Leiligheten min har vært et forretningslokale før den ble en borettslag. I leiligheten er det mye teknikk i taket, blant annet ventilasjons- og vannrør. Har nå begynt å innrede et av rommene og planlegger å senke taket. Det er et rom på ca 1850x3500mm der en lang vegg er i betong (mot trappeoppgangen), tilsvarende langside tre (trelekter, kryssfiner og gips). De to korte veggene er dobbeltgips på stålstendere.
Har brukt 45x70 trelekter som jeg har bygget en "ramme" rundt hele rommet med på ønsket takhøyde, rett under det laveste røret, et isolert kaldtvannsrør. Har lektet på 600cc så det blir en spennvidde på ca 175 cm for lektene. Har festet en lekt oppå konstruksjonen som jeg deretter har festet i spikerbånd i taket for å motvirke at taket buer ned av tyngdekraften.
Da det er et ganske smalt rom og 3500 blir en takknemlig lengde for standard byggemål, tenker jeg på å bare skru opp 3 stk 12,5x1200x2400 gipsplater som man kapper på 1850. Gyprocs ErgoLite som veier rett under 20 kg per plate. Men har lest at man bør ha mindre c/c når man setter gips i tak. Hvor nøye er det? Det føles fullstendig urimelig i mitt hode at det kan begynne å henge i et tørt innemiljø hvis man går for 600cc, dessuten med tanke på lettvektsgips.
Tar gjerne imot tips angående både konstruksjonen i seg, men også om cc for å sette gips i tak. Er det noen som har testet dette med "lett" gips, eller vanlig for den saks skyld? Hva tror dere dyktige der ute? 😀
Har brukt 45x70 trelekter som jeg har bygget en "ramme" rundt hele rommet med på ønsket takhøyde, rett under det laveste røret, et isolert kaldtvannsrør. Har lektet på 600cc så det blir en spennvidde på ca 175 cm for lektene. Har festet en lekt oppå konstruksjonen som jeg deretter har festet i spikerbånd i taket for å motvirke at taket buer ned av tyngdekraften.
Da det er et ganske smalt rom og 3500 blir en takknemlig lengde for standard byggemål, tenker jeg på å bare skru opp 3 stk 12,5x1200x2400 gipsplater som man kapper på 1850. Gyprocs ErgoLite som veier rett under 20 kg per plate. Men har lest at man bør ha mindre c/c når man setter gips i tak. Hvor nøye er det? Det føles fullstendig urimelig i mitt hode at det kan begynne å henge i et tørt innemiljø hvis man går for 600cc, dessuten med tanke på lettvektsgips.
Tar gjerne imot tips angående både konstruksjonen i seg, men også om cc for å sette gips i tak. Er det noen som har testet dette med "lett" gips, eller vanlig for den saks skyld? Hva tror dere dyktige der ute? 😀
Jo, den finnes i 1200mm. Deres hjemmeside var litt usmidig men her er den: https://www.gyproc.se/produkter/gip...r/gyproc-ge-13-ergolite#marketing-descriptionmaah skrev:
Klikk her for å svare