I dag er peisen i samme høyde som gulvet. Vil nå bygge opp den slik at overflaten man fyrer på kommer opp cirka 10 cm. Deretter vil jeg ha en betongoverflate som man fyrer på.

Jeg har forstått at jeg skal bruke ildfast teglstein og ildfast mørtel. Men må jeg virkelig mure opp hele høyden med ildfast teglstein? Kan man ikke bygge sokkelen med noe annet, for eksempel blokk eller vanlig betong, for deretter å "toppe" med et lag ildfast teglstein med ildfast mørtel som toppsjikt?

Takk på forhånd!
 
Du kan gjøre helt av vanlig murstein. Utenom akkurat under selve ilden.
 
larsbj larsbj skrev:
Du kan gjøre det helt av vanlig tegl. Bortsett fra akkurat under selve bålet.
Takk for svar! Det trenger altså ikke engang å være pipe-tegl? Så tegl, deretter et lag ildfast tegl, og topp med ildfast mørtel. Korrekt?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.