Jeg vet ikke helt hvilken kategori spørsmålet mitt tilhører, så jeg prøver her. 
Jeg vil skrive husnummeret vårt på fasaden ved hjelp av bokstaver. Først begynte jeg å klippe ut bokstavene fra en tynnere plate, men det ble så kronglete å få til slik jeg vil ha det, så jeg tenkte at det burde være lettere å lage dem i tre i stedet.
Hvilken type tre bør jeg bruke til dette formålet? Kan jeg bruke MDF som jeg deretter maler og lakkes med for eksempel båtlakk?
Det vil ikke være noe tak over teksten, og den vil altså bli utsatt for både vær og vind.
Takknemlig for all hjelp jeg kan få!
Mvh Anna
Jeg vil skrive husnummeret vårt på fasaden ved hjelp av bokstaver. Først begynte jeg å klippe ut bokstavene fra en tynnere plate, men det ble så kronglete å få til slik jeg vil ha det, så jeg tenkte at det burde være lettere å lage dem i tre i stedet.
Hvilken type tre bør jeg bruke til dette formålet? Kan jeg bruke MDF som jeg deretter maler og lakkes med for eksempel båtlakk?
Det vil ikke være noe tak over teksten, og den vil altså bli utsatt for både vær og vind.
Takknemlig for all hjelp jeg kan få!
Mvh Anna
MDF er vel hovedsakelig beregnet for innendørs bruk, til møbler og lignende.
Men jeg har også inntrykk av at den brukes til ytterdører...? =)
Uansett så tror jeg likevel MDF funker, så lenge du ikke er gnien med maling&lakk.
Men jeg har også inntrykk av at den brukes til ytterdører...? =)
Uansett så tror jeg likevel MDF funker, så lenge du ikke er gnien med maling&lakk.
Medlem
· Stockholm
· 483 innlegg
Som fd skiltmaker anbefaler jeg deg å skaffe en s.k. skummet pvc-plate. Finnes i forskjellige tykkelser 1,2,3,4,5 mm og platens størrelse er som maks 1220x2440 mm. Platen finnes som standard i hvit men også i andre farger.
Om du finner en farge som passer, kan du skjære ut tallet direkte med kniv uten å måtte lakkere det. Du trenger ikke bekymre deg over fukt og vind, bare du forankrer det godt.
Vend deg til en lokal skiltmaker eller leverandør så får du sikkert kjøpe platen direkte.
Lykke til!
Om du finner en farge som passer, kan du skjære ut tallet direkte med kniv uten å måtte lakkere det. Du trenger ikke bekymre deg over fukt og vind, bare du forankrer det godt.
Vend deg til en lokal skiltmaker eller leverandør så får du sikkert kjøpe platen direkte.
Lykke til!
Plast var et materiale som jeg ikke hadde tenkt på, takk for tipset!
Hvordan får jeg kantene fine hvis jeg bruker en slik plate? Jeg kan vel ikke skjære ut bokstavene med kniv antar jeg når jeg vil ha litt tykkelse på dem for å få litt av en 3D-effekt? Blir det ikke flisete kanter hvis jeg bruker en sag?
Uansett hvilket materiale jeg bruker - hvordan fester jeg bokstavene med en avstand på veggen uten at skruehullene synes fra forsiden?
Takk for alle svar!
Hvordan får jeg kantene fine hvis jeg bruker en slik plate? Jeg kan vel ikke skjære ut bokstavene med kniv antar jeg når jeg vil ha litt tykkelse på dem for å få litt av en 3D-effekt? Blir det ikke flisete kanter hvis jeg bruker en sag?
Uansett hvilket materiale jeg bruker - hvordan fester jeg bokstavene med en avstand på veggen uten at skruehullene synes fra forsiden?
Takk for alle svar!
Medlem
· Stockholm
· 483 innlegg
En erfaren skiltmaker klarer å håndskjære ut tallet/bokstaven med skarpe kanter. Skaff en Stanley tapetkniv-holder med vanlige knivblader (ikke tapetkniv-blader) = ca 150 kr på Bauhaus.
