Når vi bestemte oss for å legge microcement på veggene i vårt nye bad (se https://www.byggahus.se/forum/threads/projekttrad-badrum-med-angbastu.527717/) så fant jeg ikke mye informasjon om det annet enn produsentenes egne sider og instruksjoner.

Etter en del prøvestykker og diskusjoner falt vårt valg på Konkral microcement, hovedsakelig fordi man kunne få det i enhver farge, men også på grunn av deres raske og profesjonelle behandling samt at det er godkjent som overflate i bad med Kiiltos tettetilstand.

I deres (og andre leverandørers) instruksjonsvideoer ser det SÅ lett og hyggelig ut å legge microcement, men i virkeligheten er det noe helt annet kan jeg fortelle!

Konsistensen på microcementen er omtrent som tomatpuré, jeg kommer ikke på noe annet å sammenligne med, og den er ganske "lett". Problemet er at den ikke er særlig "smidig", men liksom "stikker fast" i veggen og er veldig vanskelig å dra ut. Det skyldes at den er basert på veldig fin sand og herder veldig fort, så man må være veldig rask på hånden, og det så forferdelig ut med mine første forsøk med som "flekker" av microcement. Nå vil jeg anse meg selv som en ganske habil sparkler og jeg har pusset veldig mye i mine dager, og synes jeg mestrer både å bredsparkle og pusse jevnt og fint, men det hjelper ikke mye med microcement!

Etter litt rådspørring av Konkral ble det Retarder (for å forlenge åpentiden) og Thinner for å få den tynnere...

Med retarder og thinner har man i alle fall en sjanse til å få det bedre, og nå har man en konsistens som typ tannkrem i stedet, og det begynner å dryppe av sparkelen uansett hvordan man prøver å vinkele den. Sykt frustrerende og microcement overalt på gulvet... Til slutt fant jeg ut teknikken med doble sparkler (eller slipstål med håndtak kanskje det heter?) så de danner en V. I V'en ligger mikrocementen og så drar man med den ene sparkelen og trykker frem (liksom mot veggen) med den andre for å "mate frem" microcement sakte mot veggen mens man drar oppover med den andre. Med retarder rekker man å dra to eller tre ganger før den herder fast i veggen og ikke går å gjøre noe mer med, bedre, men fortsatt veldig vanskelig.

Om du går på den med sparkelen etter at den har herdet for mye får du mørke spor i overflaten! Man må lære seg å "se" og føle når det er på tide å slutte å bearbeide den, og man har ikke mange minutter på seg.

Her er et bilde av en overarbeidet overflate med mange ujevnheter: Overarbeidet veggflate med ujevn tekstur av microcement i lys grå nyanse, viser striper og spor etter påføring og sliping.

På mindre flater, som under benken i dampbadet hvor det er ca. 45 cm høyt, går det ganske bra, men når man kommer til en større vegg er det umulig å få en helt glatt overflate, det kommer til å bli "drag" og "flammighet" i overflaten.
Her var nok også et av problemene mine at jeg ville ha en så homogen og glatt overflate som mulig og ville ikke ha "ujevnheter".

Vil man ha det helt glatt og jevnt er microcement ikke riktig valg av produkt!

Det vil bli en viss flammighet og ujevnheter i overflaten, sånn er det bare... Døtrene er overbegeistret og vil ha mer ujevnheter da de har visjonen av litt marokkansk badhus (og ikke noe sånt flott i mosaikkfliser, men en rustikk og falleferdig type).

Etter fjerde runde, på første veggen, begynner jeg å få til teknikken og føler at det har blitt bra nok endelig!

Når man har lagt et lag microcement på ca. 1 mm så skal det tørke og så skal man slipe før man legger neste lag og sliper igjen.

