1.545 lest ·
7 svar
2k lest
7 svar
Mockfjärds elementhus 1968 - Kuttet i gulvelement - hvordan utbedre?
Nei, det der ser ikke bra ut i det hele tatt, det er kuttet tvers over elementenes retning. Veldig mye av bæreevnen i gulvbjelkelaget er nå borte.
Hva finnes under? Har dere mulighet til å komme til taket i det rommet? Det går an å forsterke gulvbjelkelaget ved å sette riktig kraftige lekter tvers over elementenes retning, på undersiden av elementene. Hvis det ikke går, ville jeg foreslå at man limskrur fast k-plyfa oppå hele gulvet. Min veldig amatørmessige gjetning er at det vil holde bra, men jeg lover absolutt ingenting.
Hva finnes under? Har dere mulighet til å komme til taket i det rommet? Det går an å forsterke gulvbjelkelaget ved å sette riktig kraftige lekter tvers over elementenes retning, på undersiden av elementene. Hvis det ikke går, ville jeg foreslå at man limskrur fast k-plyfa oppå hele gulvet. Min veldig amatørmessige gjetning er at det vil holde bra, men jeg lover absolutt ingenting.
takk for svarB bearmaniac skrev:Nei, det der ser ikke bra ut i det hele tatt, det er kappet tvers over elementenes retning. Veldig mye av bæringen i gulvbjelkelaget er nå borte.
Hva finnes under? Har dere mulighet til å komme til taket i det rommet? Det går an å forsterke gulvbjelkelaget ved å sette ganske kraftige lekter tvers over elementenes retning, på undersiden av elementene. Hvis det ikke går, vil jeg foreslå at man limeskrur fast k-plyfa oppå hele gulvet. Min meget amatørmessige gjetning er at det vil holde bra, men jeg lover absolutt ingenting.
Ingen problem. Fortell gjerne hvordan dere gjorde det senere - dere er verken først eller sist med dette problemet. De som kommer etter dere vil sikkert sette pris på litt veiledning de også. 
Takk for bilder, Håndverkerne har skrudd osb over det oppsagede gulvet og bygget bad. Det skal ifølge dem ikke være noen problemer. Gulvet føles solid.Erik Lövstav skrev:
Jeg vurderer sannsynligheten som rimelig høy at de har rett, men jeg tør samtidig påstå at de ikke har den minste erfaring med denne konstruksjonen eller med å regne på bæreevne. At gulvet føles stivt er jo en god indikasjon i hvert fall.huset1968 skrev:
Klikk her for å svare