Har kjøpt meg et brukt ecophon akustikktak som jeg skal sette i kjelleren. Det er et sånt der klassisk, hvitt tak med 60x60-plater og synlig bæreverk. Har dere noen lure tips på hvordan jeg skal gjøre dette for at det skal redusere takhøyden så lite som mulig? Jeg vet at dette påvirker hvor lavt i frekvens det demper, men takhøyden kommer til å være 221 cm når gulvet er lagt, så vi har ikke "råd" til å redusere det for mye.
Synes ikke det er nødvendig at det skal gå an å ta ned platene, derimot kommer jeg til å felle inn en form for LED-spotter i det, men de bygger jo ikke så mye.
Min far foreslo at jeg skulle bruke hullbånd og en spesiell skrue som jeg akkurat nå ikke kommer på hva heter. Typ quickdrill, easydrill eller noe sånt. Skal ha stort hode og finnes i lengder ned mot 4 mm.
Synes ikke det er nødvendig at det skal være mulig å plukke ned platene
Det er jo der selve kruxet ligger. Ikke å plukke ned dem, men vel å få dem dit. Normalt setter man vel bærverket først og så monterer man platene. I det minste siste raden må du jo få platene dit på en eller annen måte. På mitt kontor bygger akustikktakene ca. 70 mm. Skulle tro at minimum er ca. 50. Den vanligste måten å feste bærverket på er vel trådpendel, og bøyer du til tråden selv kan du jo gjøre den så kort du vil.