Hei!
Skulle hjelpe en venn sette opp litt lamper i sin leilighet fra 30-tallet. Vi boret opp lampen i gangen uten problem, men når vi skulle bore opp en lampe på kjøkkenet støtte vi på metall allerede etter cirka 2 cm. Taket består av noen centimeter puss, fulgt av noe mer solid materiale. I min egen leilighet som også er fra 30-tallet så ser det ut som jeg har tegl i taket, men tror ikke det er materialet her for når vi boret i gangen og fikk feste så var det ikke i det hele tatt rød-oransje farge på støvet som det pleier å være når man borer i tegl.
Spørsmålet er, hva kan det være for metall som man støter på allerede etter cirka 2 cm? Hadde det vært i et betonghus hadde jeg fortsatt uten å nøle da jeg visste at det bare var armering, men det føles spontant rart at det skulle ligge armering rett under pussen. Vi boret flere hull på rad, i ett fikk vi ikke feste i det hele tatt og i de andre støtte vi på metall. Min bekymring er jo at det kunne være noe som faktisk har en funksjon, slik som metallrør til en elektrisk ledning.
Skulle hjelpe en venn sette opp litt lamper i sin leilighet fra 30-tallet. Vi boret opp lampen i gangen uten problem, men når vi skulle bore opp en lampe på kjøkkenet støtte vi på metall allerede etter cirka 2 cm. Taket består av noen centimeter puss, fulgt av noe mer solid materiale. I min egen leilighet som også er fra 30-tallet så ser det ut som jeg har tegl i taket, men tror ikke det er materialet her for når vi boret i gangen og fikk feste så var det ikke i det hele tatt rød-oransje farge på støvet som det pleier å være når man borer i tegl.
Spørsmålet er, hva kan det være for metall som man støter på allerede etter cirka 2 cm? Hadde det vært i et betonghus hadde jeg fortsatt uten å nøle da jeg visste at det bare var armering, men det føles spontant rart at det skulle ligge armering rett under pussen. Vi boret flere hull på rad, i ett fikk vi ikke feste i det hele tatt og i de andre støtte vi på metall. Min bekymring er jo at det kunne være noe som faktisk har en funksjon, slik som metallrør til en elektrisk ledning.
Er det en hvelving så er det nok noe bærende og du kommer ikke unna det. Men det er vel bare et lite hull du skal lage så jeg tror ikke metallboret gjør noen større skade.A agilde skrev:Hallo!
Skulle hjelpe en venn med å sette opp noen lamper i leiligheten sin fra 30-tallet. Vi boret opp lampen i gangen uten problemer, men da vi skulle bore opp en lampe på kjøkkenet støtte vi på metall allerede etter cirka 2 cm. Taket består av noen centimeter puss, etterfulgt av noe mer solid materiale. I min egen leilighet som også er fra 30-tallet ser det ut til at jeg har tegl i taket, men jeg tror ikke det er materialet her, for da vi boret i gangen og fikk feste var det ikke i det hele tatt rød-oransje farge på støvet som det vanligvis er når man borer i tegl.
Spørsmålet er, hva kan det være for metall som man støter på allerede etter cirka 2 cm? Hadde det vært i en betongbygning hadde jeg fortsatt uten å nøle, da jeg hadde visst at det bare var armering, men det føles spontant rart at det skulle ligge armering rett under pussen. Vi boret flere hull på rad, i ett fikk vi ikke feste i det hele tatt og i de andre støtte vi på metall. Min bekymring er jo at det kunne være noe som faktisk har en funksjon, slik som metallrør til en strømledning.
Klikk her for å svare