehandle, så fungerer renoveringsgips kjempebra direkte på tretexen. Selvsagt kan man rive ned tretexen og sette gipspapp i stedet, men det gir ikke mye merverdi...heller merarbeid.
Å derimot sette vanlig gips på tretex fører ofte til merarbeid ved dører og vinduer.
Har samme dilemma med Treetex kontra gips som mange andre her. Og kommer heller ikke fram til hva som blir best til tross for alle kloke råd. Jeg vil jo også ha en glatt vegg med gips på mine råspontede vegger...
Bytte texmexen mot plyfa/spon/osb + renoveringsgips bør jo fungere greit, med hensyn til dør- og vinduskarmer. Men for et arbeid...
Som flere har skrevet, har jeg selv satt 6mm gips på tretex med spontet tømmer under tretexen. Man må være litt forsiktig når man skrur, men jeg har ikke opplevd "dine" problemer. Er virkelig veggene så skjeve/"hålete"/ujevne mener du?
Som flere har skrevet, har jeg selv satt 6mm gips på tretex med spontet tømmer under tretexen. Man må være litt forsiktig når man skrur, men jeg har ikke opplevd "dine" problemer. Er virkelig veggene så skjeve/"hålete"/ujevne mener du?
Jeg får nok velge et av rommene som testobjekt enkelt og greit. Tror dere det er bedre å prøve å sette 6mm gips på Treetexen enn å rive ned all Treetex og sette osb+gips? Sicket dilemma... Skitbra med solide vegger men det er jo ikke helt problemfritt 
Jeg etterisolerte mitt forrige hus utenfra og ville derfor bare få pene overflater på veggene (kledd med tretex) innvendig. Jeg skrudde (med skruer som gikk gjennom tretexen og inn i sponten bak) opp 13mm gips, og det ble kjempebra. Renoveringsgips unngår jeg å jobbe med fordi de er slappe og vanskeligere å skru.
I min kåk fra 20-tallet er innerveggene av spontet plank med tretex eller masonitt på. Ytterveggene er innenfra tretex-råspont-papir-spontet-plank-panel-isolasjon-panel. Siste laget isolasjon og panel er ikke originalt.
Fan vet om det er riktig i henhold til alle kunstens regler, men følgende har fungert utmerket for meg:
-Innervegg med tretex, noenlunde plan: Renoveringsgips rett på. Litt forsiktighet ved skruing...
-Innervegg med masonitt, ujevn tretexvegg: Riv ned masonitt/tretex, finn ut hva som gir ujevnheten, oftest er det bare noen enkeltstående planker som har vridd seg. Gi på den med snekkeryksen slik at den blir i linje med resten eller skift den ut. Monter så tynne "lekter" som mulig på 60c/c for å få en rett vegg. Lektene har jeg ofte kløvet ut fra en bredere lekt. På det gips. Bygger nesten ingenting sammenlignet med den gamle veggen, men mye jobb.
-Yttervegg (uansett gammelt ytmateriale): Riv ned til de spontede plankene. Lekter med liggende lekter og stående kortlinger på 60 c/c. Isoler. Avslutt med OSB og gips. Med 45mm lekter bygger dette omtrent som den gamle veggen. Der det går har jeg brukt 70 eller 95 lekter og tilsvarende isolasjon. Denne metoden høres kanskje kronglete ut, men har gått forbausende smidig å bruke.
Hvorfor liggende lekter da? Jo, ingenting i mitt hus holder sammen de spontede plankene sideveis mer enn sponten og den liggende råsponten på innsiden. Sponten er vel sånn passe i stand på enkelte planker. Innvendige råsponten vil jeg ha bort for å få en tynnere vegg. Så jeg leker med liggende lekter for å binde sammen veggen langsmed, og slår inn stående kortlinger for å ha noe å skjøte gipsen på.
Fan vet om det er riktig i henhold til alle kunstens regler, men følgende har fungert utmerket for meg:
-Innervegg med tretex, noenlunde plan: Renoveringsgips rett på. Litt forsiktighet ved skruing...
-Innervegg med masonitt, ujevn tretexvegg: Riv ned masonitt/tretex, finn ut hva som gir ujevnheten, oftest er det bare noen enkeltstående planker som har vridd seg. Gi på den med snekkeryksen slik at den blir i linje med resten eller skift den ut. Monter så tynne "lekter" som mulig på 60c/c for å få en rett vegg. Lektene har jeg ofte kløvet ut fra en bredere lekt. På det gips. Bygger nesten ingenting sammenlignet med den gamle veggen, men mye jobb.
