Hei!

Jeg holder på å renovere et kjøkken og må forberede monteringen av bokser slik at autorisert elektriker kan legge inn strøm. Kona vil ha stikkontaktene på et spesielt sted (selvsagt), og der finnes det ingen stendere å feste boksen i. Finnes det noen smart triks for å feste boksen ordentlig uten å måtte rive bort platen? Vil helst ikke måtte skjære bort en liten bit av gipsen og så måtte lappe det sammen igjen.

Det jeg tenker på er; hvordan har du tenkt å trekke slang/rør til boksen hvis du ikke kommer til bak gipsplaten?

D09
En svart renoveringsboks (ROT-dosa) med flere innganger, brukt til elektriske installasjoner i veggen. Artikkelnummer: 331756.

Er det slik du jakter tror?

• Liker
kulle
  • Laddar…
Cancerman_777 skrev:
Det jeg tenker på er; hvordan har du tenkt å trekke slang/rør til boksen om du ikke kommer til bak gipsplaten?
Tenker at det blir lettest å kjøre med kabel som går under benkeplaten i skapene, i stedet for å trekke rør i veggen..

Tacobob skrev:
Tenker at det blir lettest å kjøre med kabel som går under benkeplaten i skapene, istedenfor å trekke rør i veggen..
Om du tenker slik trenger du jo ikke skru opp bokser heller? Bare sette utenpåliggende uttak der det passer og klamre opp kabel til dem.

Har du virkelig tenkt ferdig rundt dette? Hadde jeg vært deg, og uansett kostet på meg et nytt kjøkken, så hadde jeg ikke spart på å gipse om slik at du kan få strømmen innfelt og velplanlagt med separate grupper til uttakene.

• Liker
Cancerman_777
  • Laddar…
Tacobob skrev:
Tenker at det blir lettest å kjøre med kabel som går under benkeplaten i skapene, i stedet for å trekke rør i veggen..
Aha. Jeg henger med.

Location skrev:
Om du tenker så trenger du jo ikke å skru opp bokser heller? Bare sette utenpåliggende stikkontakter der det passer og klamre opp kabel til dem.

Har du virkelig tenkt ferdig rundt dette? Hadde jeg vært deg, og likevel betalt for et nytt kjøkken, så hadde jeg ikke spart på å gipse om slik at du kan få strømmen innfelt og godt planlagt med separate grupper til stikkontaktene.
Har null peiling angående selve strømmen dessverre. Det er meget mulig at det kanskje ikke engang går å gjøre slik som jeg har tenkt, det er vel derfor jeg tar kontakt her antar jeg :-)
Planen er å skjøte seg inn på en eksisterende veggkontakt (hvordan får elektrikeren ordne). Herfra går det en kabel som festes på gulvlisten som gjemmes bak skapene. Kabelen går opp og inn gjennom et fleksirør rett før benkeplaten, og munner ut i en renoveringsboks. Enig i at det ikke er den peneste løsningen, men en løsning som verken er farlig eller på noe vis feilaktig (?). Den eneste forskjellen er at kabelen går på utsiden i stedet for inni veggen (bortsett fra rett ved boksen). Burde vel fungere eller?

Kan legge til at jeg ikke gjør/hadde gjort noe uten godkjenning fra elektrikeren.

Tacobob skrev:
Har null kontroll angående selve strømmen dessverre. Det er veldig mulig at det kanskje ikke engang går an å gjøre som jeg har tenkt, det er vel derfor jeg kontakter dere her, antar jeg :-)
Planen er å koble seg til et eksisterende vegguttak (hvordan lar jeg elektrikeren håndtere). Herfra går det en kabel som festes på gulvlisten som skjules bak skapstammene. Kabelen går opp og inn gjennom et fleksirør rett før benkeplaten, og munner ut i en renoveringsboks. Enig i at det ikke er den peneste løsningen, men en løsning som verken er farlig eller på noen måte feilaktig (?). Den eneste forskjellen er at kabelen går på utsiden i stedet for inne i veggen (bortsett fra rett ved boksen). Burde vel fungere eller?

Kan legge til at jeg ikke gjør/hadde gjort noe uten godkjenning fra elektrikeren.
Hvis uttaket er utenpåliggende så tror jeg at det er tillatt å gjøre som du har beskrevet, men hvis det er innfelt så er jeg ytterst tvilende.

Helt ærlig så ville jeg definitivt ha byttet gips også, og i den prosessen også gjort en korrekt installasjon av de nye stikkontaktene. Alternativt fått kona til å forstå at hun må leve med stikkontaktene på de stedene hvor de finnes nå.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.