Hei!

Jeg har tenkt å bygge 2 frittstående garderober i størrelsen 1200x2400mm. Men jeg føler meg usikker på hvilket materiale jeg skal bruke. Selvfølgelig føles det som mdf er det mest naturlige valget. Men hvilken tykkelse kreves det på platene for å få den stabiliteten som trengs siden de ikke skal festes til veggen? Blir 12mm for ustabilt? 19mm ville jo bety at garderobene kommer til å veie bly. Er 16mm den ultimate tykkelsen?

Tanken var å bygge en ramme med uttakbare hyller da jeg vil redusere vekten ettersom garderobene skal inn i en leilighet i andre etasje. Det leder til mitt andre spørsmål.
Bakstykket.
Bør man også her bruke mdf siden garderobene ikke kommer til å ha noen fastmonterte hyller som holder sammen rammen? Helst av alt hadde man brukt masonite eller noe lignende for å få ned vekten så mye som mulig, men med en bredde på 1200mm kanskje det ikke fungerer?

Takknemlig for alle svar og tips.

hallo,
vil den ha noen skillevegg eller vil det være en åpen dobbeltgarderobe? (1200mm åpent)

nei ingen skillevegger, men åpent mellom garderobesidene bortsett fra flyttbare hyller og noen klesstenger.

Jeg ville bruke 16 eller 19mm og masonitt som bakstykke, bakstykket har bare som oppgave å skjule veggen og stive av mot vridning, det har ingen bærende funksjon. Bruker du 16 mm og opplever at toppstykket henger ned etter at du har satt dem sammen, kan du alltid forsterke med en smal utsaget "remse" av 16mm MDF også som du setter i bakstykket i midten fra bunnen og oppover. Den tar minimalt med plass, men gir en stivhet i høyderetning som ikke masonitt kan gi. Kapp til alle delene og mal, bygg sammen på stedet i rommet og sparkel/mal spiker/skruer det siste du gjør, så slipper du å bære opp gjennom trappehuset :)

okei. kanon! takk så mye! :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.