Hei,

Skulle sette opp en hylle på gipsvegg i helgen. Boret første hullet og det viste seg at det var dobbeltgips. Når jeg skulle bore det andre hullet noen dm til siden, tok det imidlertid stopp da jeg hadde kommet gjennom første gipsplaten og når jeg lyser inn ser jeg noe blankt. Prøvde ytterligere noen cm til siden og der var det ingen metall, bare doble gipsplater igjen. Prøvde noen dm rett over hullet med metall i og også der var det metall bak første gipsplaten.

Hva kan det være og våger jeg å fortsette? Det er i en leilighet, nybygd for noe år siden og det er et bad på den andre siden av veggen men burde ikke gå noe vann der jeg borer og særlig ikke rett bak første laget gips når det er to lag ved siden av?

Takk på forhånd!

Det er sannsynligvis regulert med stålregler.

Og "stålregler" høres litt kraftigere ut enn det er. Det er altså regler av bøyd plate. Ingen problem å bore gjennom. Når gips monteres mot slike regler, borer skruene seg gjennom platen nesten like raskt som i en trestender.

Skal du sette opp hyllen der, så bor først med en bor som er minst 1mm smalere enn skruen, gjerne enda mindre. Og la skruen feste seg i platen, du trenger ingen gipsplugg hvis du har en regel bak.

Det kan jo være en ordentlig håndverker som har beskyttet vannrør med en plate sånn at det ikke skal gå an å sette en skrue i tappevannet ved et uhell.

useless skrev:
Det er sannsynligvis regulert med stålregler.
Janus82 skrev:
Det kan jo være en ordentlig håndverker som har beskyttet vannrør med en plate slik at det ikke skal være mulig å sette en skrue i tappvannet ved en feil.
Ok, men burde ikke platen/regelen sitte bak begge platene i disse tilfellene? Dette sitter bak det første laget av gips i en vegg som har doble plater. Det er det som er så merkelig. Hadde den sittet bak begge platene så hadde jeg nok antatt at det var en regel. Er det vanlig å sette opp plate som beskyttelse mot vannrør i nybygde leiligheter?

At det går vann der føles urimelig, men man vet jo aldri. Stammen går på andre siden av veggen på badet, men ikke der jeg borer, og ingenting med innkommende vann eller avløp finnes direkte på andre siden av veggen.

Er kanskje en skarvplate er det leilighetsavskillende vegg?

Andreas_kalmar skrev:
Er kanskje en skjøteplate, er det leilighetsavskillende vegg?
Som brukt for å skjøte første laget gips? Høres mer rimelig ut i så fall. Ikke leilighetsavskillende. På andre siden av veggen har vi vårt bad.

OK, jeg skjønte ikke at det var metall midt i veggen. Det føles merkelig. Kjapp gjetting, skjøtplåt, som noen har vært inne på. Hvis de har ønsket å legge det andre laget gips med forskjøvet skjøt. Første laget skrudd i stendere, andre laget har sine skjøter midt mellom stendere, så legger de en metallrems for å ha noe å skru i. Vet ikke om man "gjør så".

En idé bare, men skulle du ikke med en magnet eller regelfinner forsøke å skaffe deg et bilde av metallens utbredelse?

Fugeplate inngår i branncellen mellom lager 1 og 2 føles overdrevent i en innervegg

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.