KJD KJD skrev:
Har brukt DesignByCement, enkomponents, men kun på en kjøkkenbenk/både vannrett/loddrett. Var ikke så vanskelig, men lett å slipe gjennom siden laget er så tynt. Vurderer nå å legge det i et kjellerbad, i type våtsone 2 på kun vegg. Er diffusjonsåpent, noe jeg trenger så det er ikke så mange alternativer, muligens Epodex uten finishlaget.
Som du sikkert har sett på innleggene mine ovenfor så vil jeg fraråde Epodex som jeg selv syntes var ekstremt vanskelig å arbeide med. Skulle jeg gjøre dette om igjen noe jeg ikke tror, så ville jeg testet en enkomponent sement som forenkler prosessen. Skrap av ujevnheter du ikke vil ha med en stålspackle før full herding, så unngår du hele prosessen med maskinslip og det holder med lett sandpapir manuelt. Lykke til!
 
  • Liker
KJD og 1 annen
  • Laddar…
KJD KJD skrev:
Har brukt DesignByCement, enkomponents, men bare på en kjøkkenbenk/både horisontalt/vertikalt. Var ikke så vanskelig, men lett å slipe gjennom siden laget er så tynt. Vurderer nå å legge det i et kjellerbaderom, i type våtsone 2 kun på vegg. Er diffusjonsåpen, noe jeg trenger så det er ikke så mange alternativer, muligens Epodex uten finishlaget.
Du trenger å slipe DBC's sement også, for å få flammet og jevne ut sparkelspor.

Problemet jeg har er at jeg vil lage et baderom der det skal være diffusjonsåpent materiale og samtidig tettesjikt og helt tett materiale i våtsone 1. Epodex er en av de få som støtter begge delene, både med og uten top coat.

Har du mulighet til å poste litt bilder? synes de bildene som er vist av Epodex sement ikke har den flammet som man normalt vil se hos mikrobetong.
 
Har også jeg brukt Konkrals produkter uten hell. Skulle legge et gulv på 16 kvm. Hadde både retarder og thinner tilsatt i produktet, i henhold til anbefaling fra produsenten. Akkurat som trådskaperen sier så herder produktet ekstremt raskt. Disse 16 kvm rekker jeg på omtrent 30 minutter, men uansett hva jeg gjør så rekker materialet å herde, og jeg får mørke områder. Dette oppstår hovedsakelig når man tar 25 sekunders pause fra "sparklingen" for å helle ut nytt materiale. Når man deretter setter fra seg bøtten og begynner å arbeide inn det nylig utthente materialet i materialet som allerede ligger på gulvet, får man mørke områder. Det står riktignok at man ikke skal gjøre opphold eller ta pause, men å snu seg for å hente mer materiale anser jeg ikke som en pause. Jeg har også hjelp av min kjæreste som står klar med bøtten bak ryggen min. Skal forsøke å ringe Konkral og høre hva de sier, men jeg er ikke veldig fornøyd, så mye kan jeg si.
 
  • Liker
kantarelli1403
  • Laddar…
Med et års perspektiv på jobben med baderomsveggene mine så er jeg i dag fornøyd med resultatet likevel. Det var ekstremt vanskelig å få sementen til å feste seg på veggen og så rekke å bearbeide den før den tørket, man ble liksom aldri fornøyd med sluttfinishen. Du vil venne deg til de mørke nyansene når alt først er ferdig. Mikrocement er av naturen ujevn, noe som gir skygger.
 
KJD KJD skrev:
Du må slipe DBC's sement også, for å få flammetheten og jevne av sparkelspor.

Problemet jeg har er at jeg vil lage et baderom hvor det skal være diffusjonsåpent materiale og samtidig tettesjikt og helt tett materiale i våtromssone 1. Epodex er en av de få som støtter begge deler, både med og uten top coat.

Har du mulighet til å poste noen bilder? Jeg synes de bildene som er vist av Epodex sement ikke har den flammetheten som man normalt vil se hos mikrosement.
 
  • Hjørne av treningsrom med manualstativ, speil, flislagt gulv, glassbyggersteinvindu og hvite vegger.
  • Vegger i et rom med lys kremfarge, speil på hjørnet, synlige lysbrytere, håndvektstativ og del av en dør med messingdørhåndtak.
  • Hvit baderomsvegg med håndklær hengt på en skinnende håndkleholder i krom. En kurv og en liten søppelbøtte står på gulvet.
Hvordan opplevde du at sealeren påvirket resultatet? Mitt gulv ser ut sånn her akkurat nå. Synes det ser forferdelig ut, men det er før sealeren. Den kanskje har en jevnende effekt.
 
  • Grå himlingsflate med ujevne teksturkontraster før påføring av sealer for å utjevne overflaten.
  • Grått betonggulv med ujevne flekker, før sealer er påført. En del av et par sko kan sees i øvre hjørne.
  • Grått betonggulv med ujevne overflater foran en hvit vegg med gul tape langs kanten.
Jeg synes det ser forventet ut. Mikrocement er jo ingen malingsfarge, det må man tenke på, dvs. fargevariasjonene inngår liksom i konseptet. Det kommer til å bli fint når epoksyen er applicert. Jeg valgte klarblank, noe jeg angrer litt på da det skinner vel mye i skarpt lys.
 
otto.petren otto.petren skrev:
Hvordan opplevde du at sealeren påvirket resultatet? Mitt gulv ser ut slik nå. Synes det ser forferdelig ut, men det er før sealeren. Den kanskje har en utjevnende effekt
Flammigheten forsvinner ikke når du legger sealer, men den endrer karakter litt så det kanskje blir noe mindre forstyrrende.

Jeg ville ha en helt homogen overflate egentlig, men visste at det kommer til å bli en del "flammighet" men jeg synes likevel at sluttresultatet ble ok for meg. Jeg øvde inne i toalettet først og der er det både spor og mørke partier, men øvrige vegger er ganske bra likevel...

Jeg har en varmbeige farge som jeg tror er mer tilgivende enn kalde og mørke farger...
 
RoTe
Flammigheten er vel det som gjør det stilig?
 
RoTe RoTe skrev:
Flammigheten er vel hva som gjør det pent?
Smaken er som baken... 😅
 
Vi har vært og sett på Konkrals showroom i Gbg og synes alt vi har sett på stedet ser bra ut. Synes også det man ser på Youtube ser bra ut. Mitt derimot er stygt etter min mening. Har booket 30 minutter "teknisk support" med konkral på mandag, men tror ikke det er så mye å gjøre dessverre. Det eneste jeg kan tenke meg er følgende: I stedet for å helle nytt materiale når materialet på gulvet tar slutt, heller man nytt materiale rett i det allerede lagte materialet, før "flytingen" med flytende materiale tar slutt. Men antar at det ikke vil fungere heller.
 
Det finnes kurs du kan ta for å lære å legge mikrocement, vet ikke om disse er fornuftige dog. Klart man ikke kan legge like jevnt som i et showroom der proffene har vært. YouTube synes jeg ofte villeder og alt ser så lett ut til hyggelig musikk osv. Vær ikke for hard mot deg selv. Neste gang blir det enklere og jevnere!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.