Jeg vil minimere mine utslipp av karbondioksid. Klimatrusselen og alt det der...

Vanlig sement innebærer svært store utslipp av karbondioksid. MgO-sement tar opp karbondioksid fra atmosfæren når den herder. Derfor ønsker jeg å bruke MgO-sement i stedet for den gamle vanlige CaO-sementen.

Det er ikke noe større prosjekt, et fundament til et drivhus. Bra test-prosjekt. Det betyr også at jeg har råd til å bruke et materiale som kan være vanskeligere å få tak i og som kanskje er mye dyrere uten at det gjør så vondt.

Tydeligvis har det vært forsøk på å introdusere MgO-sement, men de ser ut til å ha mislyktes. Googler man på ceramicrete eller NOVACEM finner man eksempler.

Er det noen som vet om det går an å kjøpe MgO-sement i Sverige? Eller i naboland?
 
H
mange ser metallfeber som en årsak til at MgO-cement ikke brukes så mye.
 
Hm... "mange"? Kan du utdype det litt?

Metallfeber trodde jeg bare var noe man fikk når det handler om veldig kraftig oppheting så det blir damp/røyk? Partikler/støv fanges jo enkelt av en maske.

Vanlig sement er farlig å puste inn på grunn av risikoen for alvorlige etseskader i lungene eller slimhinner. Så man skal jo bære verneutstyr når man håndterer sementsekker. For eksempel heller ned i blanderen.

Hva jeg forstår er det ikke samme risiko for etseskader med MgO-sement? Mindre farlig?

Men jeg tenker ikke å puste inn det heller...
 
H
Adoby Adoby skrev:
Hm... "mange"? Kan du utdype det litt?

Metallfeber trodde jeg bare var noe man fikk når det handler om veldig kraftig oppheting så det blir damp/røyk? Partikler/støv fanges jo enkelt av en maske.

Vanlig sement er farlig å puste inn på grunn av risikoen for alvorlige etseskader i lungene eller slimhinnene. Så man skal jo bære verneutstyr når man håndterer sementsekker. For eksempel heller ned i blanderen.

Hva jeg forstår er det ikke samme risiko for etseskader med MgO-sement? Mindre farlig?

Men jeg tenker ikke puste inn det heller...
finns ingen dokument va jeg vet.
er ikke mange yrkesmenn som har maske på seg.
iallfall symptom lignende metallfiber.

har du sjekket opp hvor mye karbondioksid som er i produksjonsprosessen?

sjekk med firmaer som lager smeltedigler om du kan få tips der.
 
Vanlig betong suger også til seg karbondioksid.
 
Dette virker lovende, henke_benke. Det høres ut som at du kjenner mange som, når de kunne velge mellom å bruke (og altså kunne kjøpe?) MgO-sement eller vanlig sement, valgte den vanlige sementen. Og du ser også ut til å kjenne folk som, når de har brukt (og altså kjøpt?) MgO-sement, av en eller annen grunn fikk symptomer som minnet om metallfeber.

Kunne du ikke spørre noen av alle disse personene hvor de kjøpte MgO-sementen? Jeg er veldig oppmuntret av informasjonen din, for det tyder på at MgO-sement faktisk er tilgjengelig her i Sverige!!! Tidligere var jeg bekymret for at det ikke skulle være mulig å få tak i.

Vanlig betong tar opp karbondioksid fra atmosfæren når den herder. Men det slippes ut mange ganger mer karbondioksid når den vanlige CaO-sementen produseres. Jeg tror jeg har sett noe om at sementbruk gir omtrent like store utslipp globalt som all flytrafikk.

MgO-sement gir totalt mye mindre utslipp av karbondioksid. Det er kanskje det fremste argumentet for å bruke MgO-sement. Det er nettopp derfor jeg vil bruke MgO-sement, selv om det kanskje er dyrere og vanskeligere å få tak i.

Dessuten skal MgO-sement være mindre farlig å håndtere og bli sterkere enn vanlig CaO-sement.

Jeg har brukt vanlig sement flere ganger tidligere og har sementblander. Men jeg vil nå prøve noe som er bedre enn vanlig sement.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.