Jeg skulle gjerne hatt litt mer takhøyde i kjelleren for å blant annet få plass til en dusjkabinett i vaskerommet (gammel trevilla fra 1929 med lavt tak i kjelleren).
Jeg husker at jeg for lenge siden leste et tips om å rive bort innertaket og frilegge bjelkelaget, og deretter sette nytt innertak mellom bjelkene for på den måten å få mer takhøyde (i det minste mellom bjelkene).
Er det noen som har gjort det, som man kunne få se noen bilder av?
Noe man bør gjøre eller bør unngå om man gir seg på et slikt prosjekt?
Det går - men det blir mange sekker sagflis som skal kastes! Selv om det var en del jobb, er jeg i ettertid veldig glad for at vi gjorde det. Den opplevde romfølelsen i rommet økte markant.
Jeg legger ved noen bilder fra mobilen på hvordan det ser ut nå. Hvis du ønsker, kan jeg finne noen før-bilder når jeg kommer hjem.
Det går - men det blir mange sekker med sagflis som skal kastes! Selv om det var en del jobb, er jeg i ettertid veldig glad for at vi gjorde det. Den opplevde romfølelsen økte merkbart.
Jeg legger ved noen bilder fra mobilen på hvordan det ser ut nå. Om du ønsker, kan jeg finne noen før-bilder når jeg kommer hjem.
Det der ble jo kjempefint! Trenger ingen før-bilder, det kan jeg ta selv i vår kjeller! Men hva brukte du i taket? Jeg antar at du har isolert med noe for å dempe lyd fra overetasjen og så?
Jeg tenker en plate rockwool eller noe og så nytt innertak mot den.
Det der ble jo kanonfint! Trenger ingen forbilder, det kan jeg ta selv i vår kjeller! Men hva brukte du i taket? Jeg antar at du har isolert med noe for å dempe lyd fra overetasjen og så?
Jeg tenker en plate rockwool eller noe og så nytt innertak mot den.
Jeg brukte 28x70-regel + ett lag vanlig gips. Som isolasjon vanlig 70 mm mineralull.
Jeg opplever at det var noe mer lyddempende med 30 cm sagflis + 2 lag trepanel (30+15 mm), men ingen større forskjell...
Vekker liv i denne tråden da jeg vurderer å gjøre det samme i vår kjeller som skal bli hjemmekino.
Det er jo ingen ulempe om det lydisoleres noenlunde opp til overetasjen, men varmeisolering trengs vel egentlig ikke da kjelleren blir oppvarmet og det heller er en fordel om varmen fortsetter opp gjennom gulvet.
Påvirker isolasjonen hvordan hardt gulvet over føles/høres ut når man går? Akkurat nå føles det supert - "tungt", jeg gjetter at det er torv eller spon i gulvet.
Er 70mm mineralull og dobbelt lag gips kanskje rimelig, eller finnes det bedre alternativer?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.