Vi skal installere LED-spotter i takene i hele leiligheten og trenger dermed å senke innertakene. Men vi ønsker å senke det så lite som mulig. Dette blant annet på grunn av ventiler som sitter høyt oppe på veggen. Hvis vi skal senke taket slik at det kommer under ventilene, vil taket komme for langt ned.

Hvilke ulike deler trengs for å senke taket, lekter, innfestinger mm??

Trengs det stålregler? Ellers 28 glespanel og gips. Bygger bare 28+13 det finnes også spottar som klarer denne dybden.

Hattprofiler finnes i ulike mål, eller sekundærprofil som det også heter.
Vanligst er 25 mm.

Sist redigert:
S
tips er å sjekke på gyprocs hjemmeside, det finnes filmer der om hvordan man gjør det. Deretter kan du kjøpe billigere matriall enn gyproc original.

puda skrev:
Trengs stålregler? Ellers 28 lekter og gips. Bygger bare 28+13 det finnes også spotter som klarer denne dybden.
Låner tråden. Du mener at man kan skru lektene direkte i taket? Eller skal det være fritt mellom taket og lektene?

kladde skrev:
Låner tråden. Du mener at man kan skru fast glespanel direkte i taket? Eller skal det være fritt mellom taket og glespanelet?
Det kommer an på hva armaturene trenger av plass og hva taket består av.

Om det nå er nok for armaturen hva gjelder plass. Da kan man skru fast direkte i taket? Altså uten noe luft mellom glespanel og tak. Hvordan blir det da med kabler? Da må man bore hull i panelet for kablene så man kommer til uttaket siden det ikke er plass mellom panelet og taket?
Håper du forstår hva jeg mener.

kladde skrev:
Om det nå er nok for armaturen med tanke på plass. Da kan man skru direkte i taket? Altså uten noe luft mellom lektene og taket. Hvordan blir det da med kabler? Da må man bore hull i panelet for kablingen slik at man kommer til uttaket hvis det ikke er plass mellom panelet og taket?
Håper du forstår hva jeg mener.
Du kan la være å ha hele lengder med lekter, la det være et gap på 5 cm, så kan du trekke all slange/kabel i det rommet. Så lenge du ikke skjøter en plate innen 10 cm fra gapet, merkes det ikke.

Det anbefales med CC60 for 120-plater, og cc45 for 90-plater.
og bruk 13mm gips, ikke 6mm renoveringsgips som bare vil henge ned.

Da forstår jeg. Takk

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.