Ble Treetex brukt som innertak på 70-tallet?

Jeg skal henge opp en taklampe som veier en del og lurer på hva taket tåler.

Noen som vet?

Se bilde på materialet, tykkelse ca 14mm

• Image av et takmateriale med lag av brun fiberplate og hvitt belegg, tykkelse omtrent 14 mm.
Er det hardt eller mykt om du pirker på det?
Minne mitt fra 70-tallet er at det var sponplatens tiår, men føles det som treetex kan det være en konservativ byggmester som har satt noen rupanel i taket, og deretter treetex utenpå? Så gjorde man på 40- og 50-tallet...
Hvordan føles det der du skal lage hull, svarer det?
Om det nå er treetex, så har jeg litt vanskelig for å tro at man ville satt treetex mellom lekter, da hadde den nok falt ned nå.

Det føles relativt mykt, men ikke svampete.
Synes det føles mer fluffy og mer "seigt" enn en (moderne) sponplate

Skulle si at det er tretex. Den vi hadde i veggene var akkurat 14mm tykk.

Den bør nok sitte i rupanel eller i spredt panel. Skruer sitter dårlig i tretex, så ville ikke hengt noe tungt i tretexen.

Edit finnes en type av spontet masonite som er like tykk også, men den er steinhard.

Ville det funket med gipsplugg eller en annen type som ekspanderer på innsiden?

Min regelfinner (enkel modell) finner ingen bjelker i taket. Kan Treetex forstyrre den på noen måte?

skivekspander eller lignende bør fungere om du ikke har rupanel under. Test det ved å skru inn en skrue så ser du om det er noe bak.

A Andreas A. skrev:
Ble Tretex brukt som innertak på 70-tallet?
Hadde det i mitt hus fra -74. Å henge opp noe bare i tretex blir nok dumt, det beste er å lokalisere en bjelke under og skru i den.

Stefan N Stefan N skrev:
Hadde det i mitt hus fra -74. Å henge opp noe bare i tretex blir nok dumt, det beste er å lokalisere en lekt under og skru i den.
Ja, det er litt så jeg føler. Problemet er at det ikke ser ut til å være noen lekt der vi vil henge lampen.

Hos meg satt det spikret med en million små spiker med cc30 spikerregel, test med en sterk magnet om du kan lokalisere noe de er festet med? Ellers kan man ta en brukbar nål og stikke igjennom og se hvor de ligger.

Magnus E K
Antar at det er en etasje til ovenfor? Om det er loft, kan du ikke undersøke ovenfra hvordan det er konstruert?

A Andreas A. skrev:
Skulle det funka med gipsplugg eller någon annan typ som expanderar på insidan?
Nei, treetexen er for svak.
Finn en regel.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.