Her gjorde jeg også feil og slipte altfor mye etter første runde, men det var også fordi den første veggen jeg startet med var så ujevn, flekkete og stygg, og jeg gikk tom for 10-12 eksentrikslipapir (125 mm) på en overflate som var ca. 5 m2. Så la jeg på neste lag og slipte som en gal på nytt. Microcementen er veldig hard og det er ikke mulig å slipe den jevn, kunne jeg konstatere... Etter rådspørring av Konkral igjen fikk jeg anbefalingen om å kjøpe deres diamantslipeskiver, som var veldig dyre, men føltes som den eneste redningen, men nei... Diamantslipeskiven holdt ikke lenge, men det var fordi jeg prøvde å slipe bort ujevnhetene og trykket for hardt så diamantslipeskiven ble slitt ut på kanskje 15-20 minutter.

Etter litt mer spørsmål fikk jeg vite at mikrocementen bare skal slipes veldig lett for å ta ned åsene og de verste ryggene fra sparkelen, så da innså jeg at jeg måtte legge på et nytt lag (det fjerde) med bedre teknikk og nå begynte jeg å få til det litt mer.
Etter å ha fått på et lag som er OK, og har slipt det lett for hånd med 80 papir er jeg faktisk fornøyd.

Her er det som jeg nå finner akseptabelt: Overarbeidet overflate med microcement i bad. Viser ujevnheter og flammighet på veggen, typisk for resultatet av manglende teknikk.

Uansett kan jeg ikke anbefale Konkrals diamantslipeskiver, de fungerer ganske dårlig, helt ærlig, og er vääldigt dyre.!

Etter første laget synes jeg det fungerer best med eksenterslipen (125 mm) og 80 papir av god kvalitet hvor man må være ganske lett på hånden men man kan gå på en ganske god stund og få det "jevnt" og glatt. Etter andre laget har jeg nå bare brukt håndsliper med 120 og 180 papir. Først de største åsene og ujevnhetene med 120, og så dratt lett over hele veggen med 180.

Nå kommer jo ikke sluttresultatet til å avsløre seg før jeg legger på sealer, så de bildene må dere vente på...
 
Sist redigert:
  • Liker
ARJU
  • Laddar…
M moggen skrev:
Jeg har laget et basseng og et spisebord med Mikrosement og kjenner ikke helt igjen meg selv. Mitt var tokomponents som hadde ganske lang tørketid på ca. 30-40 min så man fikk blande passe mye. Det var heller ikke så vanskelig å legge på med et stål. Jeg kjøpte Mikrosement fra [lenke]

Og sandpapir ble kjøpt fra Carls som fungerte kjempebra og holdt lenge: [lenke]
Ah, de sandpapirene skulle jeg gjerne ha hatt forrige uke... 😅

Jeg vil si at mikrosementen jeg har, har en åpningstid på ca. 2-3 minutter...
 
Noen minutter føles jo som feil på produktet. Da rekker man ingenting.
 
M moggen skrev:
Noen minutter føles jo som feil på produktet. Da rekker man ingenting.
Akkurat! Det er jo problemet her at man må være sykt rask...

Det kan jo være at to-komponent er bedre å jobbe med, men Konkral skriver i sine instruksjoner også:
Gjør ingen opphold og ta ikke pauser under applikasjonen.
 
P
Hvor varmt har du inne når du jobber?
 
Rejäl skrev:
Hvor varmt har du inne når du jobber?
Hmm... Rundt 20-22 grader vil jeg gjette... Ganske tørr luft...
 
P
anders07 anders07 skrev:
Hmm... Rundt 20-22 grader skulle jeg gjette... Ganske tørr luft...
Et tips er å senke til 15 grader og bruke en lavtrykkssprøyte en stund før og fukte litt før man påfører bruket, du vil merke en markant forskjell i at det ikke herder så raskt..
 
  • Liker
anders07
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Når vi bestemte oss for å legge mikrosement på veggene i vårt nye baderom (se [lenke]) så fant jeg ikke mye informasjon om det annet enn produsentenes egne sider og instruksjoner.

Etter en hel del prøvestykker og diskusjoner falt valget vårt på Konkral mikrosement, mest fordi man kunne få det i hvilken som helst farge, men også fordi de hadde en rask og profesjonell service samt at det er godkjent som overflate i baderom med Kiiltos tetningslag.

I deres (og andre leverandørers) instruksjonsvideoer ser det SÅÅÅ lett og trivelig ut å legge mikrosement, men i virkeligheten er det noe helt annet kan jeg fortelle!

