Hei!

Håndverkere har flyttet gulvsluket i overetasjen ved å kutte i flere gulvelementer. Jeg har forstått at man ikke skal kutte i dem hvordan som helst. Hvordan bør dette lappes sammen på riktig måte? Er det overhodet riktig gjort? Noen som har gode tips?

• Gulv med kappede bord for å flytte gulvbrunnen, avdekket rør og materialer ved siden av. Gammel vegg i bakgrunnen, verktøy og kost synlig.
Nei, det der ser ikke bra ut i det hele tatt, det er kuttet tvers over elementenes retning. Veldig mye av bæreevnen i gulvbjelkelaget er nå borte.

Hva finnes under? Har dere mulighet til å komme til taket i det rommet? Det går an å forsterke gulvbjelkelaget ved å sette riktig kraftige lekter tvers over elementenes retning, på undersiden av elementene. Hvis det ikke går, ville jeg foreslå at man limskrur fast k-plyfa oppå hele gulvet. Min veldig amatørmessige gjetning er at det vil holde bra, men jeg lover absolutt ingenting.

• Liker
huset1968
  • Laddar…
B bearmaniac skrev:
Nei, det der ser ikke bra ut i det hele tatt, det er kappet tvers over elementenes retning. Veldig mye av bæringen i gulvbjelkelaget er nå borte.

Hva finnes under? Har dere mulighet til å komme til taket i det rommet? Det går an å forsterke gulvbjelkelaget ved å sette ganske kraftige lekter tvers over elementenes retning, på undersiden av elementene. Hvis det ikke går, vil jeg foreslå at man limeskrur fast k-plyfa oppå hele gulvet. Min meget amatørmessige gjetning er at det vil holde bra, men jeg lover absolutt ingenting.
takk for svar

Ingen problem. Fortell gjerne hvordan dere gjorde det senere - dere er verken først eller sist med dette problemet. De som kommer etter dere vil sikkert sette pris på litt veiledning de også. :)

• Liker
huset1968
  • Laddar…
Men jøss, hele bæreevnen for elementene forsvant når de ble kuttet så!?

Jeg rev innmaten i alle elementene på badet i andre etasje, satte opp nytt bjelkelag helt ut til hammerbåndet på ytterveggen.

Hvordan har det gått med deg??

• Renoveringsprosjekt på loftet med avdekte bjelker, isolasjon og verktøy på tregulv, sett fra toppen av en usikret trappåpning.
  • Bilde av et baderom under renovering, med et nytt bjelkelag under konstruksjon og verktøy som hammer og rør liggende på gulvet.
  • Renoveringsarbeid pågår med nye trebjelker installert i taket, en metallstøtte for midlertidig styrke og en stige for arbeid i høyden.
  • Liker
huset1968
  • Laddar…
Erik Lövstav Erik Lövstav skrev:
Men huff hele bæringen for elementene forsvant når de ble kappet så!?

Jeg rev innmaten i alle elementene i badet i andre etasje, laget et nytt bjelkelag helt ut til toppsvillen på ytterveggen.

Hvordan har det gått for deg??
Takk for bilder, Håndverkerne har skrudd osb over det oppsagede gulvet og bygget bad. Det skal ifølge dem ikke være noen problemer. Gulvet føles solid.

huset1968 huset1968 skrev:
Takk for bilder, håndverkerne har skrudd OSB over det utsagde gulvet og bygget baderom. Det skal ifølge dem ikke være noen problemer. Gulvet føles stivt.
Ok godt å høre, husene er veldig spesielle og krever mye tankearbeid ved inngrep👍

huset1968 huset1968 skrev:
Takk for bilder, Håndverkerne har skrudd osb over det oppsagde gulvet og bygd bad. Det skal ifølge dem ikke være noen problemer. Gulvet føles stivt.
Jeg vurderer sannsynligheten som rimelig høy at de har rett, men jeg tør samtidig påstå at de ikke har den minste erfaring med denne konstruksjonen eller med å regne på bæreevne. At gulvet føles stivt er jo en god indikasjon i hvert fall.

• Liker
oscar_uppsala
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.