Det var er så jeg ønsker at trappen min hadde sett ut... :)

Tja, det er vel på tide å se hvor seriøse de er når de får øye på trappen!
 
Jeg ser visse utfordringer med å få det tett nok, men et alternativ for å redde trappen kan være å kle den med klinker beregnet for utendørs bruk.
 
Dere som kan, hvordan "filtrerer" man bort lufthull? Jeg skal snart støpe en trapp her hjemme og tar gjerne imot alle tips. Hva fyller man de små luftboblene med (antar at jeg ikke helt kan unngå dem)?

Tør man virkelig avforme allerede etter en dag? Eller samme dag? Vil jo ikke gjerne at alt skal ramle ut på meg :)
 
BiFuel skrev:
Dere som kan, hvordan "filtrerer" man bort lufthull? Jeg skal snart støpe en trapp her hjemme og tar takknemlig imot alle tips. Hva fyller man i de små luftboblene med (forutsetter at jeg ikke helt kan slippe dem)?

Tør man virkelig avforme allerede etter en dag? Eller samme dag? Vil jo ikke gjerne at alt skal ramle ut på meg :)
Tar du det forsiktig går det å fjerne formene samme dag, men bruk støping sparsomt med vann og stamp den godt, så avhenger det selvfølgelig av armering og værforhold, ettervann rikelig.
 
Jimmy N skrev:
Sånn skal det se ut når trappen blir ordentlig gjort. Når vi former og støper, tar vi alltid formen samme dag og skurer/filter trappen. Tar man formen for sent, er det veldig krevende å få bort lufthull osv. Det meste går å fikse, men din ser virkelig ille ut. Jeg ville ha pigget bort og gjort på nytt. A46 er ingen god løsning. Dels fordi det blir flekkete. Så er risikoen stor for at du etter hver vinter må lappe trappen på grunn av frostsprengninger. Bare en masse bry. Gjør om, gjør rett. Håper det løser seg.

Åh, dra til helvete så pent! Hvordan får dere til de pene, fasade kantene uten bobler noen steder? Hva bruker dere til å bygge formen?
 
Fasade kanter klarte til og med jeg å fikse første gang jeg prøvde :-) Trekantlist 22 mm som jeg spikret i finérplate.

Sent from my GT-I9000 using Byggahus
 
J
Akkurat på denne trappen formet vi med formplyfa på sidene og med 45x170 til trinnene. Trekantslekt innvendig. Lufthull går ikke å unngå, selv om du vibrator betongen. Derfor må du filte ut disse før betongen har tørket. Kanter etc. pensles til med f.eks. en elementpensel.
 
Sist redigert:
  • Liker
Limpan81
  • Laddar…
Det går visst å fylle formen uten støpesår og bobler. Alt handler om riktig konsistens, riktig betongsammensetning og framfor alt riktig teknikk.

Vi støpte en trapp hjemme her om dagen med en XF3, dmax 16, 120 mm settemål. Perfekt resultat til tross for minimalt med vibro (man vil ikke vibrere frostsikker betong).
 
Locke skrev:
Det går visst an å fylle formen uten støpesår og bobler. Alt handler om riktig konsistens, riktig betongsammensetning og fremfor alt riktig teknikk.

Vi støpte en trapp her hjemme her om dagen med en XF3, dmax 16, 120 mm slump. Perfekt resultat til tross for minimalt med vibro (man vil ikke vibbe frostsikker betong).
Så rett såVisst går det uten hull og blærer vil man ikke vibbe kan man banke på formen så komprimeres det
 
Skal frostsikker betong ikke vibreres i det hele tatt? Hva skjer da?
 
I frostsikker betong har man en foreskrevet luftholdighet. Man tilsetter på fabrikken en luftporbildare som skaper en masse små luftbobler. De er i stor grad usynlige for øyet, men de skaper mikroskopiske hulrom hvori vann kan ekspandere når det fryser. For å ikke ødelegge de fine boblene så vil man ikke vibrere betongen så kraftig.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.