Hei.

Jeg har skrapet bort flassende maling fra innertaket i gangen i leiligheten min. Materialet under malingen er mykt, som sand, og siden jeg ikke kan mye om byggematerialer, lurer jeg på om det muligens er sprutsparklet, kanskje kalt grengat? Siden det er et gammelt hus (1940) lurer jeg på om det finnes noen risiko for at det er asbest i taket? Som brannbeskyttelse for eksempel. Ble mest undrende siden det er så porøst og finkornet.

Ytterst vennlige hilsener
Peter

Vanskelig å vite nøyaktig hvilket materiale du sikter til, er materialet en del av malingen eller som et frittstående lag under malingen? Et bilde ville hjelpe. Hvis det er gammel strukturmaling, i stil med eksempel eksempel, så kan det være asbest i malingen. Asbest fantes i strukturmaling som armering, ikke som brannvern i det tilfellet. Du kan derimot ikke få endelige svar her, bedre å sende materialene på analyse.

Jo, jeg forstår at det er veldig vanskelig å svare på sånne spørsmål i et forum. Frittstående lag under fargen er det, med et lag gulaktig farge på og så hvit takfarge ovenpå det. Sender med et bilde. Jeg tenkte å sende det på analyse, mest fordi jeg er nysgjerrig og det virker jo ikke engang være dyrt å få en analyse gjort. Vegg med avskallet maling i flere lag, viser gulaktig farge under hvitt takmaling med synlige flekker og tekstur.

• Liker
academia
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.