Hei,
Vi har et lagerrom som vi trenger å ta hånd om. Et av de store spørsmålstegnene er hva dette er og hvorfor i all verden det har blitt brukt.
Lageret er bygd ca. 1909 og har blitt frisket opp i omganger. Så jeg lurer også på om noen vil gjette hva vi kommer til å finne bak. Kan vi bare fjerne det og hva ville dere ha erstattet med?
Vi hadde en snekker her som spekulerte. Men jeg tenker at i dette forumet finnes det kanskje noen som kan mer om gamle hus og hvordan man gjorde før. Alternativt noen med erfaring fra lignende konstruksjoner.
Jeg lurer på om det er det samme materialet som resten av huset. Men at man her ikke har sørget for at panelet ligger og dekker... men på huset føles det som at det er mer støpt og her ser det ut som en blanding av spon, stein, sement? Veldig merkelig.
Alle forslag om hva det kan være, er velkommen.
Vi har et lagerrom som vi trenger å ta hånd om. Et av de store spørsmålstegnene er hva dette er og hvorfor i all verden det har blitt brukt.
Lageret er bygd ca. 1909 og har blitt frisket opp i omganger. Så jeg lurer også på om noen vil gjette hva vi kommer til å finne bak. Kan vi bare fjerne det og hva ville dere ha erstattet med?
Vi hadde en snekker her som spekulerte. Men jeg tenker at i dette forumet finnes det kanskje noen som kan mer om gamle hus og hvordan man gjorde før. Alternativt noen med erfaring fra lignende konstruksjoner.
Jeg lurer på om det er det samme materialet som resten av huset. Men at man her ikke har sørget for at panelet ligger og dekker... men på huset føles det som at det er mer støpt og her ser det ut som en blanding av spon, stein, sement? Veldig merkelig.
Alle forslag om hva det kan være, er velkommen.
Akkurat nå setter jeg pris på alle gjetninger som kan føre meg i en retning - forhåpentligvis mot målet haha. Takk for det. Er det et normalt bruksområde? (føles ikke så smart brukt med tanke på at det stadig blir vått). Og hva er det som gjør at du gjetter på treullitplate?F fribygg skrev:
Det ser ut som sementbasert treull, produktet produseres fortsatt i dag men jeg vet ikke om det er så egnet som sokkel uten at det nok brukes som lyddemper/absorbent nå selv om det i 40-60-talls hus først og fremst ble brukt som pussbærer på yttervegg så vidt jeg vet.M Miscela skrev:
Du kan vel erstatte det med en sementbasert sokkelplate, cembrit lager nok greier som passer. Trenger du noe som bærer er en lecagrunn kanskje passende.
Om rommet innenfor skal isoleres og varmes er det kanskje en idé å velge Benders sokkelelement I, det er lettarbeidet, raskt og passer nok bra selv om rommet er kaldt.
Om rommet innenfor skal isoleres og varmes er det kanskje en idé å velge Benders sokkelelement I, det er lettarbeidet, raskt og passer nok bra selv om rommet er kaldt.
Kjempebra med noen tips. Takk igjenF fribygg skrev:Du kan vel erstatte det med en sementbasert sokkelskive, cembrit lager nok ting som passer. Trenger du noe som bærer er en lecagrund kanskje passende.
Om rommet innenfor skal isoleres og varmes er det kanskje en idé å velge Benders sokkelelement I, det er lett å arbeide med, raskt og passer nok bra selv om rommet er kaldt.
Klikk her for å svare