Hei!
Etter en hendelse der inngangen til v-rommet skulle få "åpen planløsning", sank taket ca. 2 cm og ble hengende på den måten inntil jeg fikk støttet det opp og forsterket med en T-stålbjelke over spennvidden, ca. 1,60 m lang.
Det virker som at endene av elementene hvilte på noe av det jeg fjernet. Ingen trenger å fortelle meg hvor dum jeg er, for det vet jeg allerede
Har pløyd gjennom trådene her på forumet, og med riktige betegnelser, er min konklusjon at mine "elementliv" har kollapset da avstanden mellom tak/gulv- "elementbrett" ikke lenger er den samme.
Denne defekten ser ut til å strekke seg ca. 1,50 m i lengderetning (har ikke fjernet klikkgulvet og sett ennå) på så mange elementer som bjelken er lang, dvs. 1,60 delt på 20 cm så 8 stk. elementer. Verre bøyer gulvet seg selvsagt på de elementene som er i midten av bjelken siden de hang mer ned enn de andre naturligvis.
På den andre siden av T-bjelken møtte elementer som var lagt med langsidene, så der har ingenting skjedd.
T-bjelken er nå satt inn nedenfra i skjøten mellom kortsidene og langsiden altså, og bærer begge. Bjelken hviler trygt på bjelker i endene.
Min tanke er hvordan man utbedrer dette selvsagt uten å måtte ha et helt nytt bjelkelag, som er en "litt mer omfattende" jobb.
Det som først slår meg er å legge k-plyfa gulv oppå elementene og på den måten trekke opp elementbrettene med skru/lim mot k-plyfaen. Kan leve med at gulvet blir litt høyere i rommet over.
Er det dødfødt?
En annen måte ville vært om man kunne åpne opp elementene ovenfra med kirurgiske inngrep her og der og på en eller annen måte få inn klosser som gjør at avstanden mellom elementbrettene gjenopprettes. Men jeg har ingen gode ideer om hvordan det skulle gå til – noen?
Man kan si at hvis jeg visste hvilken mystisk konstruksjon jeg hadde, ville jeg kanskje ha beholdt den uåpne planløsningen...
Man lærer så lenge man lever, pleier det å sies. Om ikke annet kan du kanskje trøste deg med å få spille rollen som advarende eksempel for fremtidige elementhusrenovatører. Uansett føles det ikke som at
Det er generelt sett to grunner til at gulvet kan henge.
1. selve elementene har kollapset på en eller annen måte. Det er det alternativet som du beskriver. Det som i tegningen din kalles for elementliv er en 3 mm-masonittplate, og den kan knekke (eller i tilfelle med vannskade - limet kan gi etter).
2. elementene som hang i luften har satt seg. Elementene (de langsmale boksene) er spontet i hverandre, så selv om opplaget i den ene enden fjernes, kan disse holde seg fast gjennom spontingen, men vil dog henge ned en bit.
Nå er det ikke helt klart ut fra beskrivelsen din - du sier at du har støttet opp gulvbjelkelaget igjen, og satt inn en bjelke. Er takhøyden i stuen tilbake på originalnivå? Eller klarte du ikke å støtte opp det hengende gulvbjelkelaget like mye som det hadde satt seg? Klikkgulvet (som jeg gjetter ligger i overetasjen) - svikter det over der bjelkelaget satte seg, eller ligger det stumt? Kom tilbake med mer informasjon (og gjerne en tegning, om du har en), så kan jeg komme med ideer til deg.
Nå er det ikke helt klart ut fra din beskrivelse - du sier at du har støttet opp gulvbjelkelaget igjen, og satt inn en bjelke.
Yes, overgangen mellom v-rom og hall er to seksjoner i taket der elementene ligger vinkelrett mot hverandre så det som hang ned i v-rommet møtte langsgående elementer i hallen. I mellomrommet var det en åpning på ca 1 cm så jeg kuttet til en kraftig T-bjelke og skjøt inn i åpningen oppned T liksom. Denne hviler på bjelkene i endene så taket ser bra ut, rett og henger ikke ned lenger.
Er takhøyden i stuen tilbake på originalnivåer?
Yes
Eller klarte du ikke å stive opp det hengende gulvbjelkelaget like mye som det hadde satt seg?
Ja, bra nå
Klikk-gulvet (som jeg antar ligger i overetasjen)
yes
- svikter det ovenfor der bjelkelaget satte seg, eller ligger det stumt?
svikter, føles som det er 1 cm luft mellom klikk-gulvet og det ekte gulvet
Da forstår jeg litt bedre, også hvorfor du tror at kassene kunne ha kollapset. Flott løsning med T-bjelken, forresten.
Nå som du har gjort stort sett hva du kan nedenfra, er den beste måten å gå videre naturligvis å ta opp klikkgulvet og se hvordan det ser ut. Kanskje holder det med en mindre innsats, kanskje trengs det noe større.
Hvis elementene har blitt knekt, går det an å erstatte disse med noe annet, men det krever en del arbeid. Man må sage opp elementene (foreslått én og én, langs med elementenes retning) og tilpasse en lekt til rett høyde, så stappe/banke inn og skru fast (jeg mener det er 160 mm som er riktig høyde). Så må man lukke åpningen i elementet igjen. Et annet alternativ er som du foreslår, å skru på kryssfiner oppå gulvbjelkelaget. Selv om oversiden av elementene ikke skulle komme helt tilbake til originalhøyden, burde kryssfiner + klikkgulv gjøre gulvet ganske stivt likevel.
Kom gjerne tilbake med et bilde eller to når du har tatt opp gulvet, eller om du har flere tanker.
Sage opp har jeg vurdert...virker best, men mest krevende. Skal tenke på dette en stund, men det heller mot et ekstra gulvlag, tenker at akkurat der problemet er kan jeg ha kryssfiner for bæreevne, burde holde med to plater 2,40x1,20, og der det fortsatt er bra fylle i rundt om med spon for å rette nivået. 22mm kanskje for å være på den sikre siden, det føles uansett som den enkleste løsningen. Deretter lime og dra opp gulvet godt mot kryssfinerplaten med skruer. Det hadde nesten vært behov for en smart skrue som ligner på mollyplugg i funksjonen, så man kan dra ordentlig, skjøtene i elementene er jo ikke særlig tykke og gir kanskje ikke godt feste for skruer.
Forslag på skrue? Hvilken lim, PU kanskje??
Jeg vurderer, eller rettere sagt bekymrer meg for, om skjøtene har glidd ut slik at det ikke er noe som binder sammen elementene lenger og kanskje til og med hindrer dem fra å kunne løftes opp ordentlig mot kryssfinerplaten. Men det merker man vel...
Man kunne tenke seg at det ville være nok å sage opp de ytterste 3-5 cm av elementene på tvers av de åtte elementene, og deretter erstatte med en regel som er utsaget for å passe inn mellom elementbordene. Og så legge en 20 mm-plate oppå som "overflate".
Men det finnes tusen og én måter å løse slike problemer på. Begynn med å fjerne klikkgulvet, slik at du kan inspisere ordentlig, så finner vi videre derfra. Jeg vil tro at det finnes enklere måter enn å legge et ekstra lag gulv i et helt rom/på en hel etasje.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.