Jeg søker et trelim som kan brukes til å lage skjærefjøler, men det virker enklere sagt enn gjort. Hvis man søker på google får man omtrent null relevante treff.
Titebond III skal fungere, men da kreves det bestilling over nettet, og det er et andrehåndsvalg, kjøper heller i butikk i Göteborg/Trollhättan.
Noen som kan tipse om noe?
(Rent spontant føles det som det viktigste er at det er vannfast, så mye kontakt med næringsmidler vil ikke limet i en skjærefjøl ha... Men samtidig føles det dumt å utfordre skjebnen hvis det nå finnes gode alternativer.)
Titebond III skal fungere, men da kreves det bestilling over nettet, og det er et andrehåndsvalg, kjøper heller i butikk i Göteborg/Trollhättan.
(Rent spontant føles det som det viktigste er at det er vannfast, så mye kontakt med næringsmidler vil ikke limet i en skjærefjøl ha... Men samtidig føles det dumt å utfordre skjebnen hvis det nå finnes gode alternativer.)
Den fyller riktignok alle behov, men det største problemet er nok prisen. Rundt det tredobbelte sammenlignet med å bestille f.eks. Titebond, og med tanke på hvor mye lim som ser ut til å gå med til endetre-skjærefjøler, blir det raskt en merkbar sum. Så man får kanskje bestille fra nettet likevel.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Jeg ville brukt vanlig lim uten å nøle. Man kan jo sammenligne mellom et skjærebrett i tre og et i plast. Avgir det første noe mindre enn det andre? Vil man være sikker så får man jo skjære alt i luften ellers.............
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
Njaa. Sammenligning med plastskjærebrett er ikke så relevant. Visse limtyper er veldig helseskadelige. Skjærebrett av plast er (forhåpentligvis) produsert av plastkvalitet som ikke er helseskadelig.
Men jeg er enig, eksponeringen fra en vel presset limfuge er ekstremt liten.
Men jeg er enig, eksponeringen fra en vel presset limfuge er ekstremt liten.
Beste svar
Tec7 er riktignok bra til mye, men ikke som trelim. Bruk vanlig D2 klassifisert trelim. Casco trelim ute fungerer ypperlig for formålet og er et vanlig polyvinylacetatlim. Ufarlig.
Jeg bruker mest Titebond III men har også brukt Casco og begge er funksjonelt like bra.
Jeg bruker mest Titebond III men har også brukt Casco og begge er funksjonelt like bra.
Huh, jeg kunne sverget at jeg leste sikkerhetsdatabladet for Casco Ute og deretter vraket det. Nå når jeg ser på historikken så ser jeg at det var deres polyuretanlim jeg leste om, ikke noe man vil ha i maten direkte (selv om limrestene selvfølgelig er forsvinnende små mengder).V vectrex skrev:
Cascol Ute ser ut til å være et godt valg, takk!
kanskje er litt sent ute, men det eneste jeg kan finne er Titebond ultimate III som er godkjent av FDA for indirekte kontakt med matvarer og har da som, eksempel skjærebrett.T Trunk skrev:Jeg søker et trelim som kan brukes til å lage skjærebrett, men det virker enklere sagt enn gjort. Om man søker på google får man omtrent null relevante treff.
Titebond III skal fungere, men da kreves det bestilling over nettet og det er et andrehåndsvalg, kjøper heller i butikk i Göteborg/Trollhättan.
(Rent spontant føles det som det viktigste er at det er vannfast, så mye kontakt med matvarer vil jo limet i et skjærebrett ikke ha... Men samtidig føles det dumt å utfordre skjebnen om det nå finnes gode alternativer.)
Klikk her for å svare