Elektronikkentusiast
· 2 457 innlegg
Mistenker at det ikke er kjempeenkelt å bore nøyaktig... bra jobb tenker jegKenny Lundbäck skrev:
122x62 burde være helt greit.
https://www.wurth.se/produkter/infa...infastning/nivaskruv/vaterskruv--vaterskruen/
Vaterskruen føles instinktivt som et godt alternativ når modulmålet har blitt noe stort.
Ja det er hullbetongblokker jeg som har boret i og jeg var enormt heldig at det var drøyt 61 cm mellom 3 rader og 121 cm mellom 3 blokker i sidelengs, alt gjøre hullet 120/60 var i prinsippet umulig.norrbottenssnickaren skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
Selvfølgelig kan det være større. Du må bare sørge for å ha brede nok lister som dekker. 122x62 er ikke noe problem for et 12x6 vindu.
Elektronikkentusiast
· 2 457 innlegg
Først og fremst skal man være oppmerksom på det der med modulmål og karmmål, det er ikke alltid det skiller 1-1,5 cm. Men typisk for svenskproduserte vinduer og dører er det jo slik at når man kjøper et vindu med modul 9x12 for eksempel, så skal åpningsmålet være 9x12 dm, dvs. 90x120 cm for selve karmen er deretter 88,5-89 cm x 118,5-119 cm.
Men mange tyske og polske PVC og ALU-vinduer er det oppgitte målet nøyaktig det som karmen er.
Så man får se litt opp.
Deretter videre til det vanlige svenske modulmålet, så er det tenkt at man lager hullet i veggen for et modul 9x12 vindu nøyaktig 90x120 cm så blir det 5 mm dremån rundt om.
Men personlig (kunnskap fra egen erfaring helt enkelt
) så tar man gjerne til 5-10 mm ekstra, for er hullet man har laget ikke nøyaktig rektangulært for eksempel, så blir det mye jobb. Og det er også litt småtrøblete å drev en 5 mm glippe, litt lettere om den er 7-10 mm.
Ulempene med å ta et stort overmål er dels at man snart får problemer med å dekke mellomrommet med fôr, dels at forankringen i veggen blir vanskeligere og mer ustø. For eksempel blir karmeskruen mer ustø og mer ustabil jo lengre avstand det er mellom karm og vegg.
Men det går å forbedre det ordentlig med å velge bedre forankring, for eksempel karmhylse.
Og så er det jo spørsmålet om hvor stabilt det må være, en ytterdør for eksempel utøver mer påkjenning på forankringen enn et normalt vindu.
Jeg vet at TS visste dette med modulmål vs. karyttermål, det var jo åpenbart, så jeg skrev litt mer forklaring mest for andre som finner denne tråden. Jeg vet at det finnes mange som ønsker at de snappet opp alle disse detaljene allerede når de reglade opp sine vegger, jeg selv er glad for at jeg fikk lære meg i tide, men jeg fikk senere lære meg verdien av litt ytterligere overmål.
Men til TS, ta du opp litt ekstra, ja. Men forsøk å begrense det til bare litt. Men blir det litt for mye så er det jo aldri verre enn at man får på med litt materiale senere.
Men mange tyske og polske PVC og ALU-vinduer er det oppgitte målet nøyaktig det som karmen er.
Så man får se litt opp.
Deretter videre til det vanlige svenske modulmålet, så er det tenkt at man lager hullet i veggen for et modul 9x12 vindu nøyaktig 90x120 cm så blir det 5 mm dremån rundt om.
Men personlig (kunnskap fra egen erfaring helt enkelt
Ulempene med å ta et stort overmål er dels at man snart får problemer med å dekke mellomrommet med fôr, dels at forankringen i veggen blir vanskeligere og mer ustø. For eksempel blir karmeskruen mer ustø og mer ustabil jo lengre avstand det er mellom karm og vegg.
Men det går å forbedre det ordentlig med å velge bedre forankring, for eksempel karmhylse.
Og så er det jo spørsmålet om hvor stabilt det må være, en ytterdør for eksempel utøver mer påkjenning på forankringen enn et normalt vindu.
Jeg vet at TS visste dette med modulmål vs. karyttermål, det var jo åpenbart, så jeg skrev litt mer forklaring mest for andre som finner denne tråden. Jeg vet at det finnes mange som ønsker at de snappet opp alle disse detaljene allerede når de reglade opp sine vegger, jeg selv er glad for at jeg fikk lære meg i tide, men jeg fikk senere lære meg verdien av litt ytterligere overmål.
Men til TS, ta du opp litt ekstra, ja. Men forsøk å begrense det til bare litt. Men blir det litt for mye så er det jo aldri verre enn at man får på med litt materiale senere.
Klikk her for å svare