Jeg skal sette innertak til boden som skal være brannklassifisert. Hvilket materiale bør jeg velge? Fungerer det med enkelgips eller 22mm råspont?
Eller osb+enkelgips?
Innertaket vil sitte på cc30 spikerslag, og over det er det plast og deretter isolasjon.

Ei30 er nok.
Fungerer det med råspont også i stedet for gips?
Og fungerer det med kun osb som innervegger, eller trengs det gips også?

V Vix85 skrev:
Ei30 holder.
Fungerer det med råspont også i stedet for gips?
Og fungerer det med kun osb som innervegger, eller trengs det gips også?
Du er klar over at tre er brennbart ikke sant? Brennbart materiale er ikke brannklassifisert.

• Liker
kanonkula
  • Laddar…
Hvis man blander gipsplater og et tremateriale, må da gipsplaten være det første synlige laget sett innenfra for å oppnå EI30?

Av estetiske grunner vil jeg ha et tremateriale som det synlige laget hvis det er mulig selvfølgelig.

Sist redigert:
Det fungerer. Gipsplatene skal beskytte de bærende delene.

Må du oppfylle noe regelkrav eller er det en spesiell funksjon du ønsker? Selv tre står jo imot brann en tid hvis man vil hindre ilden i å ta seg igjennom (EI-klassifiseringen). Men så har du jo overflatesjiktsklasser også og da er det verre med tre.

Takk for alle svar!
På sikt vil det stå noen få meter fra et fremtidig uterom på huset, så jeg vil være på den sikre siden når det gjelder brannklassifisering.

Hvis det er kravene for beskyttelse mot brannspredning mellom bygninger du vil ha, så er det vel utsiden som skal brannklassifiseres?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.