Konsistensen på mikrosementen er omtrent som tomatpuré, kommer ikke riktig på noe annet å sammenligne med, og er ganske "lett". Problemet er at den ikke er særlig "smidig" men liksom "kjører seg fast" i veggen og er veldig vanskelig å dra ut.
Det kommer av at den er basert på veldig fin sand og herder veldig fort så man må være veldig rask på hånden og det så forferdelig ut ved mine første forsøk med som "flekker" av mikrosement.
Nå vil jeg klassifisere meg som en noenlunde flink sparkler og jeg har pusset veldig mye i mine dager og synes at jeg mestrer både bredsparkling og pussing jevnt og pent, men det hjelper ikke mye med mikrosement!

Etter litt rådspørring fra Konkral ble det Retarder (for å forlenge åpningstiden) og Thinner for å gjøre den tynnere...

Med retarder og thinner har man i alle fall en sjanse til å få det bedre, og nå har du en konsistens som typ tannkrem i stedet og det begynner å dryppe av sparkelen uansett hvordan du vinkler den. Sykt frustrerende og mikrosement overalt på gulvet...
Til slutt kom jeg på teknikken med doble sparkler (eller slipstål med håndtak kanskje det heter?) slik at de danner en V.
I V'en ligger mikrosementen og så drar man med den ene sparkelen og presser fram (liksom mot veggen) med den andre for å "mate fram" mikrosementen sakte mot veggen mens man drar oppover med den andre.
Med retarder rekker man å dra to eller tre ganger før den herder fast i veggen og ikke går an å gjøre noe mer med, bedre, men fortsatt veldig vanskelig.

Hvis du går på den med sparkelen etter at den har herdet for mye får du mørke spor i overflaten!
Man må lære seg å "se" og føle når det er tid for å slutte å bearbeide den, og man har ikke mange minutter på seg.

Her er et bilde av en overarbeidet overflate med mye ujevnheter:
[bilde]

På mindre flater, som under benken i dampbadet der det er ca. 45 cm høyt går det ganske bra, men når man kommer til en større vegg er det umulig å få en helt glatt overflate, det vil bli "drag" og "flammighet" i overflaten.
Her var nok også et av mine problemer at jeg ville ha en så homogen og glatt overflate som mulig og ville ikke ha "ujevnheter".

Vil man ha det helt glatt og jevnt er mikrosement ikke riktig valg av produkt!

Det vil bli en viss flammighet og ujevnheter i overflaten, sånn er det bare... Døtrene er begeistret og vil ha mer ujevnheter da de har visjonen av litt marokkansk badstue (og ikke noe sånt fancy i mosaikklinker, men en rustikk og forfallen sådan).

Etter fjerde runde, på første veggen, begynner jeg å få til teknikken og føler at det har blitt bra nok endelig!

Når man har lagt et lag mikrosement på ca. 1mm så skal den tørke og så skal man slipe før man legger neste lag og sliper igjen.

Her gjorde jeg også feil og slipte altfor mye etter første runden, men det var også fordi første veggen jeg begynte med var så ujevn, flekkete og stygg og jeg brukte opp 10-12 eksenterslipapper (125mm) på en overflate som var ca. 5 m2. Så la jeg på neste lag og slipte som en gal igjen. Mikrosementen er veldig hard og det går ikke an å slipe den jevn kunne jeg konstatere...
Etter enda en henvendelse til Konkral igjen så fikk jeg anbefaling om å kjøpe deres diamantslipsskiver, som var svindyre men føltes som eneste redningen, men nei...
Diamantslipsskiven holdt ikke lenge, men det var jo fordi jeg prøvde å slipe bort ujevnhetene og presset for hardt så diamantslipsskiven ble slitt ut på kanskje 15-20 minutter.

Etter litt mer spørsmål så fikk jeg vite at mikrosementen bare skal slipes veldig lett for å dra ned åser og verste ryggene fra sparkelen, så da innså jeg at jeg måtte legge på et nytt lag (det fjerde) med bedre teknikk og nå begynte jeg å få det til litt mer.
Etter å ha fått på et lag som er OK, og har slipt det lett for hånd med 80 papir er jeg faktisk fornøyd.

