Hei alle flinke!

Vi fikk nøklene til vårt rønne i går og har nå revet ut tre lag med gulv, parkett +2x plastmatte :D
også innertaket i stuen.

Vi skal satse på helrenovering, men nå lurer vi på en ting, i nyere bygninger har man fuktbarriere/aldersbestandig byggplast i veggene, kan man ha det i et lafting hus også? Trengs det?

Tenkte å ha (innenfra) gips // regel +50mm isolasjon // fuktbarriere/aldersbestandig byggplast // lafting (finnes allerede :) // Asfaltsplate // Lekter // Panel. Noen som har noen gode tips?

Veldig takknemlig for svar :D

Det er litt delte meninger i bransjen om plast eller ikke. Jeg ville personlig ikke satt det inn i et tømmerhus da det ikke har vært der tidligere og det har overlevd til nå :)
Så at dere skulle isolere innover, jeg ville heller isolert utover da man får tømmeret nærmere varmen, noe som er bedre fra et fuktighetssynspunkt. Så kan du tilleggsisolere på utsiden så er det å foretrekke.

Må likevel legge en 50mm på innsiden skal ha innfelt el (ev. vannbåren varme også)

Isolerer ikke asfaltsboarden bra ?

Svarer ikke i det hele tatt på spørsmålet ditt, men det er i beste mening!

Hvis jeg var deg, ville jeg tatt det med ro og bodd meg inn en stund før jeg startet en masse store prosjekter i det gamle tømmerhuset. Hvem vet, kanskje dere slipper å sette i gang en masse unødvendige (og dyre!!!) renoveringsprosjekter. Vi startet med flere prosjekter rett etter at vi fikk nøklene til vårt hus, og med litt ettertanke ville jeg nok gjort annerledes i flere av tilfellene. For eksempel angående å rive ut visse ting.

Tenk en ekstra gang på hva det var som fikk dere til å kjøpe et gammelt tømmerhus i utgangspunktet. Hvis svaret er stemning, sjarm, følelse osv. som ledet dere til kjøpet, er det veldig lett å miste det på veien når man setter i gang med store og kanskje irreversible prosjekter.

Trengs tilleggsisolering, har dere opplysninger om forbruk osv.? Hoveddelen av varmetapet er jo oppover og via vinduene snarere enn gjennom den massive tømmerveggen, så det er kanskje loftet som skal tilleggsisoleres og vinduene som skal renoveres snarere enn å legge opp og gipse alle vegger?

Skjule el (hvis det er viktig for dere) kunne man for eksempel gjøre ved å leirklinekke veggene (som også gir god isolering). Ellers hører det jo til gamle hus at el som kom mye senere enn huset ble bygget er utenpåliggende.

Tipser gjerne om byggvernsdelen her på forumet hvor det finnes mange tømmerhuskyndige som kan gi dere masse tips om hvordan man lever moderne og komfortabelt i gamle hus.

Asfaltplaten er for vindbeskyttelse, jeg vil bare i nødstilfelle anbefale å isolere innover. Er det panel på utsiden? Skal dere bo i huset året rundt?

Ja det skal bli året rundt-boende, oi det er så mye å tenke på nå. At vi skal isolere innvendig er jo bare fordi vi har revet ned alt som heter innvendige vegger og trenger å ha avstand slik at vi kan legge inn el.

Jeg vet jo ikke om isolasjon trengs i veggen, huset er bygget i 10" liggende tømmer.
Man vil jo ikke isolere unødvendig, noe jeg har hørt at man faktisk kan gjøre.

Med 10" tømmer så trenger dere neppe isolasjon tror jeg. Vanskelig det der med strøm, skal man ha skjult anlegg så må man nok ha en 45mm isolasjon i alle fall.

Vi holder på å renovere et tømmerhus selv og har valgt å sette gips og deretter utvendig elektroinstallasjon. Og neste år skal vi etterisolere. Men vi har bare 7" tømmer i huset.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.