Vår trapp har blitt forsinket men jeg har fått alle vangstykkene montert i trappesjakten. Vangstykkene er 45mm brede og jeg mener at den største spennvidden er litt over en meter (typ 1200mm). Nå vurderer jeg å bygge en midlertidig trapp ved å skjære opp trinn i 22mm sponplate. Vil sponplaten tåle voksne mennesker som går i trappen og bærer møbler osv? At det svikter gjør jo ingenting her, men vil det holde?

Jeg kan jo selvfølgelig bytte materiale til kryssfiner i stedet, men det er klart dyrere, og jeg tenker at kryssfiner sannsynligvis innebærer flere fliser i føttene osv. Spon føles også mer lettarbeidet siden overflatene er glatte.

Trinn i 22mm spon som skal tåle ca1200mm mellom oppleggene? Det ville jeg ikke ha valgt. Ville nok gått for 45x220 bjelker i stedet.

Om du også lager opptrinn i samme materiale så kan nok trinnene holde i 22mm spon.
Uten opptrinn ikke en sjanse.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Trappetrinn i 22mm sponplate som skal klare ca1200mm mellom understøttelsene? Det ville jeg ikke gått for. Ville nok valgt 45x220 bjelker i stedet
Ah, du tenker å lage 45mm tykke trinn av bjelkene? Bør jo bli betydelig billigere og mer solid, men vanskeligere å sage pent ;)

"Sage pent"? Trappen skulle jo være midlertidig!?!? :thinking:;)

Følger du Johannes tips så slipper du å se svogeren falle gjennom trappen med armene fulle av konas samling av porselenskatter. :crysmile:
Personlig hadde jeg ikke engang ubelastet gått på en 30-ish cm bred 22mm sponplate med en spennvidde bare litt under 1 meter. :rofl:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.