Jeg skal senke taket i fyrrommet som er plassert i uthuset.
Fyrrommet er 4mx4,5m.

Hvilke dimensjoner skal jeg bruke på bindingsverket?
Jeg tenkte meg 45x120...?

Hvilke takplater burde jeg ha?
Jeg tenkte meg takgips 12,5x600x1200 mm...?

Det eneste som skal ligge oppå dette taket er isolasjon (glassull)

Hva tror dere? bør jeg ha grovere bindingsverk og tykkere takplater?

Det skal tillegges at jeg kun fyrer med strøm, så gips er ikke et must for brannsikringen.

Da du skal ha cc 30 mellom stenderne så synes jeg som glad amatør at det burde holde med stående 45X120

mats_o skrev:
Da du skal ha cc 30 mellom stenderne så synes jeg som glad amatør at det burde være nok med stående 45X120
Jeg hadde tenkt meg cc 60 mellom stenderne. Burde jeg da ha en tykkere takplate? alternativt sponplate?

Ja, men herregud. cc60 er mer enn nok. Da slipper man skjære i isoleringen også :) Grovere regelvirke? Hva er oppå? Med mindre du samtidig bygger en overetasje på uthuset, burde 2x4" være ganske mye overkill. Tjukkere takplater ser jeg heller ingen grunn til. Et fyrrom... nesten så masonite og litt hvitmaling kan være tilstrekkelig (men nå var jeg ikke helt seriøs). Gips på 13mm blir nok bra hvis du skal ha noen lampe osv der, ellers fungerer jo enda tynnere gips også, men det er ikke billigere som man skulle tro.

Om man ser på gyproc og norgips sine nettsteder så finnes det ganske detaljerte instruksjoner om dimensjoner for å bære opp gipstak. De to selskapene kommer frem til litt forskjellige dimensjonering så det er antagelig ikke kritisk.

Men essensen er at man bør ha lekter (glespanel) på cc40 eller lignende under selve bjelkene. Deretter finnes det dimensjoneringstabeller for lektene med hensyn til ulike cc-avstander for bjelkene ovenfor.

De anbefaler også at om man har et lag gips så skal gipsen settes på tvers av bjelkene/lektene, da føles det litt glissent med cc60, det innebærer jo at skruene i platekanten havner på cc60 også.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.