Tegn ut konturen på plastplaten. Dra med knivbladet løst rundt konturen slik at du får en liten liten skåre. Denne skåren fortsetter du å skjære litt hardere i flere runder til du er gjennom. Det viktige er å gjøre første runde etter konturen og ikke havne utenfor for mye. Det er også lett å skli, så vær forsiktig.
Deretter borer du hull i plastplaten med boremaskin der du føler det er hensiktsmessig for å sette den opp på fasaden. Som distanser kan du kjøpe gummidistanser på Bauhaus (finnes på båtavdelingen om jeg ikke husker feil og finnes også i forskjellige dimensjoner).
Skruvhodet dekker du med et plasthode (finnes i hvitt, svart, brunt og beige). OM de fargene ikke passer. La hodet synes i stedet. Det kan være pent i rustfritt.
Finnes andre måter også men dette fungerer veldig godt og er så billig som det kan bli.
Tegn ut konturen på plastplaten. Dra med knivbladet løst rundt konturen slik at du får en liten liten skåre. Denne skåren fortsetter du å skjære litt hardere i flere runder til du er gjennom. Det viktige er å gjøre første runde etter konturen og ikke havne utenfor for mye. Det er også lett å skli, så vær forsiktig.
Deretter borer du hull i plastplaten med boremaskin der du føler det er hensiktsmessig for å sette den opp på fasaden. Som distanser kan du kjøpe gummidistanser på Bauhaus (finnes på båtavdelingen om jeg ikke husker feil og finnes også i forskjellige dimensjoner).
Skruvhodet dekker du med et plasthode (finnes i hvitt, svart, brunt og beige). OM de fargene ikke passer. La hodet synes i stedet. Det kan være pent i rustfritt.
Finnes andre måter også men dette fungerer veldig godt og er så billig som det kan bli.
Jeg har laget en tykkere variant som ble veldig fin da den ble tredimensjonal..
Kjøpte en plate blå 50mm hard cellplast på byggevarehandelen og skar ut bokstavene "fem" med hjelp av en glødetrådskjærer fra Clas Ohlsson. Malte med vanlig plastmaling og limte opp bokstavene på fasaden.
Kjøpte en plate blå 50mm hard cellplast på byggevarehandelen og skar ut bokstavene "fem" med hjelp av en glødetrådskjærer fra Clas Ohlsson. Malte med vanlig plastmaling og limte opp bokstavene på fasaden.
Takk for tipset titanium! Du har muligens ikke et bilde å vise av bokstavene dine?titanium skrev:
Mvh Anna
Medlem
· Stockholm
· 483 innlegg
Man skal være klar over at skilt over en viss størrelse normalt krever byggetillatelse (skilttillatelse). I Oslo regner man med 0,5 kvm som grense. Dette varierer selvfølgelig fra kommune til kommune.
Sist redigert:
Dessverre har jeg ingen bilde og bokstavene gjorde jeg til en slektning i Sundvall.
Til FabrikörStava: kanskje ville det være en idé å lage store bokstaver og montere oppe på taket ;-))))
Glødetrådsskæreren har de tydeligvis sluttet å selge hos Clas.
Men det går an å lage en slik med tanthaltråd http://www.clasohlson.se/Product/Product2.aspx?id=315189 og et 9 eller 12 volts batteri eller en batterilader. Holderen for tråden kan man lage av en gammel figursag eller lignende.
Til FabrikörStava: kanskje ville det være en idé å lage store bokstaver og montere oppe på taket ;-))))
Glødetrådsskæreren har de tydeligvis sluttet å selge hos Clas.
Men det går an å lage en slik med tanthaltråd http://www.clasohlson.se/Product/Product2.aspx?id=315189 og et 9 eller 12 volts batteri eller en batterilader. Holderen for tråden kan man lage av en gammel figursag eller lignende.
Vi kjøpte våre bokstaver for vårt numemr på village. De var ca 15 cm høye i metall og fungerer perfekt på fasaden!
Klikk her for å svare