Hei!

Fikk tilgang til vårt nye hus for noen måneder siden, og renoveringen går i rasende fart både med håndverkere på total omstrukturering av kjøkken og bad og jeg selv på overflater i 5 rom.

Så alt går litt fort, og man kommer ganske langt inn på feil vei før man kommer til fornuft og korrigerer.

I et rom jeg jobber med er veggene innenfra bestående av Tretex (15mm)-Stående plank (60mm)-vindsperre-ytterpanel. Ingen isolering i det hele tatt.

Disse veggene går i bølger og har et antall tapeter siden 1943, så jeg tenkte helt enkelt for å beholde tretexens isolerende egenskap å sette gips (13mm tykt) over tretexen og få en fin jevn overflate å male.

Overalt hvor det måtte justeres la jeg masonittbiter (2400mm strimler) under skruene.

MEN der hvor gipsen ligger direkte mot tretexen er liksom underlaget for mykt og gipsen har ikke nok støtte så den knekker veldig lett før skruehodet har sunket ned i gipsen. Ser man bak gipsplaten er det typ en femkronestørrelse forsenking rundt skruen.

Dessverre var dette første gangen jeg monterte gips og syntes bare det var veldig kronglete og brukte utrolig mange skruer isteden (2000 stk for 43m²), og forstod ikke problemet. Noen ganger gikk det bra og jeg trodde det hadde med min fingertuppfølelse, stjernetegn eller lignende å gjøre.

Hva jeg ikke forstod i min oppussingsstress er at masonitten, selv om den er tynn, er nok til å avlaste gipsen på undersiden slik at alt oppfører seg som det skal (tror jeg). Så omtrent de siste 20% av rommet ble fint!

Så gips på tretex = NEI!!!! tretex og gips er et problem.
Gips med masonittstrimler under skruene = JA (tror jeg). Men tynne lekter er sikkert bedre.

Dessverre sitter alt på plass og det er sparklet (og jeg tror det sitter, fremtiden vil vise).

Men et tips til dere andre som vurderer dette.

Spørsmål: Kan man typ bruke MDF-plater istedenfor gips når jeg fortsetter i andre lignende rom? Føler meg brent på gips akkurat nå.
 
Sist redigert:
Den isolerende effekten av Tretex kan du se bort ifra, det er stort sett forsvinnende lite.
 
  • Liker
Trasigaskor
  • Laddar…
Jeg har satt renoveringsgips på tretex uten problemer....
 
  • Liker
Elbk
  • Laddar…
Og jeg har satt vanlig gips på tretex uten minste problem.
 
  • Liker
Malinda Phillips
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Jeg har satt renoveringsgips på tretex uten problem....
Jeg også.
 
Vi fjernet Tretexen og satte gips på plankveggene. Det er også litt utfordrende siden de heller ikke er helt plane. Det ble en del skjæring og liming i tillegg til skruing for å få gipsen til å sitte.
 
Stefan N skrev:
Den isolerende effekten av Tretex kan du se bort fra, det er stort sett ubetydelig.
Tretex har nesten samme isoleringsverdi som vanlig isolering, men effekten av 15 mm blir ikke så stor uansett hvilken isolasjon man har. Men i den ovenfor beskrevne veggen er tretexen 1/3 del av isolasjonen, pluss at risikoen for kaldtrekk bak gipsen ved blåsvær reduseres betydelig, flerskiktsprinsippet gjelder også for hus.
 
Sist redigert:
  • Liker
Sisaed og 1 annen
  • Laddar…
Jeg kommer til å gjøre dette om noen uke eller så. Har regnet med noen av de "incidenterna" som du skriver, men det er verdt å sparkle opp det og slippe å skru det direkte på treplankene fordi det må være et mareritt.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
larsbj skrev:
Tretex har nesten samme isolasjonsverdi som vanlig isolasjon, men effekten av 15 mm blir ikke så stor uansett hvilken isolasjon man har. Men i den ovennevnte veggen er tretexen 1/3 del av isolasjonen pluss at risikoen for kuldegjennomtrekk bak gipsen ved blåsende vær minsker betydelig, flerskiktsprinsippene gjelder også for hus.
Takk for regneeksempelet Larsbj! Jeg hadde tenkt i de banene, men ikke helt analysert det hele i detalj.

