Har fått startbeskjed for en enkel garasje til campingvognen og vurderer valg av materialer i stenderverket.

Konstruksjonen er tenkt omtrent slik og vil bli bygget på søyler:

Garasjebygging på pilarer med trebjelker og vertikale paneler.

Mitt spørsmål er nå hva jeg skal velge for materiale i stenderverket (stolpene) for ikke å få problemer med råte i bunnen av stolpene?

Skal jeg bruke trykkimpregnert trelast eller skal jeg velge vanlige regler og behandle dem med olje eller lignende?

Hvis man skal velge trykkimpregnert, trenger både indre og ytre regel være trykkimpregnert?

Hvis man velger vanlig ubehandlet trelast, hva er best å behandle dem med?
(Har ikke tenkt å male garasjen innvendig og det skal ikke være noen innervegger)
 
Vil det være åpent og luftig, som bildet gir, slik at treverket har god mulighet til å tørke opp?

Jeg ville ha brukt trykkimpregnert treverk til hele løsningen, for langsiktig holdbarhet. Men den innvendige delen kunne selvfølgelig være i vanlig tørt treverk.
 
  • Liker
P-plats
  • Laddar…
P
Du kan kjøre tryckt på stolpene og vanlig virke på resten og male disse..
 
  • Liker
P-plats
  • Laddar…
Jeg hadde valgt vanlig saget hvitt virke, lagt syllpapp mellom søyle og stolpe, latt det være ubehandlet eller malt med slamfärg.

Å i stedet velge høvlet trykkimpregnert virke og male med tett plastfarge vil ødelegge utseendet og skape unødvendige problemer og kostnader i fremtiden.
 
  • Liker
P-plats
  • Laddar…
Vanlig regelvirke skal fungere. Jeg hadde valgt mellom å sette stolpene i rå + senere i kokt linolje, eller roslagsmahogny eller ren tretjære før montering som fuktbeskyttelse. Hvis bare bakken ikke er myr og det er 1-3 dm mellom stolpe og bakken, samt at panelet går like nedenfor stolpene, så skal det ikke være noen problemer. Jeg hadde også latt det være minst 1 cm luftspalte mellom stolpen og søylen, samt rette søylejern (flatstål) slik at ingen vann kan bli stående noe sted. Jeg forutsetter at panelet går utenfor stolpene og hindrer regnvann fra å nå stolpene.
 
  • Liker
P-plats
  • Laddar…
Høres ut som jeg er inne på rett spor om jeg velger trykt materiale til stolpene men vanlig ubehandlet til bjelkene mellom dem.
Panelet vil deretter bli malt med akrylmaling for å matche hus, garasje og bod.
Takk for alle meninger og tips, det er verdifullt.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.