-Yttervegg (uansett gammelt ytmateriale): Riv ned til de spontede plankene. Lekter med liggende lekter og stående kortlinger på 60 c/c. Isoler. Avslutt med OSB og gips. Med 45mm lekter bygger dette omtrent som den gamle veggen. Der det går har jeg brukt 70 eller 95 lekter og tilsvarende isolasjon. Denne metoden høres kanskje kronglete ut, men har gått forbausende smidig å bruke.
Hvorfor liggende lekter da? Jo, ingenting i mitt hus holder sammen de spontede plankene sideveis mer enn sponten og den liggende råsponten på innsiden. Sponten er vel sånn passe i stand på enkelte planker. Innvendige råsponten vil jeg ha bort for å få en tynnere vegg. Så jeg leker med liggende lekter for å binde sammen veggen langsmed, og slår inn stående kortlinger for å ha noe å skjøte gipsen på.
Min tretex opplevde jeg som for myk for 13mm gips.
Derimot satte jeg renoveringsgips for noen helger siden (hadde aldri jobbet med det før og trodde det bare var tynn "vanlig" gips) i et rom med masonitt på veggene (gips rett på masonitt). Fungerte veldig bra!!! Renoveringsgips er mye seigere (har fibre i seg i lengderetningen, ser man når man kapper).
Derimot hadde jeg en bit pusset vegg (murpipe) der det var vanskelig å sette gips, skruene tok veldig ujevnt så jeg limte, skrudde og hamret inn skrue. Ser ut til å sitte til slutt...
Så jeg tror at renoveringsgips fungerer bedre direkte på tretex da vanlig gips blir for sprøtt og ikke kan ta opp at underlaget gir etter like mye.
Forøvrig veldig behagelig med renoveringsgips der man kan håndtere en 6x2700x900mm plater uten for mye styr. At de er myke er ok siden de er så seige og ikke går av.
Hadde jeg gjort rommet i dag ville jeg nok prøvd med 6mm-gips og levd med ujevne vegger. Det blir faktisk fint likevel... Og det er praktisk med å bare sette dit 6mm tykke lister som smyg (avstand) så kan man bruke vanlige gerikter rundt vinduer og dører.
Angående tilleggsisolering kommer jeg nok til å følge tipset fra SBH med Västkustskivor. Mine yttervegger er innenfra og ut gips-tretex-panel-papp- luftspalte-papp-stående planke 5cm-vindpapp-ytterpanel-lock. Så jeg tenkte å fjerne lock, ytterpanel og vindpapp og legge til ca. 80mm västkustskiva og så på med ny panel og lock igjen.
Derimot satte jeg renoveringsgips for noen helger siden (hadde aldri jobbet med det før og trodde det bare var tynn "vanlig" gips) i et rom med masonitt på veggene (gips rett på masonitt). Fungerte veldig bra!!! Renoveringsgips er mye seigere (har fibre i seg i lengderetningen, ser man når man kapper).
Derimot hadde jeg en bit pusset vegg (murpipe) der det var vanskelig å sette gips, skruene tok veldig ujevnt så jeg limte, skrudde og hamret inn skrue. Ser ut til å sitte til slutt...
Så jeg tror at renoveringsgips fungerer bedre direkte på tretex da vanlig gips blir for sprøtt og ikke kan ta opp at underlaget gir etter like mye.
Forøvrig veldig behagelig med renoveringsgips der man kan håndtere en 6x2700x900mm plater uten for mye styr. At de er myke er ok siden de er så seige og ikke går av.
Hadde jeg gjort rommet i dag ville jeg nok prøvd med 6mm-gips og levd med ujevne vegger. Det blir faktisk fint likevel... Og det er praktisk med å bare sette dit 6mm tykke lister som smyg (avstand) så kan man bruke vanlige gerikter rundt vinduer og dører.
Angående tilleggsisolering kommer jeg nok til å følge tipset fra SBH med Västkustskivor. Mine yttervegger er innenfra og ut gips-tretex-panel-papp- luftspalte-papp-stående planke 5cm-vindpapp-ytterpanel-lock. Så jeg tenkte å fjerne lock, ytterpanel og vindpapp og legge til ca. 80mm västkustskiva og så på med ny panel og lock igjen.
Sist redigert:
Klikk her for å svare