Her er det som jeg nå finner akseptabelt:
[bilde]

Uansett kan jeg ikke anbefale Konkrals diamantslipsskiver, de fungerer ganske dårlig, ærlig talt, og er väääldigt dyre.!

Etter første laget synes jeg det fungerer best med eksentersliperen (125mm) og 80 papir av god kvalitet der man må være ganske lett på hånden men man kan gå på en ganske god stund og få det "jevnt" og glatt.
Etter andre laget har jeg nå bare brukt håndslip med 120 og 180 papir. Først de største åsene og ujevnhetene med 120, og så dratt lett over hele veggen med 180.

Nå vil jo ikke sluttresultatet avsløre seg før jeg legger på sealer, så de bildene får dere vente på...
Veldig interessant lesning om dine erfaringer. Jeg ligger nå i startgropene for å begynne med å legge mikrosement (Epodex) på mine baderomsvegger. Etter å ha testet prinsippet på en falskvegg kan jeg bare slutte meg til dine erfaringer. Sementen er utrolig vanskelig å håndtere, drypper, fester mer på sparkelen enn på veggen og man blir liksom aldri fornøyd med resultatet. Så jeg har nå begynt å ta inn tilbud på arbeidet som da også koster en formue selvfølgelig. Sukk. Hva gjør man? Jeg prøver å overtale min kone til å få legge våtromstapet i stedet som ville gått som en lek og blitt ferdig på to dager men får ingen støtte. Epodex er dessuten vrien å blande og har knapt noen instruksjoner på forpakningene. Sukk!
 
Ja, det er en utfordring, uten tvil, men når man får til knepet går det ganske bra og enkelt.

Jeg tror at mitt største problem i starten var at jeg la på for tykt og prøvde å dra ut "klumpen", men det går ikke. Den blir overarbeidet og sporaktig slik.
Man må ta ganske lite på sparkelen og fokusere på å dra ut det i et jevnt lag direkte og så dra over det igjen.
Jeg brukte to sparkler, en i hver hånd!

Litt wax on, wax off bevegelser... 😅

Gjør det i mindre "flekker" enn du tror, hver sparkel jeg dro ut dekket maks. kanskje 30x30cm.

Slip i tide!
Jo lenger du venter desto hardere blir det. Jeg tok av det verste med ganske lett hånd og 80 papir etter omtrent en time.
Så tok jeg eksentersliperen med 120 papir etter ytterligere en time og slipte glatt.

Hvis du vil ha flammet overflate så dra sliperen fra forskjellige retninger med ulikt trykk, men jeg ville ha så homogen overflate som mulig så jeg dro sliperen jevnt og ganske lett flere ganger over i stedet.
 
Jeg har bare hatt erfaring med Cemhers produkter og det har aldri vært noen større problemer. Både to-komponents for bassenget og en komponent til et spisebord. Arbeidstid ca 30-40 minutter og lett å jobbe med. Mange tynne lag er kanskje hemmeligheten. Kjøpte slipepapir fra https://www.carls.nu/da/slibning-pa-sten-beton-marmor-og-microcement
 
M moggen skrev:
Jeg har laget et basseng og et spisebord med mikrosement og kjenner meg ikke helt igjen. Mitt var to-komponents som hadde ganske lang tørketid på ca. 30-40 minutter, så man måtte blande passe mye. Det var heller ikke så vanskelig å legge på med et stål. Jeg kjøpte mikrosement fra [lenke]

Og sandpapir ble kjøpt fra Carls som fungerte kjempebra og varte lenge: [lenke]
Min tanke er at horisontal
anders07 anders07 skrev:
Ja, det er en utfordring, uten tvil, men når man får til knepet går det ganske bra og enkelt.

Jeg tror at mitt største problem i starten var at jeg påførte for tykt og prøvde å dra ut "klumpen", men det går ikke. Den blir overarbeidet og sporet slik.
Man må ta ganske lite på sparkelen og fokusere på å dra det ut i et jevnt lag med en gang og så dra over det igjen.
Jeg brukte to spakler, en i hver hånd!

