I vår utbyggning står malerne i ferd med å sette opp microlit (kaller jeg det, men på etiketten står det EasyUp fiberduk) på de sparklede Siporexblokkene før tapetsering. Da jeg stilte spørsmålet om det er OK å ha microlit bak peisinnsats (gasspeis) hadde de ingen anelse og sa at de har satt microlit i mange hus der det senere skal monteres peiser av ulike slag. Jeg har prøvd å google, men finner ingenting. At vi ikke skal ha tapet inne i innbygningen av peisinnsatsen er jo selvfølgelig, men er fiberduk brennbart? Består tydeligvis av cellulose og polyesterfiber. Noen som vet (og ikke bare gjetter…)?

Hva angir produsenten av gasspeisen om avstand til brennbart? Både cellulose og polyester er brennbart. Du kan jo også prøve å sette fyr på en bit, men er du sikker på at det består av cellulose og polyester så kan du være rimelig sikker på at det også er brennbart.

A Avemo skrev:
Hva sier produsenten av gasspeisen om avstand til brennbart? Både cellulose og polyester er brennbart. Du kan jo også prøve å sette fyr på en bit, men er du sikker på at det består av cellulose og polyester så kan du være rimelig sikker på at det også er brennbart.
Det er ikke snakk om avstand, det får rett og slett ikke være noe brennbart inne i innbyggingen, og du har sikkert helt rett med fibermaterialet. Man blir jo bare litt skremt når erfarne malere sier at de aldri har latt være å "microlita" der det skal installeres ovner, og når jeg ikke kan finne en eneste opplysning om dette på nettet. Takk for svar!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.