Hei!
Har en hylle som dessverre har rast, overbelastning er årsaken. Dessverre dro den så klart med seg hele pluggen i raset, noe som nå har resultert i et hull, omtrent samme størrelse som en snusboks, og jeg lurer på hvordan jeg best fikser dette.
Kommer så klart ikke til å bruke området igjen for å sette opp noe, så det handler vel mest om å fikse det kosmetisk.
Kan man regne med at gipsens bæreevne/bærehabilitet svekkes om man skulle gjøre en ny innfesting 1-2dm fra hullet?
Takk for svar!
Har en hylle som dessverre har rast, overbelastning er årsaken. Dessverre dro den så klart med seg hele pluggen i raset, noe som nå har resultert i et hull, omtrent samme størrelse som en snusboks, og jeg lurer på hvordan jeg best fikser dette.
Kommer så klart ikke til å bruke området igjen for å sette opp noe, så det handler vel mest om å fikse det kosmetisk.
Kan man regne med at gipsens bæreevne/bærehabilitet svekkes om man skulle gjøre en ny innfesting 1-2dm fra hullet?
Takk for svar!
Det kan jo kanskje være dumt å sette opp den på akkurat samme måte? Let opp en regel å skru i om det går.
For å reparere det der så lager du et større hull, firkantet eller rundt. Deretter putter du inn en eller to planker på tvers over hullet (på innsiden). Så kutter du til et stykke gipsplate i hullets størrelse som du skrur fast i plankene. Sparkle og male, og gå videre i livet.
For å reparere det der så lager du et større hull, firkantet eller rundt. Deretter putter du inn en eller to planker på tvers over hullet (på innsiden). Så kutter du til et stykke gipsplate i hullets størrelse som du skrur fast i plankene. Sparkle og male, og gå videre i livet.
Det er dessverre ingen bjelke på denne siden, hyllen sitter i bjelken på den andre konsollen.Nyfniken skrev:
Det kan jo kanskje være dumt å sette opp den på nøyaktig samme måte? Finne en bjelke å skru i om det går.
For å reparere det der så lager du et større hull, firkantet eller rundt. Så putter du inn en eller to biter av tre på tvers over hullet (på innsiden). Deretter kutter du til en bit gipsplate i hullet sin størrelse som du skrur fast i treet. Sparkle og male og gå videre i livet.
Planen er så klart å ikke laste like tungt alternativt støtte opp den med et ben eller lignende i ytterkant isteden.
Reparasjonen høres ut som en fornuftig idé. Hvordan fester man trebitene på innsiden?
Renovator
· Stockholm
· 388 innlegg
S Snajdarn12 skrev:
En metode er å sage et trekantet konisk hull, dvs. der hullet er mindre på innsiden. Så sager man til en gipsbit som er noe større og sliper til så den passer. Deretter limer man den fast, sliper og maler. Fordelen med denne metoden er at skjøten blir minimal og at det er nokså lett å slipe til rette kanter.
Klikk her for å svare
