5.696 lest ·
8 svar
6k lest
8 svar
Med eller uten horisontal kortling bak horisontal spikerlekt (bak ytterpanel)?
Jeg er litt nysgjerrig. Hvor mange setter horisontale kortliggende bak horisontale spikerslag bak ytterpanel?
Hvis dere bruker for eksempel 28x70 til spikerslag, dropper dere kortliggende bak eller kjører dere med?
Selv synes jeg det føles bedre med kortligger bak slik at det drar bedre når man spikrer panel, pluss at det blir en mer stabil og solid konstruksjon. Det føles litt svakt å bare sette en spiker ved hver stående stender og la spikerslaget henge i luften mellom stendene
Hvordan gjør dere det?
Hvis dere bruker for eksempel 28x70 til spikerslag, dropper dere kortliggende bak eller kjører dere med?
Selv synes jeg det føles bedre med kortligger bak slik at det drar bedre når man spikrer panel, pluss at det blir en mer stabil og solid konstruksjon. Det føles litt svakt å bare sette en spiker ved hver stående stender og la spikerslaget henge i luften mellom stendene
Hvordan gjør dere det?
Jeg krysslektet utenpå stommen med 45x45, og isolasjon i. Så jeg fikk så å si det du skriver om på kjøpet. 
Men nei, jeg ville ikke stilt meg og kortle bak.
Jeg valgte 25x50 som spikerregel (som i virkeligheten vanligvis er mer av 23x48) og var fornøyd med dette siden jeg hadde mine hor 45x45 bak.
Hadde jeg ikke hatt krysslekte bak, ville det blitt 28x70 som spikerregel eller om en bekymring for at spikeren sitter godt nok 34x70.
Og så spikerpistol og 50 eller 60mm spiker, som er 2,8 tykk uansett.
Men nei, jeg ville ikke stilt meg og kortle bak.
Jeg valgte 25x50 som spikerregel (som i virkeligheten vanligvis er mer av 23x48) og var fornøyd med dette siden jeg hadde mine hor 45x45 bak.
Hadde jeg ikke hatt krysslekte bak, ville det blitt 28x70 som spikerregel eller om en bekymring for at spikeren sitter godt nok 34x70.
Og så spikerpistol og 50 eller 60mm spiker, som er 2,8 tykk uansett.
Jaha du tværet isolasjon der ja. Da slipper man jo mange kuldebroer også. Men klart, da bygger alt sammen 45 mer også.Mikael_L skrev:Jeg krysslekte utenpå stenderverket med 45x45, og isolasjon i. Så jeg fikk så å si det du skriver om på kjøpet.
Men nei, jeg ville ikke stått og kortlet bak.
Jeg valgte 25x50 som spikerregel (som i virkeligheten vanligvis er mer av 23x48) og var fornøyd med dette iom at jeg hadde mine hor 45x45 bak.
Hvis man kjører vindsperre så drar jo spikerne (hvis man kjører 60mm spiker) hull i sperren bak? (Ved 22mm panel da selvfølgelig)
Så anbefales det vel at spikeren for panelen er forankret til 2/3, og hvis panelen er 22mm så er det vel egentlig 3 tommers spiker som gjelder. Men det vil jo garantert lage hull i sperren bak lektene. Hvordan gjør du i det tilfellet?
Eller så tar man 45mm mindre dimensjon i regelstammen da, så bygger det ikke mer.Martin_B skrev:
Men man skal nok ikke overvurdere tverrregelens betydning, at den isolerer så spesielt mye bedre enn tradisjonell regel av samme tykkelse. Men jeg kjørte 45+195+45, og synes at 45+220 hadde blitt litt magert.
Om en 3" spiker stikker ut 1" bak gjør den ekstra lengden ingen nytte.Om man kjører vindsperre så drar jo spikrene (hvis man kjører 60mm spiker) hull i pappen bak? (Ved 22mm panel da selvfølgelig)
Så anbefales det vel at spikeren for panelet er forankret til 2/3, og om panelet er 22mm så er det vel egentlig 3-tommers spiker som gjelder. Men det vil jo garantert ta hull i pappen bak lekten. Hvordan gjør du i det tilfellet?
Men der er fordelen med spiker til spikerpistol, som holder diameter 2,8 uansett hvor kort spiker man kjører med, altså drar like bra som 75x2,8 om den uansett får mesteparten i fri luft bak.
Garasjen spikret jeg med 50x2,8, da jeg bare hadde 25mm spikerlekt bak.
Men med fasiten som jeg har i dag så skulle jeg kostet på meg 28x70 som spikregel og 60x2,8mm spiker, da mine 50x2,8 drar litt dårlig.
Derfor liker jeg å kortle bakMikael_L skrev:
Hva mener du med "frie luften"? Bak spiklekten finnes jo vindsperren? Da tar den jo hull i den i stedet? Eller er det jeg som ikke henger med nå?
Det jeg mener er, at om man har for eksempel 22mm panel samt 28mm spiklekt under og deretter bruker en 3 tommer eller la oss si 60mm spiker, så går 25mm alt. 10mm rett gjennom vindsperren, enten det er plate eller papp, med mindre man har en avstand bak spiklekten med tilsvarende mål. Eller er det jeg som er fullstendig snurrig nå?
Ja, jeg synes selv at 50 er altfor spinkelt. Særlig med dagens værendringer. Her regner det jo tropisk regn og er sånn 25 grader om hverandre. Panelen danser jo salsa døgnet rundt, så det er bare å holde den på plass
Jeg mener materiale for spikeren å dra i. At den punkterer vindsperren er bare en ytterligere ulempe.Martin_B skrev:
Men altså, som svar på ditt spørsmål:
...så ville jeg enten nøyd meg med 28x70 som spikerregel, eller gått opp til 34x70, om jeg mistenkte problemer.
Å kasse bak er jo et j*** arbeid, og tar jo også av veggens isolasjonsevne.
Og det blir neppe billigere enn 34x70 heller.
Jeg foreslår samme konstruksjon som Mikael_L, altså å legge et horisontalt regelverk (og isolasjon) ytterst i stenderverket. Selv bruker jeg 70x45 liggende utenpå de stående (170x45) stenderne. Det liggende regelverket avhjelper også problemet med at fasadespikrene går gjennom vindtettingen, da det ikke spiller noen rolle når duken ligger klemmet mellom stenderne og spiklektene.
45x45 eller 70x45 er vel mest en smakssak, men jeg synes 45-isolasjonen er så slapp å jobbe med, så jeg valgte 70 tykkelse både utvendig og innvendig.
45x45 eller 70x45 er vel mest en smakssak, men jeg synes 45-isolasjonen er så slapp å jobbe med, så jeg valgte 70 tykkelse både utvendig og innvendig.
Klikk her for å svare