Huset er et MoDohus med byggeår 1973. Huset er altså et modulhus og det står på en murt kjeller (egentlig sokkeletasje) med betonghullstein, og på denne muren står altså modulhuset i tre. Omstendigheter har gjort at jeg rev ned himlingen i vaskerommet og himlingen utgjør altså nederste lag i etasjeskillet. Av ren nysgjerrighet rev jeg ned så jeg kom til svill og kantbjelke, mest fordi jeg var nysgjerrig på hvordan alt var konstruert. Jeg har ikke så veldig mye erfaring med trehus og da jeg holdt på å rive himlingen, ble jeg overrasket over at takbekledningen, plast og panel tilsynelatende gikk "over" murte innervegger, men jeg forstår nå at huset kom ferdig med takbekledning osv. montert, og så ble alt bare løftet på plass og man skjøtte gipsen i etterkant.

Uansett, dette blir en lang historie, men da jeg da fjernet isolasjonen mot kantbjelken, så jeg noe som så ut som svartmugg. En fuktmåling i akkurat det området viser en fuktighetsinnhold på cirka 14% og etter jeg så dette begynte jo tankene å snurre. Jeg har filmet litt for å beskrive hvordan det er bygd (gjordes til far, men jeg kan likeså godt dele den her også). Jeg vedlegger også tegninger som jeg fikk da jeg kjøpte huset.

På utsiden av denne veggen, altså på andre siden av kantbjelken, er det mexisten (begge kortsidene på huset, langsidene har trefasade).

Jeg skal nå opp med ny takbekledning i vaskerommet og spørsmålet er: Hva gjør jeg? Skal det settes dampsperre mot kantbjelken og muren på noen måte? Skal jeg forsøke å dampsperre hele vaskerommet igjen (det var jo plast over hele overflaten PER MODUL, de var ikke teipet eller skjøtt, så det kan jo være at det ikke var ment som sperre egentlig, men bare for å holde isolasjonen på plass)? Skal jeg overse begge delene og bare skru fast Huntoniten? Selvfølgelig har jeg tenkt å isolere igjen, siden sagflisen er borte.

Jeg vil naturligvis ikke forverre tilstanden, heller motsatt.

Tegninger:

Byggetegning av et modulhus fra 1973 med detaljer om takkonstruksjon, yttervegg, og bjelkelag. En finger peker mot bunnen av tegningen. Byggetegning av et MoDohus fra 1973, som viser detaljer om takkonstruksjon, gavl, yttervegg, innvendig vegg og bjelkelag, med mål og materialer.

Lenke til film:

Huset står på en uisolert betongplate. Hele sokkeletasjen er oppvarmet, men denne delen er ikke isolert (verken innenfra eller utenfra), verken gulv eller vegg, men det er da etasjeskillet. Over vaskerommet er det et vanlig rom hvor datteren bor og dessuten en toalett. I etasjeskillet var det isolert med Glava under toalettet og under datterens rom var det sagflis. Mot kantbjelkene var det først en Glavaplate, deretter sagflis, så en Glavaplate oppå sagflisen, cirka 60-80cm inn i etasjeskillet.

Det er udrenert, men dreneringen ser ut til å fungere forholdsvis godt ennå med tanke på alderen og hvordan man gjorde det da. Så vidt jeg vet er det malt med tjære utsiden av muren.

Tror jeg har fått med det meste, men still gjerne spørsmål hvis jeg skal presisere noe. Som sagt, så er jeg litt usikker på hva mitt neste trekk bør være. Kan legge til at jeg ikke synes tegningen jeg har helt samsvarer med det jeg ser i virkeligheten, men jeg er uvant med byggetegninger.

Takk!

Sist redigert:
Ingen som har noen idé eller tanke på dette? Takknemlig selv for det lille!

Tester bumpe en gang til :)

Hei

Det er jo et par år siden spørsmålet ditt om Modohus, jeg har ingen svar på det, men et eget spørsmål som du kanskje har støtt på under reisen din.

Har et Modohus fra 1978, der toalettet i første etasje har et gulvfeste, men avløpet går inn i veggen, noe som virker å være et mellomting mellom gulvfeste med gulvuttak og en toalett med veggfeste og vegguttak. Jeg kan ikke finne noe slikt toalett i dag.

Har du en slik toalett og har du løst problemet med å finne en ny et sted?

Mvh Per

Hei! Hvis det er likt som vi har heter det åpent P-lås, og det fantes å bestille slik toalett hos vår lokale VVS-butikk og kostet rundt typ 5 000 da (par år siden). Så har vi en nabo som har renovert sin, og de åpnet og gjorde om avløpet og satte vegghengt toalett :) Håper det hjelper.

