Skal gi meg i kast med å renovere gangen og trenger en vurdering av planen min for å kunne bygge ny vegg samt tapetsere i trappeoppgangen.
Slik ser trappen ned til kjelleren ut i dag
Den venstre veggen er baksiden på noen plassbygde garderober som skal fjernes og en ny vegg skal på plass. All den hvite tapeten skal fjernes og ny tapet skal opp. Har vanskelig for å se hvordan dette skal gjøres, spesielt å gipse den nye veggen uten et midlertidig gulv i høyde med toppen av trappen.
Min plan er å skru fast lekter (svarte i bilde under) i veggen på begge sider og deretter skru tverrgående lekter (grønne i bilde under) i disse med passende avstand. Så legger jeg gulvspon på det.
Først og fremst lurer jeg på om dette er en fornuftig plan i det hele tatt? Trappens bredde er ca 900 mm og de "svarte lekterne" blir ca 2 m. Huset har et trebjelkelag som man kan se i bildet under der venstre vegg grenser mot trappens høyre vegg.
Hvordan ville dere dimensjonert det midlertidige gulvet? CC-mål, virke osv? Skal selvfølgelig belaste det midlertidige gulvet veldig forsiktig.
Skal gi meg i kast med å renovere gangen og trenger en vurdering på planen min for å kunne bygge ny vegg samt tapetsere i trappeoppgangen.
Slik ser trappen ned til kjelleren ut i dag
[bilde]
Den venstre veggen er baksiden på noen plassbygde garderober som skal bort og en ny vegg skal dit. All den hvite tapeten skal fjernes og ny tapet skal opp. Har vanskelig for å se hvordan dette skal gå til, spesielt å gipse den nye veggen uten et midlertidig gulv i høyde med toppen av trappen.
Planen min er å skru fast lekter (svarte i bildet under) i veggen på begge sider og deretter skru tverrgående lekter (grønne i bildet under) i disse med passende avstand. Så legger jeg gulvspon på det.
[bilde]
Først og fremst lurer jeg på om dette er en fornuftig plan i det hele tatt? Trappens bredde er ca 900 mm og de "svarte lektene" blir ca 2 m. Huset har et trebjelkelag som man kan se i bildet under der venstre vegg grenser mot trappens høyre vegg.
[bilde]
Hvordan ville dere dimensjonere det midlertidige gulvet? CC mål, virke osv? Skal selvfølgelig belaste det midlertidige gulvet veldig forsiktig.
45×95 langsgående og deretter 45x70 tvers over, men jeg ville brukt en 15mm kryssfiner i stedet for spon og skrudd 45x70-lektene kun i kryssfiner for å kunne legge på samt fjerne lokket enkelt.
Gjorde lignende da jeg renoverte huset mitt, bygde slik at hele lokket var en luke med hengsler på slik at jeg kunne ta meg opp og ned enkelt. Dette holdt uten problem for meg 95kg på en tretrinnsbukk når jeg bygde trappeveggen. Alt henger jo på hva du har å feste 45x95an i.
45×95 langs og deretter 45x70 tvers, men jeg ville ha brukt en 15mm plywood i stedet for spon og skrudd fast 45x70-reglene kun i plywooden for å kunne legge til og fjerne lokket enkelt.
Gjorde lignende da jeg blåste ut kåken min, bygde slik at hele lokket var en luke med hengsler slik at jeg kunne ta meg opp og ned enkelt. Dette holdt uten problemer for meg 95kg på en trestegsbukk når jeg bygde trappeveggen. Alt avhenger imidlertid av hva du har å feste 45x95en i.
Hei,
Takk for svaret! Når jeg banker langs veggen i trappen er det mer stødig i høyde med toppen av trappen. Det burde vel være en bjelke fra gulvbjelkelaget som ligger der og som veggene står på? Må kanskje bore litt for å se.
Takk for svaret! Når jeg banker langs veggen i trappen er det mer dempet i høyden med toppen av trappen. Bør vel være en regel fra gulvbjelkelaget som ligger der veggene står på? Må kanskje prøveborre litt for å se.
Det går jo selvsagt også å sette inn en eller et par 45x95/70 som en støtte ned mot et av trinnene i trappen hvis det virker usikkert de havner jo i flukt med veggen og utgjør jo da heller ingen hindring for event. Fremkommelighet i trappen. Med stor sannsynlighet har du som sagt en av gulvbjelkene liggende der innenfor eventuell kledning på trappehusveggen, og skulle veggen eventuelt passere bjelkelaget og der bør det jo finnes mulighet for innfesting i de stående veggreglene.
Det går jo selvsagt også an å stille inn en eller et par 45x95/70 som støtte ned mot noen av trinnene i trappen hvis det virker tvilsomt at de havner i flukt med veggen og dermed heller ikke utgjør noen hindring for eventuell tilgjengelighet i trappen. Med stor sannsynlighet har du som sagt en av bjelkene som ligger der innenfor eventuell kledning på trappehuset, og skulle veggen eventuelt passere bjelkelaget, bør det jo finnes innfestingsmulighet i de stående veggsvillene.
Jo, hadde nok tenkt å sikre det med noen ben ned på trappetrinnene også. Takk for utfyllende svar!
Tar og oppdaterer tråden med hva jeg gjorde i tilfelle noen finner tråden i fremtiden med samme problem.
Bygget et gulvbjelkelag av 95 x 45 bjelker. Skrudde først lange bjelker langs begge sider av trappen med solide montasjeskruer etter å ha forboret noen steder for å forsikre meg om at det var noe å feste i.
Satte deretter fast tverrgående bjelker med bjelkesko med 600 mm CC.
For å virkelig være på den sikre siden festet jeg ben ned fra bjelkene på fire steder til trappen. Disse ser ikke ut til å bære noen last, men føles som en god forsikring.
La deretter 20 mm gulvspon i tre seksjoner for å kunne få en luke ned til kjelleren. Luken festet jeg med et pianohengsel.
Åpen luke
Lukket luke
Har fungert veldig bra for formålet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.