Litt wax on, wax off bevegelser... 😅

Gjør det i mindre "flekker" enn du tror, hver sparkel jeg dro ut dekket maks. kanskje 30x30 cm.

Slip i tide!
Jo lenger du venter, desto hardere blir det. Jeg tok av det verste med ganske lett hånd og 80 papir etter omtrent en time.
Så tok jeg eksenterslipen med 120 papir etter ytterligere en time og slipte glatt.

Hvis du vil ha flammet overflate så dra slipen fra ulike retninger med ulikt trykk, men jeg ville ha så homogen overflate som mulig, så jeg dro slipen jevnt og ganske lett flere ganger over i stedet.
Takk for alle tipsene!! Gir meg mye mer mot i ryggen. Skal teste en prøveboks på 0,5 kg med Konkral som kommer i posten i morgen.
 
  • Liker
Marcus Pettersson7
  • Laddar…
J jan.isaksson skrev:
Min tanke er at horisontell

Takk for alle tipsene!! Gir meg mye mer ryggrad. Skal teste en prøveboks 0.5 kg med Konkral som kommer med posten i morgen.
Besluttet å fortsette med Exodex. Etter at tre av fire vegger nå er applisert med ett lag er jeg helt utmattet. Dette var det vanskeligste jeg har gjort håndverksmessig, og man blir aldri fornøyd med resultatet. Det går med ufattelig mye gulvpapp, maskering og mye mer sement enn hva anvisningene beskriver. Det drypper og spruter sement overalt. Som glasur på kaken skal man slipe mellom lag én og to (som jeg ennå ikke har lagt) med alt støvet som dette vil innebære. Oppdaget heldigvis at man enklere pusser av sementen etter at den har herdet noe for å unngå for mye sliping. Nei, mikrocement er virkelig ikke noe jeg anbefaler noen å legge selv. Jeg synes selv at det ser forferdelig ut, men heldigvis liker min kone "stukkaturen" sukk...
 
anders07 anders07 skrev:
Når vi bestemte oss for å legge mikrocement på veggene i vårt nye bad (se [lenke]) så fant jeg ikke mye informasjon om det annet enn produsentenes egne sider og instruksjoner.

Etter en hel del prøvestykker og diskusjoner så falt vårt valg på Konkral mikrocement, mest for at man kunne få det i hvilken farge som helst, men også for at de hadde en rask og profesjonell tilnærming samt at det er godkjent som overflate i bad med Kiiltos tette sjikt.

I deres (og andre leverandørers) instruksjonsvideoer ser det SÅÅÅ lett og hyggelig ut å legge mikrocement, men i virkeligheten er det noe helt annet kan jeg fortelle!

Konsistensen på mikrocementen er omtrent som tomatpuré, kommer ikke helt på noe annet å sammenligne med, og er ganske "lett". Problemet er at den ikke er særlig "smidig" men liksom "settes fast" i veggen og er veldig vanskelig å dra ut.
Det kommer av at den jo er basert på veldig fin sand og herder veldig fort så man må være veldig rask med hånden og det så for bedrøvelig ut mine første forsøk med som "flekker" av mikrocement.
Nå ville jeg klassifisere meg som en god sparkler og har pusset veldig mye i mine dager og synes at jeg behersker både å bredsparkle og pusse jevnt og fint, men det hjelper ikke mye med mikrocement!

Etter litt rådspørring fra Konkral ble det Retarder (for å forlenge åpningstiden) og Thinner for å få den tynnere...

Med retarder og thinner har man i alle fall en sjanse til å få det bedre, og nå har du en konsistens som type tannkrem i stedet og det begynner å dryppe av sparkelen uansett hvordan man prøver å vinkle den. Sykt frustrerende og mikrocement overalt på gulvet...
Til slutt kom jeg på teknikken med doble sparkler (eller slipestål med håndtak kanskje det heter?) så de danner en V.
I V'en ligger mikrocementen og så drar man med den ene sparkelen og presser fram (liksom mot veggen) med den andre for å "mate frem" mikrocement langsomt mot veggen mens man drar oppover med den andre.
Med retarder rekker man å dra to eller tre ganger før den herder fast i veggen og ikke kan gjøres mer med, bedre, men fortsatt veldig vanskelig.

