Hei!

Har en hylle som dessverre har rast, overbelastning er årsaken. Dessverre dro den så klart med seg hele pluggen i raset, noe som nå har resultert i et hull, omtrent samme størrelse som en snusboks, og jeg lurer på hvordan jeg best fikser dette.

Kommer så klart ikke til å bruke området igjen for å sette opp noe, så det handler vel mest om å fikse det kosmetisk.

Kan man regne med at gipsens bæreevne/bærehabilitet svekkes om man skulle gjøre en ny innfesting 1-2dm fra hullet?

Takk for svar!
 
  • Hull i gipsvegg, revet papirlag og skade rundt, ca. på størrelse med en snusboks. Vegg i fokus, tydelig skadet av overbelastning.
Det kan jo kanskje være dumt å sette opp den på akkurat samme måte? Let opp en regel å skru i om det går.

For å reparere det der så lager du et større hull, firkantet eller rundt. Deretter putter du inn en eller to planker på tvers over hullet (på innsiden). Så kutter du til et stykke gipsplate i hullets størrelse som du skrur fast i plankene. Sparkle og male, og gå videre i livet.
 
  • Liker
C.Ö og 3 andre
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det kan jo kanskje være dumt å sette opp den på nøyaktig samme måte? Finne en bjelke å skru i om det går.

For å reparere det der så lager du et større hull, firkantet eller rundt. Så putter du inn en eller to biter av tre på tvers over hullet (på innsiden). Deretter kutter du til en bit gipsplate i hullet sin størrelse som du skrur fast i treet. Sparkle og male og gå videre i livet.
Det er dessverre ingen bjelke på denne siden, hyllen sitter i bjelken på den andre konsollen.
Planen er så klart å ikke laste like tungt alternativt støtte opp den med et ben eller lignende i ytterkant isteden.

Reparasjonen høres ut som en fornuftig idé. Hvordan fester man trebitene på innsiden?
 
S Snajdarn12 skrev:
Finnes dessverre ingen regel på denne siden, hyllen sitter som regel på andre konsollen.
Planen er så klart å ikke laste like tungt alternativt støtte opp den med et ben eller lignende i ytterkant i stedet.

Reparasjonen høres ut som en fornuftig idé. Hvordan fester man bordene på innsiden?
 
S Snajdarn12 skrev:
Finnes dessverre ingen regel på denne siden
Da kan du gjøre som i videoen ovenfor men felle inn en betydelig lengre brødbit (som rekker en god bit til begge kanter. Så skrur du hyllen i planken.
 
  • Liker
  • Haha
Totte_S og 3 andre
  • Laddar…
En metode er å sage et trekantet konisk hull, dvs. der hullet er mindre på innsiden. Så sager man til en gipsbit som er noe større og sliper til så den passer. Deretter limer man den fast, sliper og maler. Fordelen med denne metoden er at skjøten blir minimal og at det er nokså lett å slipe til rette kanter.
 
J
Nyfniken Nyfniken skrev:
Da kan du gjøre som i videoen over, men fold inn en betydelig lengre planke (som rekker en bra bit begge veier). Så skrur du hyllen i planken.
Skal du følge rådet over, bruk med fordel et hardere brød, minst Wasa Husman, ellers holder det aldri 😎
 
  • Haha
  • Liker
Henkan Sundberg og 7 andre
  • Laddar…
Jeg har brukt fjärilspatch, enkelt og blir bra. Er enklere å gjøre med firkantede biter

 
  • Liker
Nyfniken
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.