I dag er peisen i samme høyde som gulvet. Vil nå bygge opp den slik at overflaten man fyrer på kommer opp cirka 10 cm. Deretter vil jeg ha en betongoverflate som man fyrer på.
Jeg har forstått at jeg skal bruke ildfast teglstein og ildfast mørtel. Men må jeg virkelig mure opp hele høyden med ildfast teglstein? Kan man ikke bygge sokkelen med noe annet, for eksempel blokk eller vanlig betong, for deretter å "toppe" med et lag ildfast teglstein med ildfast mørtel som toppsjikt?
Takk på forhånd!