Hvis du går på den med sparkelen etter at den har herdet for mye får du mørke spor i overflaten!
Man må lære å "se" og føle når det er tid for å slutte å bearbeide den, og man har ikke mange minutter på seg.

Her er et bilde av en overarbeidet overflate med mye ujevnheter:
[bilde]

På mindre flater, som under benken i dampbadet hvor det er ca. 45 cm høyt går det ganske bra, men når man kommer til en større vegg er det umulig å få en helt jevn overflate, det vil bli "streker" og "flamming" i overflaten.
Her var nok også et av mine problemer at jeg ville ha en så homogen og jevn overflate som mulig og ønsket ikke ha "ujevnheter".

Vil man ha det helt jevnt er mikrocement ikke riktig valg av produkt!

Det vil bli en viss flamming og ujevnheter i overflaten, sånn er det bare... Døtrene er overbegeistret og vil ha mer ujevnheter da de har visjonen av litt marokkansk badehus (og ikke noe sånt flott i mosaikkflis, men et rustikt og falleferdig et).

Etter det fjerde laget, på den første veggen, begynner jeg å få til teknikken og føler at det har blitt bra nok endelig!

Når man har lagt et lag mikrocement på ca. 1mm så skal den tørke og så skal man slipe før man legger neste lag og sliper igjen.

Her gjorde jeg også feil og slipte altfor mye etter det første laget, men det var også fordi den første veggen jeg startet med var så ujevn, flekkete og stygg og jeg brukte opp 10-12 eksenterslipapir (125mm) på en flate som var ca. 5 m2. Så la jeg på neste lag og slipte som en gal på nytt. Mikrocementen er veldig hard og det går ikke å slipe den jevn kunne jeg konstatere...
Etter rådspørring fra Konkral igjen fikk jeg anbefaling om å kjøpe deres diamant-slipdisker, som var svindyre men føltes som eneste redningen, men nei...
Diamant-slipdisken holdt ikke lenge, men det var jo fordi jeg prøvde å slipe bort ujevnhetene og presset for hardt så diamant-slipdisken ble slitt ut på kanskje 15-20 minutter.

Etter litt flere spørsmål fikk jeg vite at mikrocementen bare skal slipes veldig lett for å dra ned topper og verste rygger fra sparkelen, så da innså jeg at jeg må legge på et nytt lag (det fjerde) med bedre teknikk og nå begynte jeg å få til det litt mer.
Etter å ha fått på et lag som er OK, og har slipt det lett for hånd med 80 papir er jeg faktisk fornøyd.

Her er det som jeg nå finner akseptabelt:
[bilde]

Uansett kan jeg ikke anbefale Konkral sine diamant-slipdisker, de fungerer ganske dårlig, ærlig talt, og er väääldigt dyre.!

Etter det første laget synes jeg det fungerer best med eksenterslipen (125mm) og 80 papir av god kvalitet der man får være ganske lett på hånden men man kan jobbe på et ganske bra stund og få det "jevnt" og glatt.
Etter det andre laget har jeg nå bare gått med håndslip med 120 og 180 papir. Først de største toppene og ujevnhetene med 120, og så dratt lett over hele veggen med 180.

Nå vil jo ikke sluttresultatet avsløre seg før jeg legger på sealer, så de bildene får dere vente på...
Kjenner så godt igjen meg i din beskrivelse. Å legge mikrocement var det vanskeligste jeg har vært med på håndverksmessig! Skulle aldri valgt mikrocement igjen, sukk..
 
  • Elsker
anders07
  • Laddar…
Har brukt DesignByCement, enkomponents, men kun på en kjøkkenbenk/både vannrett/loddrett. Var ikke så vanskelig, men lett å slipe gjennom da laget er så tynt. Vurderer nå å legge det i et kjellerbad, i type våtsone 2 på kun vegg. Er diffusjonsåpent, noe jeg trenger så det er ikke så mange alternativer, muligens Epodex uten finishlaget.
 
Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.