• Bilde av en åpen P-lås på en gulvstående toalett i et baderom, med rødt gulv og veggtilkobling i bakgrunnen.
S slipperyflax skrev:
Hei! Om det er likt som vi har heter det åpent P-lås og det fantes å bestille slik toalett hos vår lokale VVS butikk og kostet rundt typ 5 000 da (par år siden). Så har vi en nabo som har renovert sin og de åpnet og gjorde om avløpet og satte vegghengt toalett :) Håper det hjelper.
Takk.

Jeg oppdaget dette med P-lås i ettermiddag når jeg gikk inn på IFÖ siden)))

Fundert tidligere på muligheten av vegghengt toalett, men kom frem til at den veggen sikkert var så svak at det ville brytes opp og bli et stort hull inn til kjøkkenet om man satte seg på den. Men det ser jo helt perfekt ut som du har gjort..

S slipperyflax skrev:
Huset er et MoDohus med byggeår 1973. Huset er altså et modulhus og det står på en murt kjeller (egentlig sokkel) med betonghullstein og på denne muren står altså modulhuset i tre. Omstendigheter har gjort at jeg har revet ned innertaket i vaskerommet og innertaket utgjør altså nederste laget på mellomgulvet. Av ren nysgjerrighet rev jeg ned så jeg kom til svillen og kantbjelken, mest fordi jeg var nysgjerrig på hvordan alt var konstruert. Jeg har ikke så mye erfaring med trehus og da jeg holdt på å rive innertaket, ble jeg overrasket over at takbelegget, plast og spont tilsynelatende gikk "over" murt innvendige vegger, men jeg forstår nå at huset kom ferdig med takbelegg osv montert og så ble alt bare løftet på plass og man skjøtte gipsen i ettertid.

Uansett, dette blir en lang historie, men da jeg tok bort isolasjonen mot kantbjelken så jeg noe som så ut som svartmugg. En fuktmåling i akkurat det området viser en fuktprosent på cirka 14% og etter jeg så dette begynte tankene å snurre. Jeg har filmet litt for å beskrive hvordan det er bygget (gjort til faren min, men jeg kan likevel dele det her også). Jeg legger også ved tegninger som jeg fikk da jeg kjøpte huset.

På utsiden av denne veggen, altså på andre siden av kantbjelken, er det mexisten (begge kortsidene på huset, langsidene har trefasade).

Jeg skal nå opp med nytt takbelegg i vaskerommet og spørsmålet er: Hva gjør jeg? Skal det settes dampsperre mot kantbjelken og muren på noen måte? Skal jeg forsøke å dampsperre hele vaskerommet igjen (det var jo plast over hele overflaten PER MODUL, de var ikke tapet eller skjøtet så det kan jo være at det ikke var ment som sperre egentlig men bare var for å holde isolasjonen på plass)? Skal jeg droppe begge delene og bare skru på plass Huntoniten? Selvfølgelig har jeg tenkt å isolere igjen, siden sagflisen er borte.

Jeg vil selvfølgelig ikke forverre tilstanden, heller tvert imot.

Tegninger:

[bilde] [bilde]

Link til film:

[media]
Huset står på en uisolert betongplate. Hele sokkeletasjen er oppvarmet men denne delen er ikke isolert (hverken innvendig eller utvendig), verken gulv eller vegg, men det er da mellomgulvet. Over vaskerommet er det et vanlig rom der datteren min bor og dessuten en toalett. I gulvet var det isolert med Gullfiber under toalettet og under datterens rom var det sagflis. Mot kantbjelkene var det først en gullfiberskive, deretter sagflis, så en gullfiberskive oppå sagflisen, cirka 60-80cm inn i gulvet.

Det er ikke drenert, men dreneringen ser ut til å ha forholdsvis god funksjon ennå med tanke på alderen og hvordan man gjorde det da. Så vidt jeg vet er det malt med tjære utsiden av muren.

Tror jeg har fått med det meste men still gjerne spørsmål hvis jeg skal klargjøre noe. Som sagt er jeg litt usikker på hva mitt neste trekk bør være. Kan legge til at jeg ikke synes tegningene jeg har helt samsvarer med hva jeg ser i virkeligheten, men jeg er uvant med byggetegninger.

Takk!
S slipperyflax skrev:
Hei! Hvis det er det samme som vi har heter det åpen P-lås og det fantes å bestille slik toalett hos vår lokale VVS butikk og kostet rundt typ 5 000 da (par år siden). Så har vi en nabo som renoverte sin og de åpnet og gjorde om avløpet og satte vegghengt toalett :) Håper det hjelper.
Hei

Det er jo fantastisk at det finnes 1 i alle fall som har modohus, så jeg kan sjanse og sende et spørsmål..

Det er jo min ekskone som har huset men jeg hjelper henne så godt jeg kan og nå er skapet ved siden av vasken, med bl.a. bestikkskuffen, helt utslitt, kan tenke meg at deres også har vært det. Har du noen anelse om hvor man kan finne et slikt skap?

Mvh Per

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.