Vi er i gang og skal bygge et Attefallshus men har et lite dilemma...
Huset kommer å plasseres i en utforbakke der vi fjerner berg.
Dette innebærer da at på den bakre siden av huset havner ca 80 cm under bakkenivå, mens i forkant er den på bakkenivå, så mer eller mindre i skråning.
Vi har tenkt å bygge veggene så tynne som mulig... så planen er å ha 95+45mm stendere/isolasjon (pluss spikerklekting, panel, OSB og gips).
Mitt spørsmål er nå, kan jeg bygge med tre også under bakkenivå?
- Ville det gå hvis jeg har et mellomrom mellom veggen og berget/bakken og bygger igjen med trelemmer imellom som "MickeK" har gjort (
https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-projekt-attefallshus-med-loesvirke.256553/)?
- Ville det ellers fungere med tre og sette sokkelplate og deretter fylle mot med grus??
- Jeg har vurdert å mure opp den delen som ligger under bakken, men da vil jeg som mest ha 125mm leca-blokk siden veggen ellers blir for tykk. Fungerer det å mure en yttervegg med så tynne blokker? Går det kanskje til og med med 95mm blokker og deretter stålstender på innsiden?
- Andre forslag og ideer?
//Niklas