Hei!
Vi er nybakte eiere av et Mockfjärds elementhus, som skal renoveres litt. Vi vil gjerne rive veggen mellom kjøkkenet og stuen/spiseplassen, men har dessverre ingen konstruksjonstegninger over boligplanet og vet derfor ikke hvilke vegger som er bærende. Er det noen som har erfaring med lignende hus og vet hvordan man kan gå frem for å finne ut om veggen er bærende?

Din kommune burde ha tegninger som du kan be om å få. Min kommune har en smidig nettjeneste for det. Jeg bor selv i et elementhus av en annen type, og der vises forskjellen på tykkelsen på bærende vegger på tegningen. Akkurat den veggen du vil ta ned ser tynn ut og er nok enjelgips og 45regel og i så fall ikke bærende. Mål litt og lag et hull med hullsag så får du fasiten.

• Liker
cachette
  • Laddar…
Hvordan gikk det? Vi har nylig kjøpt et elementhus fra 1976 og ønsker litt kontakt med personer som har drevet med dem før. Vi har funnet noen morsomme ting som for eksempel varmerør innfelt bak skrånende gulvlister. Vi vil gjøre det samme som dere og fjerne en vegg mellom stue og kjøkken, noe uklart om den er bærende eller ikke, håper å få se noen tegninger snart.

C cachette skrev:
Hei! Vi er nybakte eiere av et Mockfjärd elementhus, som skal renoveres litt. Vi vil gjerne rive veggen mellom kjøkkenet og stuen/spisestuen, men har dessverre ingen konstruksjonstegninger over etasjeplanet og vet derfor ikke hvilke vegger som er bærende. Er det noen som har erfaring med lignende hus og vet hvordan man kan finne ut om veggen er bærende?

Hei!
Vi tok hjelp av en lokal byggfirma og de konstaterte at veggen ikke var bærende. Den er nå borte og hittil har det gått bra :) Vi har også elementrør som går bak en slags stållist, noe som ikke er superfint. Vi vurderer å bygge om disse listene til trelister, men har ikke rukket det enda. Akkurat nå går all energi til å gipse veggene! Lykke til!

C cachette skrev:
Hei!
Vi er nybakte eiere av et Mockfjärds elementhus, som skal renoveres litt. Vi vil gjerne rive veggen mellom kjøkkenet og stuen/spiseplassen, men har dessverre ingen konstruksjonstegninger over boplanet og vet derfor ikke hvilke vegger som er bærende. Finnes det noen som har erfaring med lignende hus og vet hvordan man kan gå fram for å finne ut om veggen er bærende?
Fra hvilket år er deres hus?

M Micke13 skrev:
Fra hvilket år er deres hus?
Vårt hus er fra 1963!

Ok takk burde være likt vårt da. Vurderer også å rive vegg. Så underlig konstruksjon så nesten trodd alle vegger var bærende på noen måte. Sa bygningsfirmaet at alle tynne vegger på tegningen ikke var bærende?

M Micke13 skrev:
Ok takk burde være likt vårt da. Vurderer også å rive vegg. Så underlig konstruksjon så nesten trodde alle vegger var bærende på noe vis. Sa byggefirmaet at alle tynne vegger på tegningen ikke var bærende?
Vi har dessverre bare en tegning av vår kjeller med tynne og tykke vegger, der det fremgår hvilke vegger som er bærende. Jeg vet ikke helt hvordan firmaet kom frem til om akkurat denne veggen var bærende. Jeg vet flere naboer som har fjernet tilsvarende vegg.

M Micke13 skrev:
Ok takk, burde være likt vårt da. Vurderer også å rive vegg. Så underlig konstruksjon at jeg nesten trodde alle vegger var bærende på en eller annen måte. Sa byggefirmaet at alle tynne vegger på tegningen ikke var bærende?
Hvordan har det gått for dere? Trenger dere noen form for tips og råd?

Vi er bare i planleggingsfasen enda. Akkurat nå må vi fikse et gulv som begynner å synke.

• Liker
Jowke
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.