Jeg var i dag og handlet gips og masonittstrimler til rom 2. Masonitten gjør stor forskjell, så jeg tenker ikke å ta noen sjanser, til tross for at det ser ut til å gå fint for de fleste. Det blir som å sette opp lekter/spikerslag, bare ekstremt tynt. Hvis det er ujevnt, er det bare å legge på dobbelt eller trippelt lag der det trengs. Denne gangen blir det ordning og reda med masonittstrimler hver 45 cm allerede før gipsen kommer på plass.

I taket blir det nok ordentlige lekter, så man kan flytte rundt litt lampeuttak også.
 
Sist redigert:
pinebar skrev:
Vi fjernet Tretexen og satte gips på plankeveggene. Det er også litt klurigt ettersom de heller ikke er helt plane. Det ble en del skjæring og liming i tillegg til skruing for å få gipsen til å sitte.
Lime gipsen mot planken? Hadde litt tanker om å kanskje fjerne tretexen på innervegger og beholde på yttervegger, men har ikke helt tenkt ferdig.
 
baljbalj skrev:
Lim lime mot planken? Hadde litt tanker om å kanskje fjerne tretexen på innerväggene og beholde på ytterväggene men har ikke helt tenkt ferdig.
det finnes sikkert hundre slike tips, men det blir snarveier til en renovering som ender i kattskit, om jeg får uttrykke meg så. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig, å gjøre det riktig fra starten. Når det gjelder gips, så er dette et av de beste veggmaterialene vi har i dag, og det går bra å sette dette foran tretexen, men man må reglne opp til en ny vegg, om man stiller krav på at veggen skal være rett og glatt, som i alle nybygg. Ganske enkelt; bruk f.eks. gles 28X70, som da ikke bygger ut så mye. Start med å sette de begge ytterste = en i hver hjørne, ikke helt inn i hjørnet, ca 10-20 mm ut på veggen. Reglerne stående, lodde inn dem og bruk masonittbiter bak regelen for å få den rett, om underlaget er ujevnt. Når de begge ytterste er satt, er det enkelt å med en rettstokk (rett planke) skru opp de andre reglene imellom, med målene 600mm cc. Her er nå en rett og glatt vegg, å skru gipsen på. Finnes det vinduer, dører...må man veksle av og ramme inn smygerne og dele opp målene mellom reglene, mer enn 600mm mellom reglene funker ikke, da platenes byggmål er ment for dette. Slik går det til når vi bygger om gamle kåkene, tar ikke så lang tid, og så blir det bra og kunden blir fornøyd. Men visst gåååååår det å spikre, lime, hefte, binde opp gipsen utenpå tretexen, men den platen blir med tiden like skjev og krokete som det var tidligere.
 
  • Liker
Norschan og 1 annen
  • Laddar…
baljbalj, Du snakker om strimler på 2400mm!! Hvis du reiler opp som jeg forklarer, bruker du biter av mazonite f.eks. 70X70mm, disse skal være mellom tretexen og reilen, akkurat der skruen skal sitte, for å rette opp veggen. Bruk 5 skruer på de stående reilene, på den andre siden tror jeg ikke plankeveggen innenfor tretexen er så skjev. Det er ikke helt feil å sette vindpapp utenpå tretexen, før gipsen, da det kan være fukt i vinden som blåser inn i veggen, og medfører at tretexen buler.
 
  • Liker
Jog Got
  • Laddar…
Japp, 2400mm. De hadde ikke 2600mm. Dette for å bygge så lite som mulig utover rommet. Stendere hadde vært fantastisk men jeg forsøkte meg på en snarvei ved å sette direkte mot trefiberplate som ikke gikk så bra.

Vet ikke hvor mye skjevt er for en vegg, men det var steder der det liksom gikk inn en bulk midt i en gipsplate som måtte bæres opp av tre masonittbånd langs hver langside og lå direkte mot på midten.
 
Å ikke rive av tretexen og isolere ordentlig når man har sjansen er jo HELT vanvittig.
 
Vel, hvis man skal sette i gang med en større renovering, så er jeg enig med deg når det gjelder yttervegger, men handler det om innvendige vegger og man bare vil ha en bra overflate å overflatebehandle, fungerer renoveringsgips kjempebra direkte på tretex. Man kan selvfølgelig rive ned tretexen og sette opp gipsplater i stedet, men det gir ikke mye merverdi... snarere merarbeid. Å derimot sette vanlig gips på tretex fører ofte til merarbeid ved dører og vinduer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.