J
Skal ta bort en vindusramme som skal renoveres og trenger å ordne noe som dekker hullet minst en uke.
Har forsøkt å lage en rask 3D-modell som viser hvordan jeg hadde tenkt å gjøre det.

Må montere fra innsiden.

Material:
OSB plate
45x45 regel
spennbånd
noen type treskrue
silikonlist

Kapp platen så den er litt større enn ytterkarmmålet.
Kapp regel og skru fast den på platen som en ramme, men litt av platen stikker ut på alle sider.
Sett silikonlist på utsiden av rammen så den tetter mot fasaden.
Spennbåndet drar jeg under to av reglene og strammer deretter platen med ytterligere to regler som sitter løst
på innsiden av vinduskarmen.

Høres dette bra ut?
Trenger jeg å dekke OSB-platen med plast eller noe så den tåler fukt?
Skal jeg sette en bit frigolit på innsiden for å isolere bedre?

3D-modell av vindusramme med OSB-plate og støtte, designet for å dekke hull etter fjerning av vinduskarm for renovering.
3D-modell av en midlertidig fönsterløsning laget av OSB-plate og 45x45 regel med rød ramme og hvit kant som viser hvordan den monteres fra innsiden.
 
Det der går nok utmerket, osb-platen klarer uten problemer en uke uten plast. Vi hadde osb-plate for vinduet mer enn halve sommeren i fjor, og det gikk bra. Jeg ville nok ha droppet tetningslisten, men det er klart at det trekker mindre med tetningslist montert.
Blir det kaldt trykker du inn frigolit i karmen i henhold til tips i første tråden som thomas33 tipset om.
Andre tråden hadde jeg ikke sett før, men neste sommer når vi forhåpentligvis renoverer resten av vinduene skal jeg nok lage en slik paraply som det tipses om der.
 
  • Liker
janerik12
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.