Holder på med total renovering av kjelleren (utvendig drenert og isolert)
Gulvet pigges nå opp+isoleres og vannbåren gulvvarme støpes inn i den nye platen.
Mine overveielser begynner nå å gå rundt det planlagte badet:
Vurderer å sette opp plåtreglar og sette gips på veggene etterfulgt av fliser. Da skapes det jo et luftrom mellom yttervegg og gips som også kan brukes for rør & el. Bør denne ventileres mot rommet?
Er det tilstrekkelig å legge fuktsperre på gulv og vegger kun i dusjhjørnet? Gulvvarmen bør jo holde gulvet tørt, men med ventilert luftrom kanskje alle gipsvegger har best av fuktsperre bak flisene?
Bør man sette damptett plast i taket for å hindre fuktig luft i å stige opp i huset? Selvfølgelig med avtrekksventil (og eventuelt vifte) på badet.
Eller har kanskje noen forslag til helt andre konstruksjoner..
Gulvet pigges nå opp+isoleres og vannbåren gulvvarme støpes inn i den nye platen.
Mine overveielser begynner nå å gå rundt det planlagte badet:
Vurderer å sette opp plåtreglar og sette gips på veggene etterfulgt av fliser. Da skapes det jo et luftrom mellom yttervegg og gips som også kan brukes for rør & el. Bør denne ventileres mot rommet?
Er det tilstrekkelig å legge fuktsperre på gulv og vegger kun i dusjhjørnet? Gulvvarmen bør jo holde gulvet tørt, men med ventilert luftrom kanskje alle gipsvegger har best av fuktsperre bak flisene?
Bør man sette damptett plast i taket for å hindre fuktig luft i å stige opp i huset? Selvfølgelig med avtrekksventil (og eventuelt vifte) på badet.
Eller har kanskje noen forslag til helt andre konstruksjoner..
Hei!
Jeg kan nok ikke hjelpe deg med veggene, men jeg er nysgjerrig på hvordan du gjorde med gulvet? Jeg er nemlig i prosessen med å fikse mitt bad i kjelleren. Hvilken metode brukte du, hvor mye kostet det samt hvor mye gjorde du selv?
MVH
Jeg kan nok ikke hjelpe deg med veggene, men jeg er nysgjerrig på hvordan du gjorde med gulvet? Jeg er nemlig i prosessen med å fikse mitt bad i kjelleren. Hvilken metode brukte du, hvor mye kostet det samt hvor mye gjorde du selv?
MVH
Gulvet er ikke klart ennå. Status akkurat nå: Bilmet opp den gamle platen. Bestod av 5-10 cm betong uten armering, hvilket var en lett match med innleid Hilti. Derunder lå et solid lag med makadam blandet med sprengstein som jeg også har fjernet (et j-a arbeid..). Har nå kommet ned ca 50 cm under den gamle gulvflaten. Har deretter byttet ut de gamle avløpsrørene av jern og holder nå på å legge ut nye rør til sluk, toalett, servant etc.droppen skrev:
Så skal det etterfylles med et solid lag pukk. Oppå dette en eller annen form for celleplast, minst 100 mm er planen. Her heller jeg mot å bruke Isodränplater eller lignende som riktignok er dyrere enn "vanlig" celleplast, men som har fordelen at de er kapillærbrytende og lar platen "puste".
Har noen tips om forhandlere av Isodrän/Pordrän til en fornuftig pris i Oslo-området?
Mistenker også at man bør ha en eller annen form for duk oppå platene som beskyttelse før man støper? Har noen erfaring med dette, er jeg takknemlig for tips!
Oppå dette armeringsnett og gulvvarmerør som støpes inn i 8-10 mm betong.
Jeg planlegger å gjøre alt unntatt å blande betongen selv. Der bestiller jeg en bil og tar litt hjelp av en erfaren bekjent for selve støpingen.
Får komme tilbake om kostnaden, men regner med å klare meg med 6-7 tkr for 10 kvadrat gulv. Tilkommer dog diverse utstyr for gulvvarmeanlegget som jeg ikke har regnet med i dette.
Jeg tviler på at du trenger noen duk på isoleringen. Jeg gjetter at du ville ha duken for at betongen ikke skal renne ned og ødelegge platenes dreneringsevne. Min erfaring er at betongen er for tykk/grov til at den skal renne ned i platene. Men om du for å få sinnsro
vil ha en duk så bruk vanlig fiberduk.
Mvh Tommy
Mvh Tommy
Ikke i et badrom vel? da kryper damp inn i spalten og kondenserer der :'(fremag skrev:
Jeg ville ikke fuktsperre yttervegger men den lille veggbiten i dusjen skulle nok fuktsperres selv om den lå mot yttervegg...
gaia
Klikk her for å svare