Husbyggeren etterlot en haug pilar på tomten min. Disse ønsker jeg å utnytte for å bygge en terrasse. Problemet er at de mangler stolpesko, i stedet har de bare en enkel stang kjørt inn i toppen. Kan man fortsatt bruke dem for terrassebygging eller er de ubrukelige?
 
  • Betongplinter ligger i en haug, hver med en enkelt jernstang i toppen, på en uferdig tomt med grus og stein rundt.
Det går så klart.
Men det ser ut som store pjäser? Hvor stor terrasse skal du bygge? :)
 
Den skulle være ca 3x5 m hadde jeg tenkt. En plint er 1.1 m høy, så man graver vel ned dem til passende høyde tenker jeg. Jeg har sett på Byggmax video om terrassebygging, der skrur de fast vertikale grove planker på stolpeskoene. Men hvordan fester man virket til disse, borer et hull og passer inn i stangen kanskje?
 
alebo611 alebo611 skrev:
Den skulle være ca 3x5 m hadde jeg tenkt. En søyle er 1.1 m høy, så man graver vel ned dem til passende høyde tenker jeg. Jeg har sett på Byggmax video om terrassebygging, der skrur de fast vertikale grovere bord på stolpeskoene. Men hvordan fester man treverket til disse, borer et hull og passer inn i stangen kanskje?
Ja om du skal ha stolpesko så kan du bore et hull og trykke ned en, kanskje fylle med litt betong så den sitter fast.
 
Det jeg mener er, går det an å klare seg på bare sånn som pilarene ser ut nå, eller er stolpesko en nødvendighet?
 
Ser jo ut som solide stykker. Burde vel funke å kappe armeringsjernene og bruke pilarene som lagring.
 
O olofh skrev:
Ser jo ut som solide saker. Burde vel funke å kappe armeringsjernene og bruke plinthodene som opplegg
"Opplegg", betyr det bare å legge treverket oppå uten å feste på noen spesiell måte?
 
alebo611 alebo611 skrev:
"Opplag", betyr det å kun legge virket oppå uten å feste på noen spesiell måte?
jeg tenker at det ville være mulig. Så klart med papp mellom. Men hvordan skal terrassen ellers bygges, spennvidde. Høyde over bakken?
 
O olofh skrev:
jeg tenker at det ville være mulig. Så klart med papir imellom. Men hvordan skal terrassen ellers bygges, spennvidde. Høyde over bakken?
Ca 1 m over bakken, med delvis støtte av en klippe. 3x5 m stor.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.