17.948 lest ·
25 svar
18k lest
25 svar
Mislykket støping, hvordan fikse
Vi har hatt et par karer her for å støpe trapp, plate, mure og pusse mur ved vår entré ved kjelleren. Murverk og puss ser de ut til å ha kontroll på, men i dag da jeg rev forskalingen for trappen ble jeg ikke lykkelig...
Overflaten på de formede delene er fulle av hull på grunn av dårlig vibrering (mistenker jeg da jeg ikke var med selv ved støpingen). Ingen trinn er ok da formen for trinn oppå hvert trinn har etterlatt en 45 mm renne på 3-4 millimeter på hvert trinn.
Dette er et resultat jeg ville ha ventet meg om jeg selv gjorde jobben og har derfor leid ut dette momentet. Nå til mitt spørsmål, kan man overflatebehandle trinnene ved å slipe dem flate og overflatebehandle opptrinnene ved å sparkle/pusse dem?
Overflaten på de formede delene er fulle av hull på grunn av dårlig vibrering (mistenker jeg da jeg ikke var med selv ved støpingen). Ingen trinn er ok da formen for trinn oppå hvert trinn har etterlatt en 45 mm renne på 3-4 millimeter på hvert trinn.
Dette er et resultat jeg ville ha ventet meg om jeg selv gjorde jobben og har derfor leid ut dette momentet. Nå til mitt spørsmål, kan man overflatebehandle trinnene ved å slipe dem flate og overflatebehandle opptrinnene ved å sparkle/pusse dem?
Sist redigert:
Jeg har ikke fått snakket med dem ennå. Vil bare være litt forberedt på hvilke alternativer man kan tenke seg for å fikse det. Jeg innser at det finnes en glidende skala på tiltak fra å ikke gjøre noe med feilene til å rive og gjøre om støpingen fra starten av.
Hva var hensikten med støpningen?
Var hensikten at trappen skal kles med noe så er jo ikke betongens utseende av større betydning så lenge målene stemmer.
Er det derimot tenkt at trappen skal ha en "råbetong"-look så er jo arbeidet rent forj---igt dårlig gjort.
Var hensikten at trappen skal kles med noe så er jo ikke betongens utseende av større betydning så lenge målene stemmer.
Er det derimot tenkt at trappen skal ha en "råbetong"-look så er jo arbeidet rent forj---igt dårlig gjort.
Som man ser på bilde nr 2 så ser alle inntrinnene ut i hele trappen, de kan ikke ha vibrert i det hele tatt. Men som helt uvitende om støping så vet jeg ikke om dette går å fikse, hullene er vel mest skjønnhetsfeil som kanskje kan utbedres med puss eller sparkel.
De feilaktige trinnene (bilde 1) vil jo få vann stående og det kan jeg bare ikke akseptere, men spørsmålet er om det går å flyte eller slipe slike overflater?
De feilaktige trinnene (bilde 1) vil jo få vann stående og det kan jeg bare ikke akseptere, men spørsmålet er om det går å flyte eller slipe slike overflater?
Ingen inndekning er tenkt, men kan jo faktisk i dette tilfellet være et godt alternativ (som buggarna får stå for både arbeid og materiale). Din kommentar lettet faktisk litt på mitt dårlige humør. Takk!vojma skrev:
En vanlig skive med diamantkopp så sliper du jo bort toppene. Så er det vel kanskje vanskelig å få det nøyaktig plant med en håndholdt liten skive, men good enough for en betongtrapp er jeg ganske sikker på at det går å få det.
Synes at det ikke er fagfolk som har gjort jobben! Først og fremst konfronter dem og be dem utbedre trappen! Plantrinnets renne skyldes at de ikke har skråskåret opptrinnets planke i underkant slik at man har kunnet komme til for å jevne ut overflaten hele veien inn til opptrinnet. Det kjenner en fagmann til. Det beste på sikt er å pigge ned tilstrekkelig for å kunne forme og støpe om. Alternativ kan være f.eks. Ardex A46 for å sparkle. Men da vil trappen bli "flekkete" siden det har en annen farge. Men som sagt, ta det opp med de som har gjort jobben først. Ta inn tilbud på hva det ville koste å utbedre trappen fra et annet selskap og hold igjen betaling av den summen hvis de nekter å utbedre trappen!
Slik skal det se ut når trappen blir ordentlig gjort. Når vi former og støper, tar vi alltid formen samme dag og skurer/filtrer trappen. Tar man formen for sent, er det veldig slitsomt å filtrere bort lufthull osv. Det meste går å fikse til, men din ser riktig ille ut. Jeg hadde pigget bort og gjort om. A46 er ingen bra løsning. Dels så blir det flekkete. Så er risikoen overhengende for at du etter hver vinter kommer til å måtte lappe trappen pga. frostsprengninger. Bare en masse bry. Gjør om gjør rett. Håper det løser seg.




