Status
Stengt for ytterligere svar.
Hei Charlotte!

Vi er i ferd med å bygge et nytt 2-planshus og det ser ut til at vi kommer til å støpe plate og få veggene levert som sandwich-elementer (prefab betong med celleplastisolasjon i).
Ville du anbefale et etasjeskiller i tre eller betong?
Om betong - hvilken type ville du anbefale og hvorfor?

Takk på forhånd...
 
Tre eller betong er hovedsakelig et kostnadsspørsmål.

Betongdekker demper lyd bedre, svaier mindre, får mindre nedbøyning over tid, beveger seg på samme måte som veggene, men koster mer og krever en sterkere konstruksjon i grunnen og første etasje.

Et trebjelkelag som dimensjoneres og monteres korrekt oppfyller de aller flestes krav til lyddemping.

Betongdekker kan deretter deles opp i to kategorier: Plasstøpt og prefabrikkert.
Begge er bra, men krever riktig håndtering både under prosjektering og byggetiden.
Ofte blir det prefabrikkerte billigere, men ikke alltid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.